sunnuntai 13. tammikuuta 2019

Kosmetologi valitsee kasvohoitomenetelmän

Moni uusi asiakas kertoo, että oli vaikea tilata ensimmäistä hoitoaikaa, kun ei tiennyt millaisen hoidon tilaa. Joillakin asiakkailla on se käsitys, että heidän pitää itse tietää ja sanoa mitä kasvohoidossa tehdään. Näin se ei ole vaan kosmetologin tehtävä on suositella ja neuvoa asiakkaalle mitä pitäisi iholle tehdä.

Kokemuksesta on apua

Joskus asiakkaat ehdottavat, että tulevat ensin näyttämään ihoaan ja sitten vasta varataan kasvohoito. Ilmeisesti sillä ajatuksella, että minä pystyisin paremmin suunnittelemaan kasvohoidon. Tämä ei ole ollenkaan tarpeen ja tulee vaan turhan kalliiksi asiakkaalle. Silloinhan asiakas joutuisi maksamaan ensin ihoanalyysistä ja toisella kertaa hoidosta, vaikka nämä voidaan mainiosti tehdä samalla kertaa. Kosmetologin ammattitaidon tärkeinpiä asioita on se, että pystyy nopeasti analysoimaan ihon ja kartoittamaan tärkeimmät hoidon tarpeet ja sen jälkeen valitsemaan tuotteet ja menetelmät miten kasvohoito tehdään. Voin vakuuttaa, että näiden työvuosien jälkeen minulla ei ole pienintäkään ongelmaa päättää mitä hoidetaan ja missä järjestyksessä. Tämä ehkä kuulostaa omahyväiseltä, mutta ellei näin olisi ei mikään työvuosien tuoma oppi olisi minuun karttunut. Tietysti hoitoa suunnitellessa pitää aina kuunnella asiakasta. Pitää löytää yhteinen sävel siitä, että ihossa hoidetaan se mitä minä siinä näen ja se mitä asiakas haluaa. Uudelle asiakkaalle pitää myös selkeästi kertoa mitä tehdään, miksi tehdään ja mitä se maksaa. 
Tässä asiakkaalle on valittu Dermatude-kasvohoito ja kuvassa hänellä
on hoidon viimeistelyvaiheen kollageeniliuskanaamio.

Kasvohoito on kokonaisuus

Minua hiukan harmittaa omassa ammattikunnassani se miten kasvohoito paloitellaan pieniin osiin. Usein näkee mainoksia kasvohoidoista joiden hinta on tosi edullinen. Mainoksessa kuitenkin lukee mitä hoito sisältää ja siihen ei kuulukaan juuri mitään. Sen jälkeen, kun asiakas on saatu sisälle hoidon aikana koko ajan myydään jotain lisää ja hinta onkin aika kova kassalle päästyä. Hoidon hinta on tärkeä asia asiakkaalle ja pidän aina kiinni siitä, että hoito maksaa sen mitä on sovittu. Ainoastaan kestovärit hoidon yhteydessä hinnoitellaan erikseen ja yritän sanoa sen mahdollisimman selvästi ettei ne kuulu kasvohoidon hintaan ja mikä on niiden lisäveloitus. Yleensä asiakkaan ensimmäisellä käyntikerralla voi ihossa olla useampi ongelma ja kaikkea ei voi hoitaa yhdellä kertaa. Sekin on kokemuksen tuomaa ammattitaitoa, että pystyy nopeasti analysoimaan mikä kannattaa hoitaa ensin ja yleensä valitaan se asia mikä asiakasta kiusaa eniten. Minä voin kiinnittää huomiota johonkin muuhun asiaan, mutta asiakkaan toive pyritään täyttämään aina ensin. Eikä kosmetologin pidä missään tapauksessa vähätellä asiakkaan huolia eikä tietenkään myös suurennella. Ihmisillä on muutenkin ihan liian huono käsitys omasta ihostaan ja ulkonäöstään eikä kosmetologi saa enää näitä luuloja lisätä.

1 kommentti:

  1. Kasvojen hoito on kyllä tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Itsekin olisi ihana päästä käymään kosmetologilla analyysiin ja hoitoon täällä Kotkassa. Mielenkiintoinen tuo kollageeniliuskenaamio.

    VastaaPoista