Siirry pääsisältöön

Laatukosmetiikka on luotettavaa

Ajattelin kertoa, millaisia käytäntöjä meillä on, jos asiakas haluaa tehdä reklamaation jostain tuotteesta. Yleensä kyse on siitä, että pakkaus on jotenkin rikki ja sekin on äärimmäisen harvinaista, eikä Dermalogican tai iS Clinicalin kohdalla ole koskaan käynyt niin.


Toimin asiakkaan parhaaksi

Suomessa on erittäin hyvä kuluttajasuoja ja kuluttaja-asiamiehen palvelut, joihin asiakas voi ottaa yhteyttä, jos sellainen tilanne tulee. Itse olen kyllä saanut sovittua kaikki reklamaatiot ilman ulkopuolista apua. Tuo kuluttajasuoja on kuitenkin todella hyvä olla olemassa, mutta sehän koskee vain kuluttajia ja yrittäjänä sieltä ei saa apua. 
Luulisin, että minulla on aika peruskäytännöt silloin, kun asiakas haluaa palauttaa jonkun tuotteen. Tosin pyrin aina toimimaan asiakkaan parhaaksi, vaikka ei tarvitsekkaan. En missään tapauksessa halua, että asiakkaalle tulee paha mieli. Otan mieluummin itselleni tappiota, kuin pahoitan asiakkaan mieltä. Tietysti selvissä tapauksissa voin itse valittaa maahantuojalle, mutta on aika työlästä lähettää tuote takaisin ja täyttää reklamaatioselvitys. Onneksi tällaisia valituksia on äärimmäisen harvoin ja lähes aina ne koskevat rikkoutunutta pakkausta. Näitä tapauksia on ehkä kerran parissa vuodessa eli hyvin harvoin. Käyttämäni tuotesarjat ovat niin laadukkaita, ettei niiden kanssa tule ongelmia. Tyypillisin vika, mikä pakkauksessa voi olla, on pumppupakkauksissa toimimaton pumppu.
Selviä tapauksia ovat sellaiset, että asiakas on vahingossa ostanut väärän tuotteen ja senkin otan yleensä palautuksena vastaan, vaikka tuotetta olisi jo käytettykin. Tällaisia tuotteita voi käyttää kasvohoidoissa, joten ihan hukkaan ne eivät mene.


Hankalia rajatapauksia

Tietysti, jos alan liian lepsuksi ja otan takaisin mitä tahansa, niin sitä aletaan käyttämään hyväksi. Tämäkin on hyvin harvinaista, eikä vakioasiakkaat ikinä sellaista tekisi. Yleensä tuotteen palautusta kannattaa harkita samoilla ohjeilla kuin esimerkiksi jossain isossa marketissa tai kemikalio-osastolla. Pienyrittäjä toimii samoilla säännöillä kuin nämä isotkin kaupat ja on aika ikävää, jos yritetään hyötyä pienestä liikkeestä. 
Selviä tapauksia on se, etten vaihda mistään muualta ostettua tuotetta. Joskus joku haluaisi vaihtaa jostain ulkomaalaisesta verkkokaupasta tilatun tuotteen, jossa on vanha päiväys. Sitä en voi tehdä, vaikka samaa merkkiä myisinkin, joten valitettavasti nämä jäävät asiakkaan omaksi tappioksi. Toinen hankala tapaus on, jos asiakas ei pidäkkään tuotteesta. On äärimmäisen harvinaista, että joku tuote saisi aikaan herkistymisreaktion ja niitä kohdalleni on näinä vuosina sattunut ehkä pari kolme. Yleensä tilanne on sellainen, että asiakas on jo käyttänyt tuotteesta puolet, kun hän huomaakin, ettei pidä esim. voiteen tuoksusta. Meillähän kaikki tuotteet ovat hajusteettomia, joten kyse on aina raaka-aineiden omista tuoksuista, jotka haihtuvat muutamassa minuutissa. Nämä ovat hyvin vaikeita tilanteita, koska kyse on makuasiasta, eikä tuotteessa olevasta virheestä. 
Useimmiten palauttamista halutaan tällaisissa tilanteissa, kun asiakas ei jostain syystä pidä tuotteesta. Tilannetta voi miettiä siltä kantilta, että palauttaako esimerkiksi Goodmanin kemppariosasto rahat, jos asiakas tuo puoliksi käytetyn voidepurkin takaisin, koska voiteen tuoksu ei miellytä tai se tuo mieleen ikäviä asioita. Jokainen tapaus on tietenkin yksilöllinen, eikä vakioasiakkaiden kanssa tule epäselviä tilanteita. Lähes aina suostun asiakkaan toiveeseen, vaikka peruste olisi sellainen, ettei se menisi marketin asiakaspalvelussa läpi. Usein pääsee helpommalla, kun tekee asiakkaan mieliksi, vaikka valitus olisikin aiheeton. 
Muutamia kertoja on vastaan tullut tilanne, että asiakas valittaa tuotteesta, mikä on tarkoitettu toiselle ihotyypille. Tietysti, jos minä olen myynnyt väärän tuotteen, sen vaihto on itsestäänselvyys. Yleensä kuitenkin nämä sopimattomat tuotteet on ostettu ulkomaalaisista verkkokaupoista. Asiakas kertoo haluavansa käyttää kyseistä tuotetta, kun se on niin kivan tuntuinen ja hyvän tuoksuinen, vaikka se olisi rasvaisen ihon tuote ja asiakkaan iho olisi rutikuiva. Niissä tapauksissa asiakkaan toive on, että muuttaisin jotenkin voiteen vaikutuksia, kun asiakas haluaa sopimatonta tuotetta käyttää. Nämä ovat aika hankalia tapauksia, enkä oikein ymmärrä, mistä siinä on loppujen lopuksi kyse. Minun järki sanoo, että tuote vaihdetaan kokonaan toiseen ja olen aina tarjonnut sitä vaihtoehtoa. Kuitenkaan se ei asiakkaalle sovi, kun hän on niin ihastunut tuotteeseen. Siinä ei oikein muu auta kuin että yritän keksiä voiteen pariksi vaikka seerumin, joka korjaa tuon kuivuuden. Iholle se ei ole ollenkaan hyvä vaihtoehto, mutta asiakas tietysti itse päättää, mitä tuotteita iholleen levittää. 





Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!

Kommentit

  1. Yhden kerran olen onnistunut ostamaan pilaantuneita kosmetiikka tuotteita hoitolasta. Haju oli järkyttävä. Samaisessa hoitolassa työskentelevä ystäväni testasi tuotteet ja käski palauttamaan tuotteet. Sain palautustilanteessa ihan uskomattoman ylimielistä kohtelua ja oli pakko sanoa ystäväni nimeltä ja miten hän käski palauttaa tuotteet. Tuotteet oli Dermalocigan, mutta ei mennyt kauan, kuin se hoitola menetti Dermalocigan.. Ja eipä se ystävänikään siellä enää vuosiin ole ollut töissä. Mutta sellainen oli ensi kosketukseni Dermalocigaan. Onneksi löysin myöhemmin Inkerin ja tämän blogin. Nyt kaapissa on enimmäkseen Dermalocigan ja IS Clinicalin tuotteita ja iho paremmassa kunnossa, kuin vuosiin👌

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi harmillista, että ensimmäinen kokemuksesi Dermalogicasta oli näin huono. Enkä todellakaan tarkoittanut sitä etteikö laatutuotteet pilaannu, jos niitä liian kauan hyllyssä seisotetaan.
      Oli hyvä, että palautit tuotteet ja toivottavasti hoitolan väki otti siitä opiksi. Tosin kokemukseni mukaan huonoa asiakaspalvelua tekevät harvoin huomaavat omat virheensä.
      Juuri tällaiset tapaukset ovat heittäneet epäilyn koko kauneushoitolatoiminnan ylle. Saan todella usein perustella uudelle asiakkaalle sen, että meillä ei tuotteet juuri hyllyssä vanhene. Se loukkaa minua, vaikka tiedänkin asiakkaiden olevan oikeassa kysyessään tuotteen tuoreudesta. Enkä koskaan näytä loukkaantumistani asiakkaalle, koska se on minun tunneongelma ja asiakkaan kysymys on ihan aiheellinen.
      Nykyisin voin kertoa, että tuotteiden kiertonopeus on niin vauhdikasta ettei juuri mikään edes ehdi käydä hyllyssä:).
      Inkeri

      Poista
  2. Anonyymi13:21

    "Selviä tapauksia ovat sellaiset, että asiakas on vahingossa ostanut väärän tuotteen ja senkin otan yleensä palautuksena vastaan, vaikka tuotetta olisi jo käytettykin. Tällaisia tuotteita voi käyttää kasvohoidoissa, joten ihan hukkaan ne eivät mene."

    Anteeksi mitä? Siis otat käytettyjä tuotteita vastaan ja käytät niitä asiakkaillesi? Ei hyvä luoja....

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Mitä tarkoittaa ammattinimike Sky-kosmetologi?

Olen hyvin tottunut siihen, että ihmiset sekoittavat sanan Sky ja sky toisiinsa. Moni ääntää Sky-kosmetologin skaikosmetologiksi englannin kielisen taivas sanan mukaan. Minkään taivaan kanssa nimike ei ole tekemisissä, vaan tulee sanasta Suomen kosmetologien yhdistys. Sky-kosmetologi tarkoittaa sitä, että me kuulumme Suomen kosmetologien yhdistykseen. Siihen ei voi kuulua ellei ole suorittanut kosmetologitutkintoa, tai saanut pitkää opetushallituksen hyväksymää koulutusta. Me vanhemman polven kosmetologit, niin kuin minäkin saimme liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen, kun meillä oli päästötodistus ammattikoulusta. Nykyään suoritetaan tutkinto koulutuksen lopuksi ja kun sen läpäisee voi liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen. Tämä Sky-kosmetologi nimitys on ainoa ammattitaidon tae mitä kosmetologeilla on. Sitä valvoo Suomen kosmetologien yhdistys ja periaatteessa sitä ei voi käyttää ellei ole tutkintoa suorittanut. Kosmetologien ammattikunta on kuitenkin " villilänsi...