Nyt varmaan lukijat ajattelee, että paljastan kieron luonteeni ja kerron etten pidä kosmetologin työstä ollenkaan, vaikka olen sen ihanuutta hehkuttanut. No, siitä ei ole kysymys vaan tämä ärsytyksen aihe liittyy yrittäjyyteen.
Yrittäjä on firman roudari
Myönnän, että olen kurkkua myöden täynnä jatkuvaa tavaroiden kantamista. Olen kuin pieni kuormajuhta töihin tullessani ja sieltä lähtiessä. Tämä on se osa yrityksen työstä mitä kukaan asiakas ei juurikaan tiedä, mutta se on yhteistä melkein kaikille kauppaliikettä pitäville yrittäjille. Joka perjantai raahaan viiden päivän pyykit kotiin pestäväksi. Pyyhkeitä voi olla lähemmäksi sata, päänauhoja ja kompresseja kymmeniä. Saan juuri ja juuri raahattua tuon pyykkikassin takapihalla olevalle autolleni. Maanantai aamuna teen saman toistapäin eli raahaan puhtaat ja viikatut pyykit takaisin hoitolaan. Haen myös postista tai matkahuollosta tavaraa ainakin 2-3 kertaa viikossa. Ainakin kerran viikossa joku ohikulkija tai puolituttu ihminen kadulla kauhistelee, että mitä ihmettä sinä kannat. Olen siis näinä vuosina kertonut satoja kertoja, että jonkun täytyy hankkia ja tilata kaikki tarvikkeet hoitolaan ja hoitaa nuo todella tärkeät pyykit. En millään enää jaksaisi selitellä itselleni aivan selvää asiaa. Suurin osa myytävistä tuotteista tulee ns.kotiinkantona, mutta siitä huolimatta siirtelen kymmenien kilojen pahvilaatikkoja työpäiväni aikana. Tämä on se vaihe työstäni mikä on kaikista raskain ja varmaan tulee vielä sekin vaihe etten sitä pysty enää tekemään. Kosmetologin työ on myös fyysisesti raskasta, mutta tuo nostaminen ja kantaminen on vaihe jolloin voi satuttaakin itseään pahasti. Ehkä keksimme tähän ratkaisun ennen kuin ihan kyllästyn roudaamiseen.
Meidän pojat viedään lääkärin tarkastukseen ja Hertta myös.
Käyttäydyn itse asiakkaana hölmösti
Välillä on hyvä huomata miten ajattelematon asiakas itse on asioita hoitaessaan. Ne kollegat joilla on ajanvaraus netissä harmittelevat niitä jotka eivät lue ohjeita ja varaavat puolituntia kahden tunnin kasvohoitoon. Olen aina kuunnellut näitä juttuja ymmärtäväisesti ja ihmetellyt mukana miksi joku niin tekee. Nyt tein itse ihan saman jutun enkä yhtään enää ihmettele muita asiakkaita. Olemme jo pitkään suunnitelleet, että meidän kissat pitää viedä eläinlääkäriin. Ne ovat kaikki kolme kaksitoistavuotiaita ja edellisestä käynnistä on useampi vuosi. Hertallehan on tehty iso leikkaus lonkkiin ja alaselkään, kun auto töytäisi sitä sen ollessa puolitoistavuotias. Nyt edellisestä röntgenkuvauksesta on aikaa lähes viisi vuotta, kun mitään vaivoja ei ole ilmennyt. Nyt päätimme, että koko porukka viedään tarkastukseen. Koko eläinlääkäriajatus on niin stressaava, että sen tietää vain toiset lemmikkien omistajat. Varsinkin, kun meidän kissat voivat autossa pahoin ja huutavat koko matkan peloissaan. Tein ajanvarauksen netin kautta ja ihmettelin, kun eläinlääkäri laittoi sähköpostia ja pyysi ottamaan yhteyttä. Olin varannut Hertalle ajan kello 14 ja kirjoitin lisätietoihin, että tuomme samalla kertaa myös Jössen ja Valtsun. En ymmärrä mitä ajattelin, kun yritin tunkea kolme kissaa yhden kissan ajalle. En yhtään ajatellut, että jollakin toisella on varaus heti meidän jälkeen ja eläinlääkäri ei mitenkään voi venyttää meille varattua aikaa. Tajusin tämän heti, kun puhuin eläintenhoitajan kanssa ja vähän häpesin hölmöilyäni. Nyt viemme koko konkkaronkan kello 13.00, että aika riittää kaikille. Tämä oli hyvä opetus minulle, että ihminen on välillä ajattelematon eikä hoksaa ajatella asioita joka kantilta. Nyt osaan taas olla ymmärtäväisempi muitakin ihmisiä kohtaan. Näin se elämä opettaa.
