Kirjoitan taas näistä käytöstavoista, kun olen ilmeisesti näin vanhemmiten alkanut seuraamaan suurennuslasilla ihmisten käytöstä. Olen myös tottunut niin hyvin käyttäytyviin ihmisiin omissa asiakkaissani, että työni ulkopuolella näen huonot tavat heti.
Pienikin myötätunnon osoitus lämmittää
Olen ennenkin nostanut esiin sen, miten vaikeaa meidän kulttuurissa on kohdata kuolemaa. Nyt, kun isäni kuoli maaliskuussa koin konkreettisesti, miten vaikeaa toisten on ilmaista myötätuntoaan.
Ensin haluan kiittää kaikkia asiakkaitani, jotka ovat olleet todella osaaottavia ja olen saanut kukkia ja lämpimiä sanoja. Olen saanut todellista lohtua asiakkaiden myötätuntoisista sanoista ja teoista.
Siksi ehkä kontrasti päinvastaiseen käytökseen on niin suuri ja kylmä käytös jää mieleen. Kokemukseni terveydenhoitohenkilökunnan käytöksestä minua ja äitiäni kohtaan on ollut yllättävä kokemus. Ehkä myös se lisää hämmästystäni, koska juuri hoitohenkilökunnalta odottaisi hyvää ja myötätuntoista käytöstä.
Kävin äitini mukana kevään aikana useamman kerran sairaalan lääkärin vastaanotolla juttelemassa hoitajan kanssa ja labrakokeissa. Lääkärien ja hoitajien vastaanotolla olimme käyneet ennenkin ja heti alkuun he kysyivät äidiltäni, mitä kuuluu. Äitini kertoi miehensä kuolleen pari viikkoa sitten. Yksi ainoa lääkäri sanoi ”otan osaa” ja muut eivät reagoineet mitenkään. He ohittivat äitini vastauksen kokonaan ja naputtelivat tietokonetta ja jatkoivat muilla kysymyksillä terveydentilasta.
Ihmettelimme äitini kanssa heidän käytöstään kovasti ja äitini kyllä nimitteli heitä aika pahastikin kotiinpäin ajellessamme. Toinen merkille pantava käytöstapojen puute oli kohteliaisuusfraasit. Äitini on ollut ikänsä asiakaspalvelussa ja oppinut käyttäytymään kohteliaasti. Aina, kun lähdimme vastaanotolta, hän toivotti hyvää vappua, hyvää pääsiäistä tai hyvää viikonloppua tilanteesta riippuen.
Varsinkin lääkärit katsoivat meitä mykkänä ja suu auki, mutta onneksi suusuoja peitti edes sen hölmöyden. Hoitajista muutama nyökkäsi, mutta kukaan ei sanonut ääneen kiitos samoin. Kysymys oli keski-ikäisistä hyvin koulutetuista potilaiden kanssa jatkuvasti tekemisissä olevista ihmisistä.
Varsinkin äitini koki heidän käytöksensä loukkaavana ja minä lähinnä ihmettelin, mistä näin huonosti kasvatettua väkeä tulee. Nämä perinteiset kohteliaisuusfraasit eivät ole kovin ihmeellisiä, mutta niillä on suuri merkitys.
Nuoret käyttäytyvät hyvin
Ihmettelen kovasti tätä eroa, mikä on hoitolassani tai verkkokaupassani asioivien ihmisten ja esimerkiksi tämän hoitohenkilökunnan välillä. Onko jostain syystä hoitolani asiakkaiksi ajautunut poikkeuksellisen hyvin kasvatettua väkeä?
Huomaan todella selvästi, miten paljon merkitsevät pienet arkiset sanat: päivää, näkemiin, kiitos, anteeksi, ole hyvä ja vaikkapa tämä otan osaa. Ne eivät ole kovin kummoisia sanoja, mutta niiden vaikutus on äärettömän suuri.
Nyt, kun olen niin kovasti huomioinut tätä käyttäytymistä, niin asiakkainani olevat nuoret vasta hienosti osaavatkin sosiaalisen kanssakäymisen ja hyvät tavat. Suurin osa heistä on vakioasiakkaiden lapsia iältään 15-35v. ja sekä poikia että tyttöjä. Heidän kohdallaan käytöstapojen opetus on mennyt todella hyvin perille. Uskon, että tärkeintä on mallioppiminen ja se, miten kotiväki kohtelee toisia ihmisiä.
Nuoret ovat paljon rohkeampia juttelemaan kuin itse olin heidän iässään ja minusta se on hieno juttu. Ehkä tämä rohkeus tekee sen, että ”small talk” sujuu heiltä ja he osaavat toivottaa hyvää viikonloppua tms. ja kiittää oikeassa kohdassa.
Voin vain ihailla, miten fiksuja nuoria on ja olen luottavaisin mielin, että heidän käsiinsä on hyvä jättää päätösten teko. He ovat juuri sitä ikäluokkaa, joilla on päätösvalta silloin, kun minä olen kahdeksankymppinen ja luotan täysin siihen, että he tekevät parempia päätöksiä, kuin oma ikäluokkani.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje TÄSTÄ
Kyllä se on niin yleensä että hyvä tuo hyvää luokseen 😊 Terkkuja Turkista, is clinicalin puuterisuoja on ollut aivan nappivalinta, tietoisesti olen kyllä pysynyt varjossa näillä miltei +40 helteillä ja nauttinut ilmanlaadusta, isossa hotellissa näkyy niin kovin palanutta nahkaa osalla että kipiää käy katsominenkin. Timo
VastaaPoistaKiitos Timo kommentistasi. Hienoa, että viitsit kertoa PerfecTint Powder sk 40 kokemuksista, kun tuote on uusi ja käyttökokemuksia vielä vähäisesti. Kovassa helteessä tuo puuterimainen aurinkosuoja onkin paras, kun voiteita ei viitsi moneen kertaan päivän aikana laittaa hikiselle iholle.
PoistaNuo Turkin lämpötilat kuulostaa aika hurjilta ja ymmärrän hyvin, että siellä polttaa itsensä heti, jos tulee varjon alta pois. Kuitenkin aina löytyy niitä jotka jaksaa nahkaansa grillata kaikesta valistuksesta huolimatta.
Oikein hyvää loman jatkoa!
Inkeri