Näin alkuvuodesta yrittäjät tekevät vuosisopimukset eri maahantuojien ja tukkujen kanssa. Jotkut tukut haluavat, että seuraavan vuoden ostot kartoitetaan jo vuoden alussa ja se on erittäin hankalaa, jos esimerkiksi talouselämä on muutoksessa.
Laatutuotteilla tiukat sopimukset
Itse en mene tekemään yhdenkään firman kanssa etukäteissopimusta vuosiostoista, mikä kahlitsee kaikki yrityksen tekemät muutokset. Olen myös tehnyt kauppaa käyttämieni maahantuojien kanssa niin monta vuotta, että tunnemme toisemme erittäin hyvin. Kuitenkin teen sopimukset niin kuin kaikki muutkin.
Käyttämäni tuotesarjat ovat ammattikosmetiikan aatelia, eikä niitä voi ottaa myyntiin kuka tahansa. Kaikki vastaavat maailman tunnetuimmat brändit vaativat jälleenmyyjiltään samantyyppiset sopimukset.
Esimerkiksi Louis Vuitton, Guess ja Armani vaativat sopimuksen sitoutumisesta heidän mukaiseen myyntiin ja markkinointiin. Dermalogica, iS Clinical ja Youngblood ovat amerikkalaisia sarjoja ja heidän sopimuksensa sisältävät lukuisia sivuja tekstiä, jossa suljetaan pois suorastaan kaikki mahdollinen.
Olen nyt lupautunut mm. siihen, etten kulje työpaikallani likaisissa työvaatteissa, enkä ole työaikana humalassa tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Lupauduin myös siivoamaan hyllyt kunnolla, enkä nosta tuotteita pölyjen päälle miten sattuu. Tuotteet pitää olla myös kauniisti esillä, eikä niitä saa heitellä miten sattuu toisten tuotteiden alle.
Suomalaisesta näkökulmasta nämä asiat tuntuvat huvittavilta. Ellen tähän ikään mennessä olisi keksinyt pestä likaisia työvaatteitani, niin tuskin joku sopimus saisi minut siitä innostumaan.
Sopimukset ovat tarpeellisia
Ymmärrän kuitenkin, että nämä sopimukset ovat erittäin tarpeellisia muutamista huvittavista yksityiskohdista huolimatta. Tällaisten arvostettujen brändien kohdalla on erittäin tärkeää, miten esimerkiksi logot asetetaan mainoskuviin ja mitään vanhoja logoja ei saa käyttää.
Meillä on myös käytössä kuvapankki, josta voimme ottaa someen asianmukaisia ja hyvälaatuisia kuvia. Tekstit, ohjeet ja selitykset pitää olla virheettömiä, eikä mitään asiatonta saa niistä kirjoittaa.
Vaatimuksen siististä esillepanosta hoitolassa ymmärrän hyvin. Samoin sen, että tuotteiden myyntiaika ja säilyvyys pitää huomioida. Hyvin usein käy niin, kun kosmetologi väsähtää ja liiketoiminta ei oikein onnistu, hoitolan siisteyttä aletaan laiminlyödä. Enää ei pidetä huolta tuotteiden säilyvyydestä ja myyntihyllyssä saattaa seistä jo vuosia vanhoja hoitotuotteita. Sitten, kun asiakas erehtyy tällaisen ostamaan ja tuotteen koostumus onkin muuttunut, kuluttaja helposti tekee johtopäätöksen, että ne ovat kaikki tällaisia. Koko tuotesarja saa huonon maineen yksittäisen tapauksen vuoksi.
Sitäkin pidän hyvin tärkeänä, että laatusarjat vaativat niiden myyjiltä jatkokoulutuksia ja hyvää peruskoulutusta. Dermalogicalla ja iS Clinicalilla heidän oman peruskoulutuksen lisäksi säännöllisiä kertauksia pitää olla 2-4 päivää vuodessa.
Itselleni nämä kertauskoulutukset ovat hyvin tärkeitä ja pidän niitä suorastaan juhlapäivinä. Nautin kovasti uuden oppimisesta ja se nostaa aina työmotivaatiota.
Eilisen arvonnan 24.1. voitti Jenni Korkiamäki, joka oli kommentoinut julkaisua Facebookissa. Paljon onnea!
Miten näitä sopimuksia valvotaan? Tuleeko joku tarkistamaan, onko hyllyllä pölyä? tiina.palomaki(at)kolumbus.fi
VastaaPoistaHyvä kysymys! Mitään yllättäviä pistotarkastuksia ei ole tehty minkään sarjan puolesta. Joskus Dermalogican kansainväliset kouluttajat ovat koulutuspäivän jälkeen piipahtaneet jossain Helsingin hoitolassa ja katsoneet miten hyvin Dermalogica on esillä.
PoistaTarkastaminen yleensä menee muun koulutuksen yhteydessä. Olen sen verran tärkeä asiakas iS Clinicalille ja Dermalogicalle, että heidän kouluttaja tulee ihan minua varten Hämeenlinnaan kertomaan esim.uutuuksista. Takuulla he silmäilevät koko esillepanon yms.vaikka eivät sitä mitenkään mainitse. Ystävällinen huomautus kyllä tulee, jos joku asia pistää silmään.
iS Clinicalin kosmetologit seuraavat myös blogiani ja verkkokauppaani aktiivisesti ja huomauttavat, jos jotain virheitä ilmenee. Yhden ainoan kerran on huomautettu, että olin blogijutussa vahingossa laittanut naamiolle väärän vaikutusajan. Yleensä saan kyllä pelkkää kiitosta ja kannustusta blogijutuistakin.
Se on sanottava, että näiden kahden firman tyyli on täysin erilainen. Dermalogica ei kiittele eikä kannusta, mutta moite tulee heti jos joku on pielessä. Se on ikävä piirre, mutta olen siihen jo tottunut, vaikka se nuorempana loukkasi kovasti. Ehkä se on tyypillinen amerikkalainen tapa.
iSClinicalilta tulee vain ystävällismielisiä yhteydenottoja ja aina kannustetaan pyytämään apua, jos jotain tarvitsee.
Tiedän olevani ehkä vaikea asiakas tai ainakin erilainen. Minulla on paljon ideoita ja se teettää maahantuojille työtä. Pidän myös tiukasti asiakkaitteni puolia ja olen tiukka neuvottelija, kun hinnoista on kysymys.
Tosin annan myös kaiken osaamiseni muidenkin kosmetologien käyttöön eli jos olen kehittänyt jonkun idean sen saa jakaa muillekin.
Inkeri