sunnuntai 15. syyskuuta 2024

Panostan asiakaspalveluun

 Olen taas miettinyt omaa tapaani toimia, ja sitä miten kohtaan asiakkaani. Haluan, että jokainen asiakas kokee itsensä tervetulleeksi hoitolaani. Minulle on myös tärkeää, että hoitolani näyttää kauniilta ja sinne on miellyttävä tulla.


Mietin usein kuinka kohtaan asiakkaani, ja kuinka voisin palvella paremmin.



Oma luonteeni sopii asiakaspalveluun

Uskon, että joidenkin luonne sopii asiakaspalveluun paremmin, kuin taas jonkun muun. Ihminen joka arvostaa toista, ja haluaa hänelle hyvää, on hyvä asenne asiakaspalvelussa. 

Olen itse varmaankin jo kotonani oppinut hyvät sosiaaliset taidot, ja äitinihän oli yli neljäkymmentävuotta kahvilan myyjänä, niin ehkä jotain häneltä on tarttunut minuunkin. Vanhemmillani on ollut paljon ystäviä, ja kyläilimmekin paljon ja myös meillä oli usein vieraita. Uskon, että opin jo varhain miten emännöidään ja keskustellaan ihmisten kanssa. 

Mietin säännöllisin välein läpi sen prosessin mitä tapahtuu, kun asiakas astuu ovesta sisään, eli asiakkaan palvelupolun. Suurin osa asiakkaista on tuttuja kymmenien vuosien takaa, ja tuntuvatkin osittain jo ystäviltä. Kuitenkaan en koskaan unohda sitä kosmetologin roolia, koska he ansaitsevat parhaan mahdollisen palvelun. 

Olen pohtinut sitäkin, että muuttuuko käytökseni päivän mittaan, jos alan väsähtämään. Teen aina pitkiä päiviä, mutta voisin lähes satavarmasti sanoa, että palvelen asiakkaat hyvin, on sitten ilta tai aamu. Ehkä jopa päivän viimeinen asiakas, joka tulee noin kello 18.00-19.00 saa parhaan palvelun, koska siinä vaiheessa päivää päässäni ei enää pyöri muut työasiat. Tilauslistat on tehty ja muutkin hoitolan juoksevat asiat hoidettu, joten voin täysin keskittyä kasvohoitoon ja asiakkaaseen. Voin sanoa, että itse nautin näistä työpäivän viimeisistä tunneista, kun enää ei ole kiire minnekään, ja päivän muut asiat on jo hoidettu. 

Tiedän, että menneinä vuosina työntekijäni ovat selvästi näyttäneet asiakkaalle, ettei päivän viimeinen hoito innosta. Valitettavasti olen tästä kuullut vasta jälkikäteen, joten en ole voinut asiaan puuttua. Itselleni ei koskaan edes tullut mieleen, että asiakkaalle voidaan osoittaa mieltään, koska työpaikkahan on kiinni asiakkaiden määrästä. Ilmeisesti tämä yhtälö ei ollut selkeästi mielessä, ja minä en hölmöyttäni osannut sitä tarpeeksi hyvin selittää.


Tarkkailen omaa käytöstäni

Olen ennenkin kirjoittanut tästä, miten pohdin omaa käytöstäni, ja mietin pitääkö muuttaa tapaa millä kohtelen muita ihmisiä. Minulla on myös pieni pelko, osaanko arvioida omaa toimintaani oikein. Omalle käytökselle voi sokeutua ja se saattaa näyttääkin toisten silmin ihan muulta. 

Muistan vuosien takaa erään keskustan kauppiaan, joka oli aina huonolla tuulella. En koskaan halunnut yrittäjätapaamisissa mennä hänen lähelleen, koska sellainen negatiivisuus tarttui. Moni asiakkaani kertoi, ettei mene liikkeeseen, kun omistaja on aina kiukkuinen ja töykeä. Kuitenkin tämä ihminen usein kertoi, että panostaa erityisesti asiakaspalveluun ja pitää asiakkaita parhaana osana työtään. 
Hänellä oli siis aivan erilainen mielikuva itsestään, kuin se mitä asiakkaat ja muut näkivät. Liike lopetti jo vuosia sitten ja syy oli varmaankin huonon asiakaspalvelun takia menetetyt asiakkaat.

Muistan toisenkin tapauksen elämästäni, missä ihmisen mielikuva itsestään oli jotenkin vääristynyt. Minulla oli eräs tuttava kymmeniä vuosia sitten, joka aina kertoi miten kaikki miehet tuijottavat häntä, flirttailevat ja yrittävät iskeä. Aluksi luulin sen olevan vitsi, ja että hän kertoi juttuja ihan huumorilla. Hän oli keski-ikäinen naimisissa oleva useamman lapsen äiti, eikä ulkonäöltään mitenkään voiko sanoa, niin hemaiseva, kuin hänen sanansa antoivat olettaa. 

Tilanteet oli ihan absurdeja, kun kävelylenkillä vastaan tuleva juokseva mies oli tuijottanut häntä tai teatterissa joku piti hänen kanssaan silmäpeliä. Minä en koskaan huomannut mitään tällaista, eikä mielestäni häneen kukaan kiinnittänyt tavallista enempää huomiota. 
Kiusallisin tilanne oli eräässä ravintolassa, kun hän alkoi väittämään tarjoilijan käyttäytyvän vihjailevasti ja yrittävän iskeä häntä. Hän olisi halunnut valittaa asiasta ravintolan johdolle ja minä olin aivan kauhuissani, ettei mitään sopimatonta ollut mielestäni tapahtunut. Omasta mielestään hän joutui jatkuvasti miesten iskemisyritysten alaiseksi, mutta kukaan muu ei sellaista huomannut.

Tällä tuttavallani oli niin väärä tai erikoinen käsitys itsestään, että hän on niin poikkeuksellisen kaunis ja upea, ettei miehet saaneet katsettaan irti hänestä. Tuttavuutemme hiipui ja yksi syy siihen oli nämä rasittavat miesjutut. 

Mietin aika usein olenko varmasti myös muiden mielestä hyvä asiakaspalvelussa, ettei se ole vain oma subjektiivinen näkemys. Olen niin usein kokenut ja nähnyt miten ihminen voi ylläpitää itsestään väärää mielikuvaa, että haluan itse tämän välttää. Itsetuntemus on tärkeä ominaisuus myös asiakaspalvelussa ja vielä tärkeämpää on osata asettua toisen ihmisen asemaan. Yritän nähdä asiat myös siltä kantilta, että mitä minä haluaisin hyvältä asiakaspalvelulta. 

Toivon, että te lukijat kertoisitte omia kokemuksianne ja näkökantojanne, siitä miten haluaisitte, että teidät kohdattaisiin.


Rentouttavaa sunnuntaita!

Kosmetologisi, Inkeri



⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 10.9.–16.9.-24.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti