Siirry pääsisältöön

Asiakkaan palaute on aina tärkeää

Yrittäjälle on tosi tärkeää, että asiakkaat kertovat suoraan, jos jotain menee pieleen. Tietysti on kiva kuulla positiivistakin palautetta ja itse saan sitä kiitettävän paljon. Kuitenkaan mikään epäkohta ei korjaannu, ellei yrittäjä siitä tiedä.


Asiakas on aina oikeassa - vai onko?


Miten vastaanotetaan negatiivinen palaute?

Kuuntelin sattumalta viereisessä kassajonossa, kun erään kauppaketjun tiskillä ikäiseni nainen valitti jostain tuotteesta. Nainen oli aivan raivoisaan ja haukkui myyjän ja koko kaupan ja uhkasi kertoa somessa, miten huonoa tavaraa firmassa myydään. Nuori myyjä käyttäytyi tilanteessa ihailtavan rauhallisesti, eikä provosoitunut, vaikka asiakas oli ihan epäasiallinen. 
Nainen sai huutaa rauhassa harmiaan ja sitten, kun puhti loppui, myyjä tarjosi jotain hyvitystä ja tilanne alkoi rauhoittumaan. Selvästi myyjälle oli opetettu, miten kohdataan vihainen asiakas ja olen ymmärtänyt, että näitä taitoja tarvitaan aina vain useammin. 
Itselläni on ikuinen muisto tilanteesta, kun itse annoin negatiivista palautetta. Tästä on aikaa parikymmentä vuotta, mutta tilanne oli niin kiusallinen, että varmaan muistan sen aina. Olin hakenut kinkkusalaatin erään tutun yrittäjän ravintolasta ja hiukan maistelin tuota kinkkua, että oliko siinä joku outo maku, mutta päättelin sen johtuvan salaattikastikkeesta. Parin tunnin päästä vatsani meni ihan sekaisin ja iltapäivän vietin vessassa. Mietin saattoiko se johtua kinkkusalaatista, mutta ajattelin, että yhtä hyvin se voi olla joku muu mahatauti.
Parin päivän päästä menin erääseen yrittäjäiltaan, missä tuo ravintolan pitäjä selitti tuohtuneena, miten joku asiakas oli tullut kertomaan saaneensa pilaantuneen makuista kinkkusalaattia. Ravintolan omistaja oli loukkaantunut moisesta valituksesta. Siinä vaiheessa ajattelin, että minun pitää kertoa hänelle oma kokemukseni, ettei vaan tule lisää ongelmia, jos joku ruoka-aine oli tosiaan pilaantunut ja sitä syödään edelleen.
Tapahtuman tauolla menin juttelemaan ravintoloitsijan kanssa kahden kesken ja suorastaan järkytyin hänen reaktiostaan. Hän purskahti äänekkääseen itkuun ja kertoi itkun lomassa koko muulle porukalle, että minä olin saanut mahataudin salaatista. Nainen jatkoi hysteeristä itkuaan rauhoittumatta ja yritin lohduttaa häntä ja selittää, ettei mahatautini syytä voi varmaksi sanoa. 
Mikään ei auttanut tähän itkun tyrskeeseen ja illan ohjelmaa ei päästy jatkamaan. Sitten hän keksi, että soittaa tukkuliikkeen omistajalle ja kysyy häneltä raaka-aineista. Me muut yritimme toppuutella, ettei häiritsisi ketään kotiin myöhään illalla, kun asian ehtii hoitaa aamullakin. Kuitenkin hän soitti ja laittoi kaiuttimen päälle, jotta koko porukka kuuli keskustelun. Puhelun jälkeen hän jatkoi itkuaan ja asian vatvomista. Muut yrittäjät hermostuivat jo minuunkin, että miksi menin sellaista edes kertomaan. 
Loppuilta meni ihan plörinäksi, kun jokainen katsoi viisaammaksi poistua paikalta. Pyytelin moneen kertaan anteeksi, etten mitenkään halunnut ravintoloitsijaa loukata ja tarkoitukseni oli pitää asia meidän kahden välisenä. 
Sitten katsoin parhaaksi itsekin lähteä kotiin. Koskaan tämän jälkeen en kuullut tapauksesta enempää ja ravintoloitsija ei ottanut minuun enää yhteyttä. Itse en uskaltanut ravintolaan enää mennä, kun pelkäsin laukaisevani itkukohtauksen. 


