Ei luulisi olevan kovin vaikeaa laittaa yhtä voidepurkkia pakettiin ja toimittaa se postiin! Tämä on lause, minkä olen kuullut lukuisia kertoja vuosien varrella verkkokaupan asiakkailta ja usein se on vielä höystetty erilaisilla voimasanoilla.
Jokainen asiakas on minulle tärkeä
Olen työssäni saanut todella paljon kiitosta ja kehuja asiakkailtani, mikä on tärkeä työmotivaation lähde. Harvassa työssä varmaankaan saa niin paljon spontaaneja kehuja kuin minun työssäni saa. Tiedostan olevani hyväosainen, kun saan positiivista palautetta työpäiväni aikana.
Ehkä siksikin mieleeni jää pitkäksi aikaa, jos saan agressiivisen ja epäasiallisen puhelun asiakkaalta. Kyse on aina verkkokaupan asiakkaasta ja yleensä syy kiukkuun on toimitusaika. Lähes aina soittajalta on jäänyt lukematta verkkokauppani toimitusehdot, joissa kerrotaan toimitusajan olevan 1-2 viikkoa. Käytännössä 90% tilauksista lähtee minulta 1-3 vrk aikana ja pyrin koko ajan kehittämään logistiikkaa aina vain nopeammaksi. Yleensä nämä puhelut tulevat henkilöltä, joka on polttanut hihansa jo parin päivän odotuksen jälkeen. Hämmästelen, miten samaa rataa nuo puhelut kulkevat, koska melkein aina tiuskaistaan, että miksi vain istun leveällä pepullani, enkä tee mitään ja hoida pakettia postiin sillä siunaamalla hetkellä. Tämä on kaunisteltu versio noista lauseista, mitkä kohdistuvat takamukseni kokoon.😁
Jälkikäteen tilanne tuntuu huvittavalta, mutta sillä hetkellä, kun puhelu tulee, se pahoittaa mieleni.
Eniten jään pohtimaan sitä, miten soittajalla on se käsitys, että hänen tilauksensa on ainoa työ, mitä minulla on tehtävänä. Tietysti voisi kuvitella, että pienessä kauneushoitolassa ja pienessä Hämeenlinnan kaupungissa kosmetologin päivän ainoa työ on pakata yksi voidepurkki ja toimittaa se postiin.
Mietin myös sitä, että olenko itse asiakkaana yhtä vaativa ja kuvittelen, ettei muita ihmisiä olekaan ja olen ainoa palveltava asiakas. Sen tiedän, että itse en koskaan ala nimittelemään ketään, enkä moittimaan myyjää henkilökohtaisesti.
Joka ainoa asiakas on minulle tärkeä ja haluan palvella jokaisen mahdollisimman hyvin. Pyrin aina siihen, että asiakas olisi tyytyväinen, enkä takuulla jätä jotain tekemättä laiskuuttani. Kuitenkin asioiden pitää pysyä järjestyksessä ja verkkokauppapaketit pakkaan tilausjärjestyksessä.
Logistiikkaongelmia
Valotan taas hiukan sitä, miten kauneushoitola ja verkkokauppa yrityksenä toimivat. Olen hyvin konkreettisesti huomannut sen, miten vähän keskivertokuluttaja ymmärtää yrityksen toimintaa. Onneksi nykyisin peruskoulujen opetussuunnitelmaan kuuluu pakollinen yrittäjyysopetus, mikä on todella tärkeä asia. Kaikista ei tule yrittäjiä, mutta kaikki hyötyvät siitä, että ymmärretään yrityksen toimintaperiaatteet.
Verkkokauppatoiminta on monimutkainen kaupankäynnin laji, joka perustuu pitkälle juuri logistiikkaan. Varsinkin näin, kun myyntiartikkeli on tuontitavaraa. Huomaan usein asiakkaalle olevan yllätys, että tavarat, siis tässä tapauksessa ihonhoitotuotteet, tulevat minulle jostain. Ne eivät tipahda taivaasta, vaan tuotteilla on takana jo pitkä logistiikkaketju ennen kuin ne ovat minun hoitolani hyllyssä.
Yleensä, kun teen tilauksen esimerkiksi Dermalogican maahantuojalle eli PR-Cosmeticille ennen kello 14.00, tavarat tulevat matkahuollon kuljetuksena minulle seuraavana päivänä puolenpäivän aikoihin. Päivän aikana tulleet verkkokauppatilaukset käsittelen kasvohoitoasiakkaiden lähdettyä työpäiväni päätyttyä eli yleensä noin kello 19.00-20.00. Pakettien määrästä riippuen tilaan niille joko kuljetuspalvelun postista tai vien ne itse seuraavana aamuna Hämeensaaren Citymarketin postiin.
Verkkokaupan toiminnasta 95% soljuu tätä tasaista tahtia, mutta sitten on lukuisia mahdollisia ongelmia, mitkä katkaisevat paketin kulkemisen. Yksi on usein se, että tuote onkin maahantuojalta loppu ja sitä joudutaan odottamaan. Tästä laitan aina asiakkaalle viestin ja kerron, että paketti viivästyy. Tilanne on tässä kohtaa hankala, koska kukaan ei pysty varmasti sanomaan, milloin tavaraa on taas Suomessa.
Asiakkaan näkökulmasta kyse on vain yhdestä voidepurkista, mutta se voi olla loppu myös tehtaalta, tai se saattaa olla lentorahtina koneessa, joka ei pääse liikkeelle lumimyrskyn takia, se voi seistä tullissa tullilaitoksen ruuhkan vuoksi tai se on voinut inhimillisen erehdyksen takia eksyä postin kuljetuksessa vaikka Savonlinnaan, eikä Hämeenlinnaan.
Kaikkea mahdollista voi sattua ja syy ei välttämättä ole minussa ja leveässä pepussani.😁 Pääsääntöisesti verkkokaupankin asiakkaat ovat ihania ja moni on ollut vakioasiakkaani jo vuosikausia. Saan usein kiitosta myös verkkokaupan asiakkailta, vaikka moni on joutunut odottamaan kohtuuttoman kauan tuotteitaan nykyisten saatavuusongelmien vuoksi.
Tiedostan hyvinkin, että logistiikka on verkkokauppani heikoin kohta ja yritän koko ajan toimia nopeammin, jottei kukaan joutuisi odottamaan.
⭐️ Muista myös osallistua Tähtiarvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 9.-22.1.-24
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Nykyiset kuluttajat tahtovat kaikki tänne heti nyt, ikävä kyllä. Surku
VastaaPoista