keskiviikko 24. helmikuuta 2021

Näytteet ovat tärkeä osa asiakaspalvelua

Kirjoitin alkuviikosta jutun kosmetiikkanäytteiden maksullisuudesta ja ajattelin tänään täydentää sitä tekstiä kertomalla näytteiden suuresta merkityksestä. Näytteillä ja matkakokoisilla tuotteilla on asiakkaalle monta merkitystä ja niitä on aina kiva antaa.


Näyte on tarkoitettu kokeiluun

Ymmärrän hyvin, että uusi asiakas haluaa ehdottomasti ensin itse kokeilla tuotetta ennen kuin tekee ostopäätöksen. Monella on niin paljon kokemusta virheostoksista, ettei halua enää ostaa mitään, minkä sopivuudesta ei ole varma. Tiedän myös hiukan epävarmojen kosmetologien pyytävän asiakasta itse testaamaan tuotteen, että toimiiko se halutulla tavalla. Minulla kyse ei ole siitä, että olisin hiukkaakaan epäröivä, mikä asiakkaan iholle sopii, mutta aina ei kyse ole siitä. 
Asiakkaan pitää saada sellainen hoitotuote, mikä on hänelle mieleinen käyttää ja ihmisillä on hyvin erilaisia mieltymyksiä. Joku saattaa pitää jotain voidetta liian paksuna ja joku toinen kokee sen liian ohueksi. Tuoksu merkitsee paljon tuotteiden valinnassa ja vaikka meidän tuotteet ovat hajusteettomia, niissä kuitenkin on ominaistuoksunsa. 
Yleensä pyrin antamaan uudelle kasvohoitoasiakkaalle näytteet lähes kaikista tuotteista, mitä hänelle olen suositellut. Korostan vielä sitä, että meiltä ei ole pakko osta yhtään mitään kasvohoitokäynneillä. Enkä todellakaan suutu, jos asiakas ei osta suosittelemiani tuotteita. Haluan kuitenkin tehdä selväksi, että kotihoito oikeilla tuotteilla auttaa hyvän lopputuloksen saavuttamisessa. Pyrin myös aina kertomaan kasvohoitoasiakkaalle, mitkä hänelle sopivat tuotteet ovat tarjoushinnalla. Yleensä en kerro niistä tarjoustuotteista, mitkä hänelle eivät sovi, ellei asiakas niitä itse ota puheeksi. 
Haluan, että minun asiakkaalla on vapaus valita itse tekeekö hän ostoksia vai ei. Lasken myös mielelläni valmiiksi, mikä olisi asiakkaalle edullisin vaihtoehto. Tätä edullisuutta asiakkaan on vaikea itse hahmottaa, koska pakkausten koot ja riittoisuudet vaihtelevat. 

Verkkokauppan asiakas tutustuu tuotteisiin näytteillä

Tämän kymmenen vuoden aikana, mitä olen verkkokauppaa tehnyt, meille on muodostunut isohko vakioasiakasryhmä. Tunnistan vakioasiakkaat hyvinkin jo nimeltä ja muistan ilman erillisiä merkintöjä millaisia tuotteita he tarvitsevat ja olen tehnyt johtopäätökset heidän ihotyypistään. Oikeastaan lähes samaan tapaan kuin hoitolassa käyvien asiakkaiden kanssa, koen olevani vastuussa heidänkin ihonhoidostaan. Olen ylpeä siitä, että asiakkaat ovat ottaneet verkkokauppani luottamuksen arvoiseksi. Käyn mielelläni myös sähköpostikeskustelua heidän iho-ongelmistaan. Olen siis pystynyt toteuttamaan sen mihin pyrinkin, että verkkokauppani olisi asiakkaiden lähiverkkokauppa, jonka kosmetologi on yhtä tuttu kuin paikallisen kaupan kassa. 
Näytteillä on suuri osuus verkkokaupan asiakkaiden palvelussa. Se on ainoa tapa esitellä heille meidän tuotteita ja pyrinkin olemaan reilu paketteihin laittamissani näytteissä. Pyrin myös siihen, että kaikki kasvohoitoasiakkaat ja verkkokaupan asiakkaat saisivat näytteen kokeiltavaksi uutuustuotteesta. Tämä onkin valitettavan haastavaa, koska varsinkin Dermalogican uutuustuotteiden näytteet on sidottu ostoihin enkä tietysti ole voinut uutuutta ostaa, ellei se ole ollut vielä myynnissä. Taistelen myös koko ajan siitä, että tuotteiden mukana on oltava suomenkielinen ohje, enkä hyväksy maahantuojien selitystä, että kaikkihan englantia osaavat. Kyllä Suomessa pitää saada suomenkieliset ohjeet. Nyt aionkin ryhtyä ”nettipäällikkö” Kaisan kanssa tekemään itse näitä ohjeita, kun niitä ei muuten saa. 
Sekin pitää muistaa, ettei tehdas tee kaikista tuotteista näytteitä ja olenkin miettinyt, että voisin tehdä niitä itsekin. Olen jo kartoittanut firmat, jotka myyvät pikkupurkkeja ja se ei olisi ollenkaan mahdotonta. Tietysti se tuottaa työtä ja tulee kalliiksi, mutta enhän minä ennenkään ole työtä pelännyt. Olen myös varma, että kalliiksikin tuleva asia, jonka tekee hyvästä sydämestään, tulee joskus moninkerroin takaisin.


Tämän hetken Tähtitarjoukset 1.3. asti:



Joko olet liittynyt postituslistallemme? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista. 



1 kommentti:

  1. Näytteet tuolla alalla ovat kyllä varmasti tärkeä seikka ja auttavat asiakaspalvelun kehittämisessä. Itsekin olen vuosia etsinyt sopivia ihonhoitotuotteita. Monesti olen joutunut ostamaan ison purkin ja muutaman kokeilun jälkeen todennut, että tuote ei sovikaan minulle lainkaan.

    VastaaPoista