Pienyrittäjillä ei ole osaamista palautteen vastaanottoon

Isoilla kauppaketjuilla on koulutus ja ohjeistus mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä, mutta yrittäjä saa sen vain kantapään kautta. Olen pariin kertaan ollut jossain kalliissa päivän kestävässä palvelukoulutuksessa, jotka ovat valitettavasti olleet ihan turhanpäiväisiä. En muista, että asiaa olisi käsitelty yrittäjätutkinnossa tai yrittäjän erityisammattitutkinnossakaan. 
Tietysti jo kokemus tuo osaamista, mutta olen huolissani nuorten yrittäjien asiakaspalvelutaidoista. Oman ikäiseni yrittäjät pitävät asiakasta aina syypäänä negatiiviseen palautteeseen ja tämä on ollut minulle hämmentävä huomio. Jos asiakas tekee reklamaation virheellisestä tuotteesta, moni ei suostu sitä vaihtamaan tms. ilman kuluttaja-asiamiehen lausuntoa. Minusta tämäkin on ihan omituinen tapa suhtautua reklamaatioihin. 
Hoitolassani yleisin syy, mistä asiakas reklamoi, on joku toimimaton voidepurkki. Sitä tapahtuu ehkä parin vuoden välein ja yleisin ongelma on voidepurkin pumppu, joka ei toimi. Minulle on itsestään selvää, että vaihdan tuotteen uuteen, jonka toimivuuden vielä erikseen tarkistan. Aika usein saan pumpun toimimaan, kun asiakas tuo sen näytille, mutta siitä huolimatta vaihdan sen uuteen. 
Korvaan myös asiakkaan vaivannäköä jotenkin, kun hän on joutunut tuomaan tuotetta takaisin. Yleensä annan jotain matkapakkauksia tai muuta sellaista lahjaksi. Yleensä asiakkaat ymmärtävät hyvin, että tehtaassa, mistä tulee tuhansia purkkeja päivässä, voi joku virheellinenkin vilahtaa mukaan. Tämä on harvinaista, mutta aina ikävää kenen kohdalle se osuu. 
Tietysti minä voisin tuotteen palauttaa maahantuojalle, mutta aika harvoin viitsin sitä tehdä. Voin aina käyttää tuotteet testereinä, hoitojen yhteydessä tai ottaa ne itselleni. Minulle on pääasia, että asiakas on tyytyväinen.

Millaisia kokemuksia teillä on reklamaatioista?




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Mitä tarkoittaa ammattinimike Sky-kosmetologi?

Olen hyvin tottunut siihen, että ihmiset sekoittavat sanan Sky ja sky toisiinsa. Moni ääntää Sky-kosmetologin skaikosmetologiksi englannin kielisen taivas sanan mukaan. Minkään taivaan kanssa nimike ei ole tekemisissä, vaan tulee sanasta Suomen kosmetologien yhdistys. Sky-kosmetologi tarkoittaa sitä, että me kuulumme Suomen kosmetologien yhdistykseen. Siihen ei voi kuulua ellei ole suorittanut kosmetologitutkintoa, tai saanut pitkää opetushallituksen hyväksymää koulutusta. Me vanhemman polven kosmetologit, niin kuin minäkin saimme liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen, kun meillä oli päästötodistus ammattikoulusta. Nykyään suoritetaan tutkinto koulutuksen lopuksi ja kun sen läpäisee voi liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen. Tämä Sky-kosmetologi nimitys on ainoa ammattitaidon tae mitä kosmetologeilla on. Sitä valvoo Suomen kosmetologien yhdistys ja periaatteessa sitä ei voi käyttää ellei ole tutkintoa suorittanut. Kosmetologien ammattikunta on kuitenkin " villilänsi...