sunnuntai 21. heinäkuuta 2024

Tietoisuustaitoja oppimassa

Minun sisälläni on aina ollut pieni maailmanparantaja ja olen koko aikuisikäni kasvattanut itsestäni ”kunnon ihmistä”. Ajattelen niin, että mitä paremmin tunnen itseni sen helpommin ymmärrän muita ihmisiä ja voin luoda hyvää mieltä lähelleni.



Psykofysioterapia

Olen aina ollut kiinnostunut ymmärtämään, mitä mielenliikkeitä pääkopassani on ja liikkuuko siellä ylipäätään mitään.😄 Vuosien varrella olen osallistunut monenlaisiin koulutuksiin ja kursseille, missä käsitellään tunteita ja omia ajatuksia.
Keväällä osallistuin erääseen yrittäjien projektiin, missä opetellaan stressin hallintaa ja keinoja hyvinvoinnin ylläpitoon. Yksi osa on ollut käynnit psykofysioterapeutilla ja se onkin ollut todella mielenkiintoista. Psykofysioterapialla voidaan opetella kivun hallintaa, vähentämään stressiä ja opetellaan tunnistamaan fyysisiä sekä psyykkisiä tuntemuksia. Olen aika alkuvaiheessa näitä opettelemassa, mutta olen tosi innostunut oppimaan lisää. 
Erittäin mielenkiintoinen kokemus oli, kun makoilin rentona lattialla ja psykofysioterapeutti luetteli erilaisia tunnesanoja ja minun piti kertoa, millaisia tuntemuksia koin ruumiissani. Sanoja oli esimerkiksi suru, ilo, ahdistus, innostus tai pelko ja oli jännä huomata, että kyllä tunnetilan ajattelu tuntui jossain päin vartaloa. 
Koen, että tämän tyyppinen hoitomuoto sopii minulle erityisen hyvin, koska sanat ovat ystäviäni ja minulla on jonkinlainen lahjakkuus sanoittaa erilaisia tunnetiloja tai kokemuksia. Tämä on ilmeisesti tulosta lukuharrastuksestani, jota olen harjoittanut ekaluokkalaisesta lähtien.


Tietoisuustaidot

Yhdellä tapaamiskerralla opettelimme tiedostamaan ympäristöämme ja pysähtymään kunnolla käsillä olevaan hetkeen. Esimerkiksi hampaita harjatessa voi tiedostaa monia asioita, kun keskittyy juuri siihen hetkeen. Voi tunnustella, miltä hammastahna maistuu tai tuoksuu, mitä kieli tekee, miltä harjan liike hampaissa tuntuu ja mikä ero on jo pestyillä hampailla pesemättömään kohtaan verrattuna.
Pidän tätä tiedostamisen taitoa erittäin tärkeänä, koska ihmiset viilettävät vauhdilla asioiden ohitse ja ajatukset voivat olla ihan muualla, kuin sen hetkisessä tekemisessä. Ainakin itse tarvitsen pysähtymistä ja ohjeita, miten tiedostan nykyhetken, jotten koko aikaa ajattele jo seuraavaa tekemistä.
Tiedostamisharjoituksissa voidaan esimerkiksi keskittyä siihen, mitä ääniä ympäristössäni on, tai mitä tuoksuja haistan, tai mitä värejä näen ympärilläni. Näihin asioihin on hyvä keskittyä, kun teen kasvohierontaa. Uskon, että asiakas aistii sen, kun olen kokonaisvaltaisesti läsnä. 
Olen vasta alkuvaiheessa opettelemassa näitä psykofysioterapian taitoja ja kerron lisää, kun edistyn pidemmälle.






Huomaa myös Fresh-up -kasvohoito NYT 75€ (norm.99€) ja kolmen hoitokerran sarja NYT 200€ (297€) ja kotihoitoa tukevat tuotetarjoukset 31.7. asti:


⭐️ Osallistu arvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 9.-22.7.-24.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti