Asiakaspalvelussa näkee hyvin miten ihmisten käytös on vuosikymmenten aikana muuttunut. Onneksi kukaan ei enää ole koko aikaa kiinni puhelimessa, mutta muuten rauhattomuus on lisääntynyt. Huomaan, että ihmisten on vaikea pysähtyä.
Suurin osa asiakkaista nukkuu kasvohoidossa
Varsinkin syksyn pimetessä ja sadepäivinä asiakkaat nukahtavat melkein heti, kun hoito alkaa. Niin pitääkin olla, koska kasvohoito on tarkoitettu rentoutumiseen ja rauhoittumiseen. Sitten on muutama prosentti niitä ihmisiä, joille paikoillaan olo on luontaisesti ihan myrkkyä.
Kasvohoito on ihana paikka rentoutua ja unohtaa kaikki muut asiat |
Puhelin ei enää tuota ongelmia, niin kuin kymmenisen vuotta sitten, kun joidenkin piti vastata koko ajan viesteihin ja soittoihin, ja meno oli hyvin hengästyttävän rauhatonta. Nykyisin puhelin ei enää ole koko aikaa kouristuksen omaisesti käsissä kenelläkään, mutta muuten yleinen levottomuus on selkeästi lisääntynyt.
Onkohan syynä kiire, stressi tms.?
Joillekin on lähes mahdotonta olla paikoillaan 45-minuuttia, mitä lyhin kasvohoito kestää. Yleensä saan asiakkaan rauhoittumaan vartissa, vaikka olisi kuinka kova vauhti päällä, mutta kohtaan myös niitä ihmisiä, joiden vauhti ei pysähdy millään.
Elämässä mennään niin kovilla kierroksilla, ja koko ajan ollaan juoksemassa jo seuraavaan paikkaan, että olen vakuuttunut, ettei siitä pidemmän päälle seuraa hyvää. Huolestuttavaa on, jos tällainen ihminen on pienten lasten äiti. Koko perhe juoksee sellaisessa rumbassa, ettei hetkeksikään pysähdytä, kun pitää kokea lisää ja säntäillä sinne tänne.
Kosmetologille on haasteellista tehdä hoitoa, ellei asiakas oikein meinaa pysyä paikallaan. Hankalinta on, jos asiakkaan kädet pyörivät hänen huomaamatta omilla kasvoilla samaan aikaan, kun kosmetologin kädet ovat tekemässä hoitoa. Hoitoaineet leviävät asiakkaan käsiin ja pahinta on, jos ne pyyhitään omiin vaatteisiin. Varsinkin kestovärien kohdalla on katastrofi, jos ne levitetään silmiin ja sitten omiin vaatteisiin ja kaikkialle muualle. Kestovärithän ei lähde millään kankaasta pois, ja vaikka asiakas itse on värit levittänyt, niin syyhän on minun kun en ehtinyt estää tätä.
Onneksi olen jo aikoja sitten oppinut, että luontaisesti liikehtivän asiakkaan kohdalla kestovärien aikana pidän vahtia yllä, ettei kädet mene kasvoille. Tällaisetkin asiat oppii kantapään kautta:).
Käsillä puhumisen-taito
Me jäyhät hämäläiset emme ole kovinkaan hyviä puhumaan käsillä, emmekä juurikaan liikehdi puheemme mukana. Savolaisilla ja karjalaisilla on enemmän tällaista vilkkautta, että asiat selitetään koko kropan voimalla.
Asiakaspalvelu on asiakkaan mukana pysymistä - käsillä puhumisen sarallakin :) |
Minusta tämä on ihana tapa ja hieno osoitus ihmisten erilaisuudesta. Kuitenkin kasvohoidossa se välillä aiheuttaa minulle haasteita. Tunnen hyvin asiakaskuntani ja näiden käsillä puhujien kohdalla siirrän hoitopöydän ja muut esineet metrin päähän asiakkaasta, ettei tavarat ala lentelemään. Tämänkin olen oppinut vuosien myötä, kun ensin muutama purkki lensi pitkin seiniä. :)
Olen oppinut myös hyvin väistelemään asiakkaan käsiä, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun rillini ovat lentäneet lattialle. Vilkas ihminen huomaamatta helposti osuu silmälaseihini, ellen pidä varaani. Hieman huvittavaa (jos näin voi sanoa tilanteesta, ei siis ihmisestä), on ettei yksikään asiakas ole itse huomannut, että nyt lennähti kosmetologin silmälasit lattialle. Onneksi nykyään on muovilinssit, eikä ne rikkoonnu pienestä lentelystä.
Ihan helpoimmasta päästä ei ole tehdä kasvohoitoa, kun joidenkin pää heiluu luonnollisesti puhuessaan. Esimerkiksi kulmakarvojen nyppimisen kohdalla on pakko rohjeta pyytää, että nyt pari minuuttia oltaisiin liikkumatta. Asiakaspalvelussa on vain pyrittävä pysymään asiakkaan luonnollisessa tahdissa ja sopeutua tilanteisiin. Työkokemuksen karttuessa se on aina vaan helpompaa ja iän mukana tulee myös rohkeutta pyytää, että nyt pitäisi olla hetki paikallaan tai käsien pitää pysyä pois kasvoilta.
Onneksi olemme kaikki erilaisia ja juuri hyviä sellaisenaan!
Mukavaa päivää!
Kosmetologisi, Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 17.9.–23.9.-24.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti