Vuosikausia olen saanut useampia puheluita siitä, että asiakas kysyy jonkun muun kosmetologin tekemästä hoidosta. Jos jossain muulla tehty hoito on aiheuttanut ärsytysreaktion, minun aivan mahdotonta antaa siihen puhelimessa apua.
Anna palaute kasvohoidon tekijälle
Minusta on ihan outo tapa, että jonkun muun tekemästä kasvohoidosta soitetaan minulle tai tullaan hoitolaan näyttämään ihoa. Aina, kun hoito aiheuttaa jotain kysyttävää, pitää olla yhteydessä hoidon tekijään. Tämä yhteydenotto pitää tehdä itse ja minä en tee sitä kenenkään puolesta. Ymmärrän, että on ikävää antaa negatiivista palautetta, mutta jos palautetta haluaa antaa, se pitää tehdä itse.
Omassa työssäni on äärimmäisen harvinaista, että asiakkaalle tulee jokin ärsytysreaktio. Näin on tapahtunut ehkä kerran kymmenessä vuodessa. Heti ei tule edes mieleen, millaisia reaktioita on ollut. Monimutkaisin reaktio oli noin kymmenen vuotta sitten vakioasiakkaalla, joka oli herkistynyt kumille. Teimme yhdessä varsinaisen salapoliisityön ennen kuin selvisi, että hänen ihonsa reagoi hoidossa käyttämilleni kasvosienille.
Tämä oli hyvä esimerkki toimivasta asiakassuhteesta. Asiakas oli käynyt hoidoissani 1980-luvulta lähtien ja hän ymmärsi, että en tahallani aiheuta hänelle hankaluuksia. Hän myös tiesi olevansa hyvin herkkäihoinen, mutta aluksi ei kumpikaan keksinyt, mistä oli kysymys. Asia alkoi selviämään, kun asiakas kertoi saavansa ihottumaa stay-up sukkien silikonista sekä rintaliivien olkaimista ja myös meikkisienet aiheuttivat punoitusta. Siitä hoksasin, että käyttämissäni kasvosienissä oli samoja raaka-aineita kuin meikkisienissä ja siitä lähtien olen käyttänyt vanulappusia tehdessäni hänelle kasvohoitoa.
Heti, kun siirryin vanulappuihin, ihottumaa ei enää tullut ja vakioasiakkaani iho on pysynyt heleänä ja sileänä. Reaktion syy ei takuulla olisi selvinnyt, jos asiakas olisi käynyt näyttämässä ihoaan muille kosmetologeille pitkin kaupunkia.
Ärsytysreaktiosta pitää heti kertoa tekijälle
Asiaan pitää myös tarttua heti, eikä vasta vuosien päästä. Myönnän, että tällaiset puhelut ovat tuskastuttavia, kun täysin vieras ihminen soittaa ja kuvailee reaktiota, jonka on saanut pari vuotta sitten. Siinä kohtaa olen aivan kädetön, koska minun on täysin mahdotonta sanoa asiasta yhtään mitään.
Käytännössä minulla on aina asiakas hoidossa, eikä juurikaan ole tilanteita, että olisin hoitolassa yksin. Puhelimeen vastaan ainoastaan, kun asiakkaalla on naamio tai kestotaivutusaineet vaikuttamassa. Tosin puheluita tulee nykyisin äärimmäisen harvoin, ehkä pari päivässä, koska kaikki asiakkaat varaavat seuraavan hoitoajan aina edellisellä kerralla. Suurin osa vakioasiakkaista hoitaa ajanvarausten muutokset tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Yleensä nämä soittajat, jotka pyytävät neuvoa ihottumiin, eivät edes kysy onko minulla aikaa pitkään keskusteluun. Minun on täysi mahdottomuus tietää, millä hoitotuotteilla kukakin kosmetologi tekee hoitoja varsinkin, jos kasvohoito on tehty Virossa tai muualla ulkomailla. Yleensä ärsytyksen aiheuttaja on hoidossa käytetyt tuotteet, mutta ellei asiakas yhtään tiedä edes hoitosarjaa, en voi muuta kuin neuvoa soittamaan kyseiseen hoitolaan. Epäilen myös suuresti selviääkö asia sieltäkään, jos reaktio on tapahtunut vuosia sitten.
Nuorempana ja hoitolani alkuvuosina koin näissä puheluissa tunteen piilokamerasta. Ajattelin, ettei tämä soittaja voi olla tosissaan, että minun pitäisi ratkaista toisessa hoitolassa muutama vuosi sitten tehty kasvohoito-ongelma. Nykyisin olen jo tottunut siihen, että kysyjä on tosissaan. Joskus mietin, ovatko soittajat niin yksinäisiä, että haluavat vain jutella, mutta yleensä he ovat ihan työikäisiä ihmisiä. Kukaan vanhus ei sellaisia asioita soittele.
Pyrin kohteliaasti lopettamaan puhelun ellen sattumalta ole yksin hoitolassa. Neuvon ottamaan yhteyttä kysymyksessä olevaan kauneushoitolaan ja mainitsen, että kannattaa kysyä onko kosmetologilla aikaa sillä hetkellä puhua pitkään. Ellen pysäyttäisi puhelua ystävällisesti, mutta napakasti, se helposti kestäisi puolikin tuntia. En voi käyttää työaikaani näin, koska hoitolassa odottaa monta työtä, mitkä on pakko tehdä. Jos päivällä käytän aikani puhelimessa puhumiseen, joudun venyttämään työpäivääni iltamyöhään, jotta kaikki tarvittavat työt tulee tehdyksi.
Ei ole myöskään oikeudenmukaista, että käytän asiakkaan hoitoaikaa puhelimessa puhumiseen. Varsinkin, kun koen, etten pysty millään tavalla auttamaan. Tietysti ihmiselle tekee hyvää, kun joku kuuntelee hänen murheitaan. En vaan käsitä, miten jotain herkkyysreaktiota aloitetaan selvittämään pari vuotta tapahtuman jälkeen. Silloin on jo täysin mahdotonta löytää syy näihin ihoreaktioihin.
Yksinkertainen ohje on, että herkkyysreaktiosta kannattaa heti ottaa yhteyttä hoidon tehneeseen kosmetologiin.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti