sunnuntai 30. huhtikuuta 2023

Kiusaaminen kielletty!

Nykyisin joka mediassa puhutaan kiusaamisesta ja koulut, työpaikat, armeija ja muut tahot julistavat nollatoleranssia kiusaamiseen. Kuitenkaan ei koskaan puhuta siitä, mitä myyjä joutuu kohtaamaan asiakaspalvelussa.



Hankala asiakas

Ihmettelen kovasti, kun olen viime vuosien aikana kuullut ihmisten itse kertovan, että he käyvät kiusaamassa myyjiä. Kaikki minulle kerrotut tapahtumat liittyvät kosmetiikan myyntiin ja asiakaspalveluun kauneushoitolassa tai tavaratalojen kosmetiikkaosastolla.
Ihmiset kertovat minulle suoraan, että on kivaa käydä kiusaamassa myyjiä. Olen kuullut näitä kertomuksia joissain kokouksissa tai kurssitapahtumissa, enkä asiakkailtani. Kyse ei ole mistään nuorison touhuista, vaan kaikki kertojat ovat olleet yli viisikymppisiä. Joku on kertonut minulle, että on kivaa käydä shoppailupäivän lomassa kiusaamassa Stockmannin tai Sokoksen kosmetiikkaosaston myyjiä. He tekevät mahdollisimman vaikeita ja hankalia kysymyksiä ja on kuulemma kiva nähdä, miten myyjä selviää tästä hiostuksesta. Homman kuuluu viedä mahdollisimman paljon myyjän aikaa ja laittaa hänet ns. koville, eikä tarkoituskaan ole ostaa mitään. 
Näistä jutuista on tultu vasiten kertomaan minulle ihan kuin sellainen olisi minunkin mielestäni hauskaa tai nostaisi ihmisen arvoa silmissäni. Kysyn yleensä, miksi he ovat näin tehneet, koska en todellakaan ymmärrä tuollaisen käytöksen syytä. Yleensä vastaus on, että he osoittavat naiselle, joka seisoo tiskin takana viimeisen päälle meikattuna, tietävänsä itsekin jotain kosmetiikasta ja ihon toiminnasta. 
Minusta koko toiminta ja syy siihen on ihan outo, eikä sillä ole mitään tekemistä ihonhoidon kanssa. Näin ”keittiöpsykologina” sanoisin, että kyse on jostain omasta ristiriitaisesta suhteesta ulkonäköön ja huonosta itsetunnosta, jota korjataan yrittämällä olla tietäväinen ja fiksu. Mitään järkevää syytä en keksi tälle toiminnalle.



Palautetta saa antaa

Omassa hoitolassani en ole kokenut tällaista, että joku kävisi kiusaamismielessä kyselemässä hoitotuotteista. Se olisikin tosi ikävää, jos muutenkin tiukkaa aikatauluani kiristettäisiin turhan takia. Sitä olen kyllä kokenut, että joku tulee kasvohoitoon vain saadakseen moittia työtäni. 
Tällaista tapahtuu yleensä, kun minusta on ollut joku haastattelu sanomalehdessä tai naistenlehdessä. Jotkut voivat kunnolla suivaantua haastattelustani. Yleensä he soittavat ja tivaavat, miksi heidän pitäisi tulla minulle hoitoon tai moittivat minun ulkonäköä. On aika vaikea vastata, jos ihminen on kokenut, että lehtijutussa puhun juuri hänelle ja vaadin tulemaan kasvohoitoon. Tämä on varmaan aika tyypillistä julkisuudessa oleville, että hiukan sairas ihminen luulee lehtijuttujen kohdistuvan juuri häneen.
Hankalan kasvohoitoasiakkaan vaistoaa jo heti hoidon alussa. Asiakas ei ole kiinnostunut ohjeista, eikä ihonhoitoneuvoista, eikä pysty rentoutumaan. Hoitoon ei tullakaan saadakseen hoitoa iholleen, vaan motiivi on jokin muu. Ilmeisesti minä jotenkin olen ärsyttänyt ihmistä, koska yleensä näitä sattuu juuri jonkun lehtijutun jälkeen. Asiakas tyrmää kaikki puheeni ihosta ja päin vastoin alkaa opettamaan minua, mitä hoitotuotteita tms. pitäisi käyttää. Yritän kohteliaasti luovia kiperät tilanteet ohitse ja teen kasvohoidon parhaani mukaan. En mielelläni myy tällaiselle asiakkaalle mitään, koska tiedän, että tuote kuitenkin palautetaan runsaiden moitteiden kera. 
Tiedän jo etukäteen, että asiakas ottaa parin päivän kuluessa yhteyttä joko puhelimella tai tulemalla käymään. Palaute ei ole asiallista, vaan siinä haukutaan työtapani ja minut ihmisenä. Usein suurin asia on se, että olen pilannut heidän ihonsa lopuksi ikää. He eivät voi enää poistua kotoaan, kun he ovat niin kamalan näköisiä. 
Jos he tulevat hoitolaan asti, niin minä en näe ihossa mitään vikaa, mutta heillä itsellään on kamalia tuntemuksia ja heidän mielestään iho näyttää ihan hirveältä. Yleensä maksan heti kasvohoidon hinnan takaisin ihan jo päästäkseni tilanteesta irti. Nämä tapaukset noudattavat hyvin samanlaista kaavaa ja lopuksi uhataan kertoa kaikille tutuille ja tuntemattomille, miten huono kosmetologi olen ja miten olen pilannut heidän ihonsa. 
Yleensä en tämän jälkeen kuule ihmisestä mitään ja minulla on tunne, että he ovat tyytyväisiä, kun saivat esittää tuon draaman. Asiallinen palaute on ihan eri asia ja sekin pitää minulle kertoa. Sitten voidaan miettiä, miten tilanne korjataan, jos jotain korjattavaa on. Tosin en ole vielä koskaan tehnyt virhettä kasvohoidossa, eikä sellaisesta ole palautetta tullutkaan.
On ihan eri asia antaa asiallista palautetta, mikä on minulle ja hoitolalleni hyödyksi, kuin tilanne, jossa minut totaalisesti haukutaan.




⭐️ Muista osallistua Tähtiarvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa, Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on tällä kertaa iS Clinicalin Extreme Protect SK30 päivävoide & LIProtect SK35 huulivoide ja aikaa osallistua 1.5.-23 asti.




Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

3 kommenttia:

  1. Aivan suorastaan oksettavaa toimintas jos näin tehdään, en ymmärrä miten joku voi leuhkia sillä että käy kohtelemassa myyjää asiattomasti., hyi ollakaan. Timo

    VastaaPoista
  2. Anonyymi19:35

    Kauneudenhoitoala imee puoleensa varmaankin kuin kärpäspaperi tällaista käyttäytymistä. Niin punainen vaate joillekin saattaa olla kaikki ulkonäöstä huolehtimiseen liittyvä.

    Varmasti asiakaspalvelijoiden nöyryyttämiseen liittyy vielä jotain lisähämärää ihmisessä.

    Hauskaa vappua kuitenkin!

    Leena

    VastaaPoista
  3. Anonyymi18:51

    Ompas inhottavia asiakkaita. Kummallista palautetta kertakaikkiaan.

    VastaaPoista