sunnuntai 31. lokakuuta 2021

Virheellisen tuotteen voi palauttaa

Tuotteiden palautuksia onneksi tulee harvoin ja niistäkin yli puolet eivät kuluttajalakien mukaan olisi oikeutettuja. Esimerkiksi silloin, kun voidetuubi on jo puoliksi käytetty, kauppiaan ei tarvitse ottaa sitä takaisin.


Virheellinen tuote pitää palauttaa

Dermalogicalla ja iS Clinicalilla on selkeät ohjeet meille kosmetologeille, miten reklamaatio tehdään ja milloin asiakkaalla on lain mukaan oikeus palauttaa tuote. Silloin, kun tapaus on tehty tämän reklamaatioprosessin mukaan, saan maahantuojalta tilalle uuden tuotteen ja se ei jää minun tappiokseni. Tämän tyyppisiä tapauksia on ehkä noin kerran vuodessa ja yleensä ne koskevat purkin tai pullon rikkoutumista. Purkkien pumppumekanismit ovat pakkauksien heikoin kohta ja ilman muuta pitää tuoda takaisin sellainen tuote, joka on rikki. Pumppu voi rikkoutua myös kesken purkin käyttöä ja vaikka tuotetta ei olisi jäljellä kuin tippa, se kannattaa tuoda takaisin, jolloin saa uuden tuotteen tilalle. Pyrin aina olemaan mahdollisimman joustava ja toimin aina asiakkaani hyväksi. Kuitenkin välillä tulee tunne siitä, että minua käytetään hyväksi ja siitä tulee paha mieli.
Minusta selkeä sääntö palautuksille on miettiä ensin, menisikö palauttamaan tuotetta, jos sen olisi ostanut Citymarketista tai Prismasta. Silloin, kun tietää, ettei kyseinen palautus menisi läpi näissä isoissa kaupoissa, niin miksi pienen yrittäjän pitäisi se ottaa takaisin. Pienellä yrittäjällä menee koko päivän oma palkka siihen, että ottaa takaisin tuotteen, jota itse ei voi palauttaa maahantuojalle.


Allergia ei ole sama asia kuin tuotteesta pitäminen

Tuotteen aiheuttaman ärsytyksen takia on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tullut takaisin 2-3 tuotetta eli määrä on äärimmäisen pieni. Kosmetiikan aiheuttamat herkistymiset ovat huomattavasti harvinaisempia kuin yleensä luullaan. Esimerkiksi lääkeaineiden aiheuttamat reaktiot ovat noin kolminkertaisia verrattuna kosmetiikkaan. 
Kuitenkin joillakin on sellainen käsitys, että jos ei pidäkään tuotteesta, se olisi samankaltainen asia kuin allerginen reaktio. Näin se ei ole ja sillä perusteella ei voi tuotetta palauttaa. Eihän ruokakauppaankaan voi palauttaa jugurttia sillä perusteella, ettei tykännyt siitä, jos jugurtti on muuten priimaa. 
Joillakin tuntuu olevan käsitys, että he voivat kokeilla kaikki tuotteet läpi ja palauttaa aina edellisen vedoten siihen, ettei tykännyt siitä. En voi mitenkään lähteä tällaiseen mukaan, koska se tulee todella kalliiksi. Kalliiksi tuleminen yritystoiminnassa tarkoittaa sitä, että hintoja on pakko nostaa, jos yritys aikoo toimia. Siitä on siis kaikille asiakkaille haittaa, jos otan takaisin tuotteita epämääräisin perustein, koska tappiota ei voi tehdä. 
Välillä ihan ihmettelen, miten joillakin voi olla sellainen käsitys, että heillä on enemmän oikeuksia kuin muilla. Nykyään myös helposti kiristetään sillä, että kerron somessa, miten kelju yrittäjä olet, ellet tee niin kuin minä sanon. Tämä on hyvin ikävää, koska kaikilla ei ole medialukutaitoa ja jokainen negatiivinen palaute somessa uskotaan. Itse en koskaan alistu kiristämiseen, eikä tietääkseni kukaan olekaan uhkauksiaan toteuttanut. Tiedän kuitenkin, että nämä uhkailut yleistyvät ja on vain ajan kysymys, koska somekiukku kohdistuu minuunkin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti