Maailman tilanne on muuttunut parissa viikossa järkyttävän paljon. Koronakin muutti meidän maailmamme, mutta Ukrainan sotatila rikkoo ihmisten mielenrauhaa ja stressin sietokykyä totaalisesti ja se vaikuttaa meihin kaikkiin.
Keskustelut asiakkaiden kanssa ovat suuri rikkaus
Muistan aina, kun Hämeenlinnan kaupungin yritysasioiden pomo esitteli minut muille yrittäjille erään paneelikeskustelun alussa. Tämä ikäiseni nainen hihkui, että ette ikinä arvaa, mitä Inkeri harrastaa, kun hän ei kerääkään barbinukkeja. Yhdestä lauseesta kävi aika äkkiä selväksi, että hänen mielestään kosmetologit ovat barbinuken tasoisia ja samalla vähäteltiin myös kosmetologin asiakkaat. Joku tutuista yrittäjistä oli kertonut naiselle sotahistoriaharrastuksestani ja hän ei ymmärtänyt, että toiset yrittäjät olivat tienneet siitä jo vuosikymmeniä, eikä se enää hämmästyttänyt ketään läsnäolevia.
Muistan tuon tapahtuman ikuisesti, vaikka yritän antaa anteeksi hänen kapeakatseisuutensa. Tietenkään tämä vähättely ei ollut minulle mitään uutta, mutta tällä vuosituhannella se ei enää ole mitenkään yleistä. Tosin olen kyllä tottunut siihen, että ikäiseni naiset lässyttävät välillä minulle kuin lapselle, kun luulevat ettei kosmetologi ole ihan täyspäinen. Valitettavaa on, että kohtaan sitä vieläkin esimerkiksi toisilta naisyrittäjiltä.
Toivoisin, että nämä ennakkoluuloiset ihmiset olisivat kärpäsenä katossa, kun keskustelen kasvohoidon yhteydessä vakioasiakkaideni kanssa. Noin 95% asiakkaistani ovat käyneet kasvohoidossa vuosikausia 4-8 viikon välein ja hyvin moni ainakin yli kolmekymmentä vuotta. Siinä ajassa on ihonhoitoneuvot kaluttu niin loppuun, ettei niistä riitä puhuttavaa kuin viisi minuuttia.
Enkä todellakaan olisi jaksanut olla motivoitunut asiakaspalvelussa, jos päivän puheenaiheet pyörisivät pelkästään oikean huulipunavärin ympärillä. Tietysti sekin on tärkeää ja pidän aina huolen siitä, että asiakas saa parhaat mahdolliset ohjeet ihonhoitoonsa ja kasvohoito on satakymmenprosenttisen täydellinen.
Asiakas valitsee puheenaiheen
Pidän myös huolen siitä, että asiakas valitsee keskustelun aiheen, enkä tyrkytä omia ajatuksiani. En missään tapauksessa nosta itse keskusteluun tätä Ukrainan tilannetta, koska ymmärrän joidenkin ahdistuvan siitä. Itselläni on muodostunut vuosikymmenten saatossa sietokyky hyvinkin pahoja raakuuksia kohtaan, mutta käsitän niiden ahdistavan ja järkyttävän monia muita ihmisiä. Se ei tarkoita sitä, ettenkö tuntisi suurta myötätuntoa sodan jaloissa olevia ihmisiä kohtaan. Kuitenkin olen seurannut koko ikäni eri sotatoimia pitkin maailmaa ja sillä on turruttava vaikutus. Oma ikäluokkani sai jo 60-luvulla täyden annoksen sotauutisia, kun Vietnamin sotaa jauhettiin uutisissa päivästä toiseen. Silloin ei kukaan ajatellut, että lasta olisi pitänyt jotenkin suojella totuudelta, vaan itsekin toljotin sotauutisia jo alle kouluikäisenä joka iltaisesta uutislähetyksestä.
Tällä hetkellä melkeinpä jokainen asiakas alkaa jo heti tullessaan puhumaan Ukrainan tilanteesta. Moni sanoo ihan odottaneensa, että kuulee minun mielipiteeni asiasta. Samoin itse kuulen innokkaasti, minkä näkökannan asiakkaani tilanteesta nostaa esille. Yleensäkin puheenaiheet hoitolassa ovat aina pysyneet päivän ajankohtaisissa uutisissa.
Voihan olla, että minulle on valikoitunut asiakkaaksi ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet ympäristöstään ja seuraavat aikaansa. Ihailen monia asiakkaitani, jotka ovat huomattavasti pidemmälle koulutettuja kuin minä ja tekevät vaativaa työtä. Heillä on kokemusta ja näkemystä ihan toisenlaisista asioista kuin minulla ja siksi kuuntelen kiinnostuneena heidän mielipiteitään.
En todellakaan sulata sitä, että jotkut kuvittelevat kosmetologin palveluja käyttäviä ihmisiä jotenkin yksinkertaisen hölmöiksi barbinukeiksi. Tällainen on todella kummallinen harhaluulo. Yleensä on niin, että mitä koulutetumpi ja viisaampi ihminen on sitä paremmin hän osaa hakea asiantuntijan palveluja itsensä parhaaksi, niin kuin esimerkiksi kosmetologin palveluja. Oman alansa asiantuntija yleensä luottaa toiseen asiantuntijaan. Nykyisin fiksut ihmiset myös ymmärtävät, että ulkonäkö on tärkeä osa ihmisyyttä ja sitä katsotaan työelämässä ja yksityiselämässä. Työelämä myös vaatii, että oman alansa osaaja näyttää vakuuttavalta myös ulkoisesti.
- MAXEY LASH NYT 85€ (108€) ripsiseerumi
- Dermalogica NECK FIT CONTOUR SERUM NYT 69€ (norm.83€) kaulaseerumi
- SAMPPANJAKASVOHOITO NYT 79€ (norm.105€) ja kolmen kerran sarja NYT 229€ (norm.315€)
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti