Kouluikäisenä en ole todellakaan ollut mikään tähtioppilas ja kosmetologikoulustakin sain keskitason todistuksen. Aika pian valmistumiseni jälkeen 1980 ymmärsin, että oma alani menee kovaa vauhtia eteenpäin ja lisäkoulutuksen pitää olla jatkuvaa.
Kauneudenhoitoala uudistuu vauhdikkaasti
Näin vanhempana ymmärrän, että olin aika rasittava oppilas kouluaikana, koska kyseenalaistin kaikki ja olin aina oppositiossa auktoriteetteja vastaan. Olin siis yrittäjäainesta jo pienestä pitäen. Kyseenalaistan nykyäänkin kaiken tiedon, mitä saan, enkä niele ihan mitä tahansa. Kosmetiikka-ala on myös ”huuhaa-tiedon” luvattu maa ja siksi en juurikaan välitä lukea naistenlehtien höpötyksiä.
Kuitenkin olen päätynyt jo varhaisessa vaiheessa siihen, että jatkuva kouluttautuminen on välttämätöntä pysyäkseen ammattitaitoisena. Ennen tietokoneita ja nettiä tärkein jatkokoulutus tuli SKY:n eli Suomen kosmetologien yhdistyksen luentopäivien kautta ja maahantuojien seminaaripäivissä.
Olin itsekin pitkään vastuussa kosmetologien jatkokoulutuksesta, kun olin SKY:n varapuheenjohtaja 1990-luvun alkupuolella ja vastuualueenani oli juuri näiden luentopäivien järjestäminen. Silloin opin myös arvioimaan, mitä ja minkälaista tietoa tarvitaan, jotta kosmetologin ammattitaito pysyy täydessä terässä.
Kosmetiikka-ala uudistuu yhtä vauhdikkaasti kuin tietotekniikka tai lääketiede. Jo puoli vuotta pois työelämästä vaatii uudelleen kouluttautumista. Koko ajan pitää myös pudottaa aivokapasiteetista pois vanhentunutta tietoa.
Kosmetologiyrittäjänä vaaditaan kahdenlaista kouluttautumista. Tarvitaan uusinta tietoa omasta ammatista, mutta samalla pitää koko ajan seurata uusia markkinointi- ja mainostapoja ja opetella koko ajan tietotekniikkaa ja somea. Yksityisyrittäjällä ei ole mitään mainos- tai tietotekniikkaosastoa, vaan pitää itse koko ajan olla selvillä, mitä tietoa tarvitsee.
Kouluttaminen on myös maahantuojien kilpailuvaltti
Korkeatasoisten ammattituotesarjojen yksi tärkeä kilpailuvaltti on koulutus. Kosmetologien käyttöön tarkoitettuja kosmetiikkasarjoja tulee myyntiin pilvin pimein, enkä ymmärrä, miten ne kaikki pärjäävät. Jos olisin aloitteleva kosmetologi en edes harkitsisi tuotesarjaa, joka ei tarjoa jatkuvaa koulutusta.
Dermalogica on ollut Suomessa edelläkävijä jatkokouluttajana ja heidän tuotteitaan ei saa myyntiin, ellei osallistu määrättyyn määrään koulutuksia. Se ei ole vain sanahelinää, vaan esimerkiksi Hämeenlinnassa kaksi hoitolaa on menettänyt Dermalogican käyttöoikeudet, koska eivät ole noudattaneet jatkokoulutusvaatimusta.
iS Clinical järjestää myös erittäin laadukkaita koulutussessioita ja sarjan maahantuoja A Class Beauty on taas edelläkävijä webinaareissa. Ei mennyt kuin pari viikkoa koronasulun alussa, kun iS Clinicalilta tuli kattava valikoima webinaareja.
Tottakai myös Dermalogica järjestää webinaareja ja ne ovat lisänneet suuresti koulutusmahdollisuuksia. Enää ei tarvitse matkustaa Helsinkiin jokaisen uuden tuotteen lanseeraukseen, vaan ne ovat pääsääntöisesti webinaareina. Tämä säästää aikaa ja rahaa, enkä joudu laittamaan hoitolaa kiinni niin usein.
Asiakkaat ovat joskus harmissaan, kun tulevat hoitoon ja huomaavat edellisen asiakkaan jo lähteneen. Yleensä tilanne tulkitaan niin, että olen istunut kuin tatti odottamassa asiakasta ihan turhan panttina. Asiakkaat ihmettelevät, miksi en ole ilmoittanut, että he voisivat tulla aikaisemmin.
Syy edellisen asiakkaan ”puuttumiseen” voi olla, että olen kuunnellut webinaaria tai minulla on ollut joku teams-kokous luottamustehtävieni takia. Tosin kuuntelen usein koulutuswebinaarit tehdessäni verkkokauppapaketteja tai kotona työajan jälkeen. Sekin on webinaarien hyvä puoli, että niitä voi kuunnella silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
- Dermalogican kosteusseerumi Circular Hydration Serum NYT 53€ (norm.66€)
- Youngbloodin puhdistusvesi Micellar Water with Colloidal Silver NYT 33€ (norm.41€)
⭐️ Muista osallistua Tähtiarvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 23.1.-5.2.24.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Tämä on ihan totta, ja varmaan pätee alalla kuin alalla! vivica.aurora@gmail.com
VastaaPoista