Teillähän on aika isot tilat siellä hoitolassa, niin eikö sinne saisi laitettua sitä pyykinpesurumbaa? Tulee vaan mieleen oma kampaajani, jolla pyykkikone laulaa takahuoneessa aina. Eikö niitä ole sellaisia peseviä ja kuivaavia koneitakin nykyisin? Jotka eivät ole edes kovin äänekkäitä.
VastaaPoistaTuota asiaa on pohdittu välillä ja niin meillä olikin vielä kymmenen vuotta sitten. Ongelma tuli siinä, että päivän aikana ei ehditä konetta täyttämään ja purkamaan ja minun pitäisi vielä työpäivän jälkeen odotella koneen käymistä. Toinen asia oli se jumpsutus mikä pesukoneesta tulee. En halua, että asiakkaamme joutuu kuuntelemaan pesukoneen ääntä vielä kasvohoidossakin. Yksi vaihtoehto on ostaa jostain pesulapalvelu, mutta meidän pitää silloin käyttää heidän pyyhkeitään yms.ja esimerkiksi kasvokompresseja heillä ei ole. Jos tämä pyykit olisi todellinen ongelma siihen takuulla löytyy ratkaisu, mutta kunhan nyt jostain minunkin pitää urputtaa:)
PoistaInkeri
Etkö saa tilauksia tehtyä kotiin kuljetukdella? Me valutdelle aina hieman kalliimman kotiinkuljetuksen, joka tietenkin on tuloista pois mutta säästää aikaa ja vaivaa :) Toki pitäisi sopia toimitus aina tietylle ajalle.
VastaaPoistaOlet oikeassa. Kotiinkuljetukset toimii postin kanssa hyvin ja sillä tavoin meille tuleekin kaikki ne paketit jotka tulee postin kautta. Esimerkiksi iS Clinicalin tilaukset toimii esimerkillisesti. Ongelmana on Dermalogica joka tulee matkahuollon kautta. Silloin, kun haen paketit itse saan ne vuorokautta aikaisemmin. Dermalogican paketit ovat yleensä myöhässä jo heidän lähettämössään ja jos odotan vielä ylimääräisen vuorokauden on jo moni asiakas harmistunut meidän ”eioon” myynnistä.
PoistaSuurimman osan asioista saa nykyään verkkokauppojen kautta suoraan kotiin, tai hoitolaan ja se onkin tosi hieno asia. Siitäkin huolimatta jonkun pitää hoitolassakin nostaa ja kantaa eri laatikot eri paikkoihin ja nostella kaikki hyllyihin. Tilauksia tulee meille päivittäin joten se nosteleminen on joka päiväinen homma. Silloin, jos tavaraa tulee sisään vain kerran viikossa se olisi pikkujuttu, mutta joka aamuisena ponnistuksena se välillä harmittaa. Jokaisen työssä on joku vaihe mikä ei ole niin mukavaa ja minulle se on tämä.
Inkeri
Jäin miettimään vielä näitä postin palveluja. Olen moneen kertaan moittinut Postin palveluja, mutta jotain kehuttavaakin löytyy. Nuo iS Clinical paketit tulee ihan kellon tarkkuudella. Ensinnäkin heidän lähettämö toimii aivan loistavasti ja posti tuo paketit noin kello 12 ja tuojat on tosi kivoja ja kohteliaita asiakaspalvelijoita.
VastaaPoistaMikään muu ei sitten Postilla toimikaan. Nythän Suomen Yrittäjänaiset tekee yhteistä valitusta palvelujen heikkenemisestä ja niiden vaikutuksesta pienyrittäjien toimintaan. Meidän verkkokauppa-asiakkaat joutuvat kokemaan postin ongelmat ihan liian usein. Paketit hukkuu, tai niistä ei lähetetä viestiä paketin saajalle eikä posti säilytä paketteja enää kuin viikon. Matkahuolto säilyttää paketteja kaksi viikkoa ja he eivät hukkaa paketteja juuri koskaan. Nyt tunnettu vaatteiden postimyyntiyritys Kamelia Shop lopettaa ja syy on tämä postin heikko palvelutaso. Se kuulostaa jo tosi hurjalta, mutta ymmärrän sen kyllä. He toimivat pelkästään postimyynnin varassa ja kun paketit sekoilee tosi paljon hehän tarvitsevat yhden työntekijän pelkästään postin sekoilujen korjaamiseen. Meidän verkkopakettien lähetysmäärä on pieni ja silti Marilla menee melkein yksi työpäivä kuukaudessa, kun hän reklamoi lähetysongelmista ja selvittelee asioita asiakkaille. Tosi outoa, että nykypäivänä ei Posti enää toimi.
Inkeri