perjantai 25. maaliskuuta 2022

Kissa kiitoksella elää

Minulle on aina ollut kohteliaat käytöstavat tärkeitä, mutta välillä tuntuu, että sellainen on jo vanhanaikaista. Hämmästelen sitä, miten vaikeaa ihmisten on sanoa kiitos tai pyytää anteeksi tai tervehtiä toista kunnolla.



Neuvonta kuuluu kosmetologin työhön

Olen aina neuvonut mielelläni ihmisiä ihonhoidossa, vaikka en saisikaan siitä aina maksua. En halua turhaan pantata tietojani ja olen sitä mieltä, että kun laittaa hyvän kiertämään se tulee taas joskus itselle takaisin. Kirjoitan tästä asiasta siksi, että hämmästelen, miten usein kiittäminen unohtuu kokonaan.
Tämän talven aikana minulle on tullut sähköpostilla tai tekstiviestillä lukuisia kysymyksiä ihonhoidosta. Nykyisin on helppo laittaa valokuva ihosta ja kysyä, mitä ongelmalle voi tehdä. Yleensä kysyjät ovat aivan vieraita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan ostaneet minulta mitään ja tuskin aikovatkaan ostaa. 
Olen tähän asti vastannut näihin kysymyksiin ja joskus tehnyt jopa listan kotihoitotuotteista ja neuvonut käytön. Yhtään kertaa en ole saanut mitään vastausta tai kiitosta neuvoistani. Tämä on minulle suuri ihmetyksen aihe. Minä pitkitän muutenkin pitkää työpäivääni kirjoittamalla puolisen tuntia ohjeita ventovieraalle ihmiselle, enkä saa siitä edes kiitosta. Joskus jopa kysyjä saattaa laittaa viestin, että ostinpa neuvomasi tuotteet muualta. 
Mietin mihin pistän rajan, jottei minua käytetä hyväksi. Sen tiedän, että tosi harva kosmetologi viitsii vastata näihin kysymyksiin ja moni ei edes tiedä vastausta. Tiedän pystyväni antamaan neuvoja hyvin erikoisiinkin iho-ongelmiin, enkä aina tarvitse siitä maksua, mutta kiitos olisi vähintä, mitä voisin pyytää.


En lähetä näytteitä postitse

Hyvin usein tulee myös pyyntöjä näytteistä ja toive, että postittaisin niitä. Tein sitä joskus menneinä vuosina, mutta en muista, että kukaan olisi ostanut yhtäkään tuotetta näytteistä huolimatta. Eikä lähetyksistäni edes kiitetty.
Nykyisin en koskaan lähetä näytteitä, ellei kyse ole asiakkaastani. Näytteet ovat todella kalliita 1,50-12,00€/kpl enkä mitenkään pysty jakamaan niitä noin vain. Näytteen tarkoitus on olla kokeilu, jotta asiakas voi itse todeta pitääkö tuotteesta. 
Täysin eri asia on omat asiakkaani, joiden kysymyksiin vastaan aina mielelläni, mutta he kiittävätkin vastauksista vuolaasti. Asiakkaat, jotka käyttävät verkkokauppaani tai käyvät hoitolassani ovat aina mukavia ja osaavat käytöstavat. Nyt ihmettelenkin, että onko olemassa ihmisryhmä, joka käyttää sumeilematta hyväksi toisen ammattitaitoa tai yritystä, eivätkä edes ajattele mitään kiitoksia. Heille on asiat okey, kunhan he itse ovat saaneet haluamansa ja muista ei ole niin väliä. 
Valitettavasti nämä ihmiset ja heidän käytöksensä ajavat tilanteen siihen, etten enää auta kuin omia asiakkaitani. Minun on käytettävä energiani ja työaikani niihin asiakkaisiin, jotka maksavat ammattitaidostani ja ansaitsevat parhaan mahdollisen palvelun.



2 kommenttia:

  1. Hyvät tavat ovat nykyään harvinaisuus, sen olen huomannut minäkin. Varsinkin tuo "kiitos" tuntuu olevan vaikea sana monille. Myöskään itsensä esittely tai tervehtiminen eivät kaikilta onnistu. Töissäkin olemme tätä ilmiötä ihmetelleet. Liian kiltti ei kyllä kannata olla, eikä antaa muiden käyttää hyväntahtoisuuttasi hyväkseen. Ottajia kyllä aina löytyy, antajia vähemmän. Hyvää viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
  2. Hyväksikäyttäjien kelkkaan ei kannata lähteä. Inkerin toiminta on vuosia ollut reilua ja näytteitä tulee aina todella runsaasti tilausten mukana, valitsen paljon mielummin Inkerin verkkokaupan kun muun vastaavan toimijan kun tiedän että asiat tehdään aina tinkimättömällä taidolla :) Timo

    VastaaPoista