Luulin jo, että koronan aiheuttamista logistiikkaongelmista olisi päästy ja tavarat liikkuisivat normaalisti. Pettymykseni oli suuri, kun taas maahantuojat ilmoittivat puutteista ja nyt myös monella muulla alalla ei ole tarvittavia tuotteita.
Ruuhkautuneita satamia, sähkökatkoja ja hidastuneita toimituksia
Ympäri maailmaa kaupan alalla ennustetaan, että kauppojen hyllyt saattavat tyhjentyä. Kaikkia tavaroita ei ole nytkään saatavissa ja ennusteen mukaan jouluna puutteita on paljon. Tähän asti minun yritystäni vaivannut tuotepula on johtunut kuljetusten siirtymisestä laivaliikenteeseen lentorahdin sijaan. Se on korjaantunut kesän aikana ja ehdinkin jo henkäistä helpotuksesta.
Helpotukseni oli ennenaikaista, koska nyt tavaroiden puutteen takana on monia muita syitä ja ne koskevat lähes kaikkia aloja. Minun myymien tuotteiden kohdalla puutteet ovat vielä yksittäisiä ja nekin ovat olleet lyhytaikaisia. Toivotaan, ettei se tämän vaikeammaksi edes muutu, koska myönnän sen olevan hyvin työllistävää, kun tuotteiden perään pitää jatkuvasti kysellä.
Nyt syksyn aikana ilmaantuneet kosmetiikkaongelmat ovat johtuneet pakkausten puutteesta. Kiina tekee suurimman osan muovisista tuubeista sekä purkeista ja nyt he eivät pysty toimittamaan pumppuja esimerkiksi hoitosuihkepulloihin. Yrittäjien lehtien ja tiedotteiden mukaan Kiinaa vaivaavat sähkökatkot, jotka lamaannuttavat tehtaiden toiminnan. Sähkökatkot taas johtuvat siitä, että Kiina on jäljessä ilmastotavoitteissaan ja he kylmän viileästi sulkevat hiilivoimalat, jotka tuottavat sähköä. Kuulostaa tosi kummalliselta, mutta ehkä Kiinan kaltaisessa diktatuurissa kaikki on mahdollista.
Työvoimapula
Työvoimapulaa on myös sanottu syyksi monien tuotteiden vajauksen kohdalla. Englannissa työvoimapula lamauttaa jo yhteiskuntaa, koska brexitin myötä suuri joukko itäeurooppalaista halpaa työvoimaa menetti työviisuminsa. Esimerkiksi Englannissa on ollut todella paha bensiinipula, koska kuljettajia säiliöautoihin ei saada. Jouduttiin pyytämään apuun jopa armeijan kuljettajia. Ilmeisesti englantilaiset eivät yhtään varautuneet siihen, mitä brexit toi tullessaan.
Myös Amerikassa vedotaan työvoimapulaan ja tehtaat käyvät alimiehityksellä. Kaikissa ennenkin vilkkaissa satamissa on rahtilaivoja purkua odottamassa kymmenittäin, koska laivarahti on lisääntynyt ja työvoima satamissa vähentynyt. Ennen koronaa oli kuulemma normaalia, että suosituissa rahtisatamissa oli 5-10 laivaa jonossa, mutta nyt se määrä on 60-80. Laivarahtia hidastuttaa kaikista eniten kuljetuskonttien puute, joten tavaroita ei pystytä pakkaamaan. Kuitenkaan kontteja ei kannata valmistaa lisää, koska tämä laivarahdin käyttö on oletettavasti lyhytaikaista ja lentorahti alkaa taas toimimaan.
Suomalaisetkin firmat kokevat työvoimapulaa ja meilläkin jotkut tehtaat toimivat hitaalla työvoiman puutteen vuoksi. Toisaalta Suomessa on kuitenkin työttömyyttä ja tämä yhtälö ei käy järkeeni. Kotimainen juomateollisuus on ollut vaikeuksissa kesästä saakka, koska hellekesä nosti oluiden ja limsojen kulutuksen moninkertaiseksi. Panimoilta ovat loppuneet tölkit ja myös työvoimaa on liian vähän. Tölkkien menekki on moninkertaistunut koronan takia, koska nyt ihmiset ostavat oluen tölkeissä kotiinsa, kun se ennen juotiin hanasta ja tuopeista ravintoloissa.
Minua kiinnostaa kovasti tämä globaali kaupankäynti ja miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kukaan ei pystynyt ennustamaan, että esimerkiksi tölkkien tarve lisääntyy, kun ravintolat olivat kiinni. Korona on vaikuttanut niin moneen asiaan, ettei ne kaikki edes ole voineet tulla mieleen. Nämä minun työhöni kohdistuneet vaikutukset ovat onneksi olleet hyvin vähäisiä. Työtähän tämä tuonnin hitaus on aiheuttanut, mutta siitä aina selviää.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti