perjantai 29. heinäkuuta 2022

Korona muutti kosmetiikkamaailmaakin

Kosmetiikka on hyvin suuri liiketoiminta-ala ja koko ajan se kasvaa. Monessa maassa kosmetiikan vienti on vaikuttava osa vientiteollisuutta ja näin on esimerkiksi Ranskassa sekä Amerikassa ja nykyisin myös Aasiassa on valtaisa kosmetiikkateollisuus.


Revlonin mainos 1940-luvulta.


Korona vaurioitti talouselämää

Tämän kesän aikana on uutisoitu, että tunnettu ja arvostettu kosmetiikkabrändi Revlon on ajautunut velkasaneeraukseen. Heidän velkansa on 3,7 miljardia, joka myös kertoo, miten valtava liikevaihto heillä on ja miten suuri työllistäjä he ovat.
Minut tämä uutinen teki hyvin surulliseksi. Revlon on ollut minulle lapsuuteni ja nuoruuteni johtotähti, jota ihailin suuresti. Teini-ikäisenä unelmoin pääseväni osalliseksi siitä maailmasta, mitä Revlon edusti. Sitten, kun pääsin kosmetologikouluun, Revlon oli hienoin ja arvostetuin meikkisarja. Mitään ihonhoitokosmetiikkaa en Revlonin nimen alla muista olleen, mutta värikosmetiikka oli erittäin arvostettua.
Ensimmäisenä kouluvuonna emme saaneet vielä käyttää näitä hienoja ja kalliita Revlonin kynsilakkoja ja huulipunia. Sitten, kun saimme ne käyttöön, olimme jo mielestämme aika tekijöitä. Kosmetiikan historiaa opiskellessamme Revlon käytiin perusteellisesti läpi, koska se oli perustettu jo 1932  ja siksi yksi vanhimpia teollisen kosmetiikan brändejä. Veljekset Charles ja Joseph Revson ja Charles Lachman perustivat sen yhdessä ja vuonna 1985 se myytiin isompaan monialayritykseen.
Syyksi Revlonin alamäkeen uutisoitiin koronan tuomat logistiikkavaikeudet, raaka-aineiden saannin ongelmat ja tehtaiden sulut pahimpana korona-aikana. Todella surullista, jos tämä vanha arvostettu brändi nyt kaatuu, eikä selviydy vaikeuksistaan.


Suomikin sai osansa koronaongelmista

Käytän jo mennyttä muotoa otsikkolauseessa, koska toivon todella, että koronavaikeudet ovat takana. Nythän taas sairastumislukemat ovat nousussa, mutta toivon, ettei enää mitään sulkuja tule ja liike-elämä pysyisi normaalina. 
Tiedän, että kaikki kosmetiikan maahantuojat ovat kärsineet taloudellisia menetyksiä ja joidenkin kohdalla se on ollut hyvinkin tuhoisaa. Monien kosmetiikkabrändien maahantuonti on loppunut, koska maahantuojat pienentävät varastojaan. 
Olen itsekin saanut raskaasti kokea koronahankaluudet, koska Dermalogican ja iS Clinicalin saatavuus on tökkinyt useampaan kertaan viimeisen kolmen vuoden aikana. Hoitolan taloutta rasittavat liian isot varastot, joiden ylläpito on kallista. Muuta mahdollisuutta ei tällä hetkellä ole, kuin turvata tavaran saatavuus pitämällä tuplavarastoa entiseen verrattuna. 
Koronan alettua koko kevät meni logistiikan selvittelyssä, kun lentorahti muuttui laivarahdiksi. Sen selvittyä tuli pari muutakin tulppakohtaa ja viimeisin oli syksyllä 2021. Silloin Amerikassa ei ollut tarpeeksi pakkauksia, mihin tuotteita purkittaa, kun Kiinassa tehtaat olivat suljettuina.
Kosmetiikka-ala ei tietenkään ole ainoa ala, mikä on ollut viime vuosina hankaluuksissa ja tiedän luottamustehtävieni kautta, miten väsyneitä eri alojen yrittäjät ovat. Jatkuva epävarmuus ja uuteen sopeutuminen vaatii voimia. 
Minulle on ollut helppoa muuttaa lennossa suunnitelmia, enkä ole siitä erityisesti stressannut. Kuitenkin siitä muodostuu taakkaa, kun mitään ei uskalla suunnitella pitkällä tähtäimellä. En uskalla pitää kunnon kesälomaa, koska se on niin kallista ja haluan säästää puskuria, jos jotain ongelmia tulee. En myöskään ole uskaltautunut teettämään haaveilemaani remonttia hoitolaan, kun työn ja tarvikkeiden hinnat kallistuvat vauhdilla. Remontin ajaksi hoitola pitää sulkea ainakin muutamaksi päiväksi ja se on aina tosi kallista. 
Toivotaan, että opimme elämään koronan kanssa niin, ettei se enää aiheuttaisi mitään sulkuja. Ehkä tuo virus alkaa heiketä, kun suurimmalla osalla on tarvittavat rokotukset. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti