tiistai 3. tammikuuta 2023

Uusi vuosi ja uusi alku maailmanparannukselle

Minussa asuu pieni maailmanparantaja ja olen huomannut sen kasvavan isommaksi ja isommaksi mitä vanhemmaksi tulen. Työssänikään minua ei motivoi pelkästään raha, vaan tärkeämpää on onnistunut kohtaaminen asiakkaan kanssa ja oikeat neuvot.



Esilläolon tarve

Aloin pohtimaan perusteellisemmin tätä haluani yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, kun luin Suomi24 nettikeskusteluista arvioita omasta yrityksestäni. Yleensä yrittäjyyden asiantuntijat neuvovat, että yrittäjän pitäisi googlettaa oma yrityksensä useamman kerran vuodessa pysyäkseen selvillä, mitä siitä netissä keskustellaan. 
Itse teen tätä todella harvoin, koska yleensä tuloksena on paha mieli ja monet arvostelut ovat ihan epäasiallisia. Jotain muuta etsiessäni ajauduin nettikeskusteluun, joka oli käyty kymmenisen vuotta sitten. Keskustelussa käytiin ihan asiallisesti läpi Hämeenlinnan kauneushoitoloita ja oma yritykseni oli ylivoimaisesti eniten esillä. 
Negatiivista palautetta sain siitä, että minulla todettiin olevan suuri esilläolon tarve ja kirjoittajan mielestä olen joka lehdessä ja vain minua haastatellaan, kun kyse on naisyrittäjyydestä ja tasa-arvosta. Kirjoittaja ei ollut asiakkaani, eikä halunnut tullakaan, koska ei kestä sellaisten asioiden saarnaamista kasvohoidossa ollessaan. 
Toinen kirjoittaja vastasi siihen, ettei ole koskaan hoidossa käydessään kuullut mitään saarnaamista, vaan keskustelu on ammatillista ja neuvovaa. Eniten minua pohditutti kirjoittaja, joka oli myös kosmetologi ja tunsi minut koulutustapahtumista. Hän kertoi luottavansa siihen, että kaikissa haastatteluissa puhun tärkeitä asioita. Hänellä oli myös omakohtainen kokemus neuvoistani. Kirjoituksen mukaan hän oli saanut nuorena kosmetologina parhaat neuvot minulta ja olin avuliaasti antanut ohjeita. Hän kiitti myös siitä, että on kiva tavata pitkään työtä tehnyt kosmetologi, joka ei ole leipääntynyt työhönsä. 
Tietysti olin hyvin ilahtunut, että olin pystynyt jotakuta auttamaan omilla neuvoillani ja tuonut esille innostuksen omaan työhöni vielä monen työvuoden jälkeen. Olen jo vuosikymmeniä sitten ottanut asenteen, että autan aina kollegoitani, jos he apua tarvitsevat. Samoin kannustan heitä työssään, koska minusta kosmetologin työ on hyvä valinta. 
Nämä tapani liittyvät tähän ”maailmanparantamiseen” ja ”hyvän kierrättämiseen”, koska ajattelen niin, että jos minä jaan hyvää ympärilleni, se myös joskus palaa minulle takaisin ja juuri tämänhän tuo kirjoitus osoitti. Sain ihan odottamattomassa kohtaa täysin vieraalta ihmiseltä hyvää palautetta, joka toi minulle iloa ja hyvää mainetta hoitolalleni. 
Pidän hyvin tärkeänä arvona yrittäjän yhteiskuntavastuuta ja yksi osa sitä on toisten yrittäjien auttaminen ja kannustaminen.


Julkisuus tuo aina lieveilmiöitä

Olen jo 1980-luvulla suostunut asettumaan naisyrittäjyyden julkikuvaksi, vaikka tiedostin silloin altistavani itseni arvostelulle ja negatiiviselle palautteelle. Nyt tuo Suomi24 keskustelu oli käyty kymmenen vuotta sitten ja sen jälkeenhän olen tullut julkisuuteen sotahistoriaharrastuksellani. Aivan varmasti se tuottaa vielä enemmän negatiivista palautetta ja ärsyyntymistä, koska kaikki lukijat eivät pysty ymmärtämään perussyitä antamiini haastatteluihin. 
Olen antanut tietoisesti ”kasvot” naisyrittäjyydelle ja Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa tunnettavuus syntyy nopeasti. Olisin pettänyt toiset yrittäjät, jos en olisi rohjennut tuoda asioita julkisesti esille ja laittanut itseäni alttiiksi arvostelulle. 
Tein sen tieten tahtoen, koska se on paras tapa vaikuttaa ja viedä asioita eteenpäin. Tällä hetkellä haastattelut naisyrittäjyydestä johtuvat ihan siitä, että Suomessa aika harvalla löytyy sitä kokemusta kuin minulla. Nyt katson vielä suuremmaksi velvollisuudekseni tulla julkisuuteen, jottei lehtiin lähde vääriä tietoja. Pystyn myös seisomaan kaiken sanomani takana ja perustelemaan väitteeni. Tiedän myös, että olen toimittajille helppo haastateltava, kun höpötän niin paljon. Minua ei paljoakaan tarvitse johdatella, kun jo innostun puhumaan kaiken mahdollisen, mitä asiasta tiedän.
Julkisuus sotahistoriaharrastuksestani kumpuaa myös maailmanparantamisesta. Koen puolustavani rauhaa, kun muistutan sodan kauheuksista. Se, että edellisen sodan kauheudet muistetaan, auttaa välttämään uuden sodan syttymistä. Varsinkin nyt, kun Ukrainan tilanne painaa meitä kaikkia, haluan pienellä promillen osuudellani puhua rauhan puolesta. 
Ikinä en lähtisi antamaan julkijuttuja rintojen suurennuksista, suun pullistamisesta tai muista turhanpäiväisistä aiheista. Minua ei kiinnosta olla mikään pikkukaupunkijulkkis, vaan olen suostunut niihin haastatteluihin, missä puhutaan minulle tärkeistä asioista. Nämä lehtijutut ovat varmaan suututtaneet muutamia ihmisiä, jotka eivät niiden takia tule hoitolaani. Tiesin tämänkin riskin, että yritykseni voi niistä kärsiä, mutta pidin asioita tärkeämpinä kuin muutamaa ärsyyntynyttä asiakasta. 
Sen tiedän, että vakioasiakkaani ovat hyvin pitkälle samaa mieltä kanssani, mutta en minä vatvo omia mielipiteitäni kasvohoitoja tehdessäni. 




Tähtiarvonta! Osallistu kommentoimalla julkaisuja Facebookissa, Instagramissa ja blogissa. Aikaa on ma 9.1. asti ja palkintona SkinPerfect Primer SK30 + Youngblood ripsiväri!



Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje TÄSTÄ


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti