maanantai 11. lokakuuta 2021

Kosmetologin hoitohuone siivotaan jokaisen asiakkaan jälkeen

Jokaisen asiakkaan jälkeen hoitohuone siivotaan ja laitetaan tavarat paikalleen edellisen asiakkaat jäljiltä sekä desinfioidaan välineet. Samoin kaikki pyyhkeet, päänauhat ja kompressit vaihdetaan puhtaisiin ja jos tuotetestereitä on otettu myyntihyllyistä ne palautetaan paikalleen.



Siisti työhuone

Välillä huomaan, että asiakkaat närkästyvät, kun katoan edellisen asiakkaan lähdettyä hoitohuoneeseen ja jätän asiakkaan istumaan odotustilaan. Siinä kohtaa teen pikasiivouksen uutta asiakasta varten ja vaihdan uudet puhtaat tarvikkeet entisten tilalle. 
Joskus asiakkaat menevät jo itsekseen hoitotuoliin istumaan, kun vielä palvelen edellistä asiakasta. Yritän aina pyytää selvästi, että asiakas odottaisi odotustilassa, koska siivoamisvaihe sujuu nopeammin tehdessäni sen tyhjässä huoneessa. 
Minun on pyydettävä asiakasta vielä nousemaan hoitotuolista, jotta voin vaihtaa pyyhkeet ja froteesuojat. Usein asiakas sanoo, ettei hän tarvitse pyyhkeitä, mutta ne eivät ole pelkästään asiakasta varten. Näillä pyyhkeillä suojataan hoitotuolia, villapeittoja ja omia sekä asiakkaan vaatteita. Ellei näitä pikkupyyhkeitä olisi määrätyissä kohdissa, joutuisi joka asiakkaan jälkeen pesemään aivan kaikki villapeitot, alusfroteet ja koko hoitotuolin. 
Kun kasvohoidon eri vaiheita ajastetaan on laskettu, että tämä siivoamisvaihe sujuu kuudessa minuutissa. En siis katoa tauolle asiakkaiden välillä, vaan teen siivouksen hoitohuoneeseen. Sujuvinta on, että asiakas malttaisi istua sen aikaa odotustilassa, niin saan vauhdilla siivouksen ja desinfioinnin tehtyä.


Kaikki tarvikkeet pestään jokaisen asiakkaan jälkeen

Aivan kaikki välineet, pyyhkeet ja kompressit vaihdetaan puhtaisiin joka asiakkaan jälkeen. Olen varmaan kertonutkin, kun olin suomalaisten kosmetologien kanssa tutustumassa pariisilaiseen kauneushoitolaan. He olivat hyvin ylpeitä siitä, että kaikki päänauhat, kompressit ja pyyhkeet olivat muovipussissa, josta asiakas sai ne itse ottaa esiin. Näin asiakas saattoi olla varma, että hänelle käytetyt kompressit ja päänauhat olivat varmasti puhtaita. 
Me hiukan naureskelimme tälle, koska Suomessa asiakkaat ilman muuta luottavat siihen, että kaikki on puhdasta ilman mitään pussitustemppuja. Uskoisin, että vakioasiakkaani ihmettelisivät kovasti, miksi luontoa rasitetaan taas yhdellä turhalla muovipussilla. 
Tämä hoitohuoneen aseptiikka on erittäin tärkeä asia ja siinä on selkeät säännöt, miten desinfiointi ja puhdistaminen tehdään. Korona-ajan alkaessa hygieniaa ja käsien pesua korostetiin kovasti. Silloin laskin, miten usein pesen käteni ja käytän desinfiointi-aineita yhden kasvohoidon aikana. Tulos oli, että pesen käteni noin seitsemäntoistakertaa yhden hoidon aikana ja desinfiointiainetta käytän kymmenkunta kertaa. Onneksi minulla ei ole mitään iho-ongelmia käsissä, vaan käteni ovat tähän asti kestäneet nämä koitokset hyvin. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti