keskiviikko 20. lokakuuta 2021

Kirjojen juhlaa

Syksyn aikana on ilmestynyt niin paljon minulle mieleisiä kirjoja, että olen ihan haltioissani. Paljon on myös vielä tulossa ja varmaan on niitäkin, mistä en edes vielä tiedä. Onkohan koronan tuoma hiljaiselo vauhdittanut kirjoitustöitä?



Luettua ja kuunneltua

Olen pystynyt lisäämään kirjojen määrää, kun olen oppinut kuuntelemaan myös äänikirjoja. Äänikirjat eivät aluksi minua yhtään houkutelleet, mutta tietoisesti opettelin niistä pitämään. Näin pystyn nauttimaan kirjoista muutakin tehdessäni. Kuuntelen kirjoja aina autossa työmatkoilla, vaikka se ei ole kuin vartin verran per suunta. Samoin, kun jään iltaisin pakkaamaan verkkokaupan paketteja, kuuntelen samalla äänikirjoja.
Tämän syksyn uutuuskirja on Lasse Lehtisen MURHATTU MINISTERI, joka kertoi sisäministeri Heikki Ritavuoren murhasta 1922. Kirja oli erinomainen ja suosittelen sitä kaikille historiasta pitäville. Siinä käytiin perusteellisesti läpi Suomen historia koko Ritavuoren elinajalta eli 1880-luvulta 1920-luvulle asti. Sitä lukiessani innostuin monesta muusta vaiheesta Suomen itsenäistymisessä ja monista asiaan vaikuttaneista ihmisistä. 
Toinen mielenkiintoinen kirja oli Howard Blumin SALAMURHAAJIEN YÖ – Hitlerin suunnitelma murhata Roosevelt, Churchill ja Stalin. Sen kuuntelin äänikirjana ja aihe oli minulle sen verran tuttu, että kuuntelin sitä hiukan ylimalkaisesti. Tosin tuo murhasuunnitelma oli ihan uusi tieto, joka teki kirjasta mielenkiintoisen. 
Jos tuo sota-aihe olikin minulle tuttu, niin sitten kuuntelin kaksi kirjaa, joiden aihe oli minulle täysin vieras. Kyse oli Wolfram Eilenbergerin TAIKURIEN AIKA – Filosofian suuri vuosikymmen 1919-1929 ja VAPAUDEN TULI – Filosofian pelastus synkkinä aikoina 1933-1943 ja nämä kirjat olivat tarkoitettu paljon minua älykkäämmälle ihmiselle, mutta halusin ne kuunnella. Paljon niistä meni ohitse, mutta opin myös paljon. Lähinnä tuo ensimmäinen osa Filosofian suuri vuosikymmen toi minulle paljon uutta tietoa vuosisadan alun kulttuuripersoonista ja tunnetuista filosofeista. Päällimmäisenä mieleeni jäi, miten vaikeita ihmisiä nämä superälykkäät filosofit olivat. Jokainen vietti jonkin aikaa mielisairaalassa ja olivat luonteiltaan pakkomielteisiä ja hankalia. 
Minulle oli myös ihan uusi historian vaihe Aleksi Peuran USKON RITARIT – Ristiretkien historia. En ole tähän historian vaiheeseen aikaisemmin näin tehokkaasti tutustunut ja tietoni oli peräisin kouluajoilta. Tämä Uskon Ritarit kannattaa lukea tai kuunnella, koska se kyllä muuttaa käsityksiä Lähi-idän historiasta.


Mielenkiintoisia uutuuksia

Nyt on tulossa niin paljon minulle kiinnostavia kirjoja, että kohta järjestän itselleni ”lukuloman”. Alkaa olla runsauden pulaa siitä, mihin kirjaan siirryn seuraavaksi. Käytän Storytel -palvelua ja sieltä näkee päivälleen milloin kirja ilmestyy, jottei sitä tarvitse itse seurata. 
Ben MacIntyren AGENTTI SONJA on pakko kuunnella heti, kun se ilmestyy äänikirjana 21.10. (e-kirjana se ilmestyi 10.10.). MacIntyre kirjoitti myös kirjan VAKOOJA JA PETTURI, joka kertoi kaksoisagentti Oleg Gordijevskin elämästä ja jos tuo Agentti Sonja on edes puoliksi yhtä hyvä, se on suuri nautinto.
Syksyn mittaan tulee myös elämäkertoja mielenkiintoisista naisista. Esimerkiksi kirjailija Helmi Krohnista kertova IHMEELLINEN ELÄMÄ, runoilija Katri Valasta kertova KULKURI JA NÄKIJÄ ja sosialistiaktivisti Aino Malbergin elämäkerta EDELLÄKÄVIJÄ
Lisää tietokirjoja naisen elämästä on Elina Virtasen JÄÄKÄRILIIKKEEN NAISET, Leena Virtasen ja Kristiina Markkasen WIVI & HANNA – ARKKITEHDIN JA KAUPPANEUVOKSEN YHTEISET VUODET, joka kertoo arkkitehti Wivi Lönnin ja kauppaneuvos Hanna Parviaisen ystävyydestä. Suurella mielenkiinnolla odotan myös tietokirjaa sota-ajan naistoimittajista KOTIEN SALAINEN ARMEIJA, jonka aiheena on naistoimittajien työ naisten taistelutahdon ylläpitäjänä. Tosin tämä kirja ilmestyy vasta ensi keväänä eli huhtikuussa 2022.
Minua kiinnostaa myös Kalle Kananojan IHMELÄÄKÄRIT SUOMESSA 1850-1950, joka on tietokirja erilaisista menneisyyden uskomushoidoista. Tällä hetkellä luen Lasse Laaksosen kirjaa KYNÄN JA MIEKAN KENRAALI WALLENIUS, joka on kiistellyn kenraali Kurt Martti Walleniuksen elämäkerta. Tiedän myös sen olevan varsin perusteellinen, koska sen on tehnyt dosentti Lasse Laaksonen, joka on tämän hetken parhaita sotahistorioitsijoita. 
Äänikirjana on nyt menossa Thomas Hardingin HANNS JA RUDOLF – Saksanjuutalainen Auschwitzin komendanttia metsästämässä, joka on myös hieno tarina ja tärkeä tietoteos, mutta ensimmäisen kerran lukija ärsyttää minua tavattomasti. Hän lukee kuin satukirjaa lapsille, eikä se tähän kirjaan todellakaan sovi. 
Minulla on toinenkin kirja luettavana eli Martti Backmanin HIRMUINEN AIKA – SAKSALAISMIELINEN VASTARINTA 1944-1948. Kirja kertoo hyvin mielenkiintoisesta aikavälistä Suomen historiassa ja olen ollut siitä kiinnostunut jo pitkään. Minulla on nykyisin tapana lukea ja kuunnella useampaakin kirjaa yhtäaikaa, enkä ole enää niin järjestelmällinen kuin nuorempana. Nyt valitsen fiiliksen mukaan, mitä milloinkin luen. Huomaatte varmaan tästä kirjaluettelosta, että luettavaa ja kuunneltavaa riittää ja mielenkiintoisimmista kirjoista kerron tässä blogissakin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti