Kirjoitan taas näistä logistiikkavaikeuksista, mitä korona on aiheuttanut. Ehkä siitä ei pitäisi yhtenään valittaa, mutta se nyt vaan on niin suuri harmin aihe ja blogihan on päiväkirja, johon voi purkaa kaikki mielipahan aiheet. :)
Kansainvälistä kauppaa
Tajuan nyt ehkä ensimmäisen kerran, miten kaupankäynti on kansainvälistynyt. Tähän asti oli itsestään selvää, että tavaraa tulee sieltä ja täältä, mutta nyt, kun ei asiat toimikaan, ymmärrän vasta miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Koskaan aikaisemmin en ole joutunut keskittymään tuontiin ja tilauksiini näin paljon. Onneksi vain yksittäisiä tuotteita joutuu odottamaan, ettei isoja määriä ole kerralla lopussa. Suurin osa asiakkaista ei edes tätä huomaa, mutta muutamat kuitenkin joutuvat odottamaan tuotteitaan ja tämä harmittaa minua tosi paljon. Onneksi kukaan ei ole totaalisesti minuun suuttunut, koska minullehan asiasta valitetaan, vaikka en voi sille mitään.
Nämä ongelmat ovat jokaisella yrityksellä, jotka tarvitsevat tuontitavaraa, joten en todellakaan ole yksin ongelmieni kanssa. Toistaiseksi media ei tästä asiasta juurikaan kerro, vaan etusijalla ovat ravintoloiden sulku ja muut yritysten ongelmat. Perussyy tuonnin hitauteen on siinä, että korona vähensi lentoliikennettä niin paljon, ettei tavarat enää liiku lentorahtina, mikä on nopeaa. Jo vuosi sitten siirryttiin laivarahtiin ja Amerikasta Suomeen kestää tulla kolmisenkin viikkoa. Toinen harmin aihe oli brittien tekemä brexit, jonka takia välivarastot siirtyivät pois Englannista. Brexit nosti veroja ja tullimaksuja niin paljon, että nyt haetaan uusia reittejä mannereurooppaan. Tutut yrittäjät, jotka joutuvat tekemään tuontia Englannin kanssa, ovat kertoneet, että tavaroiden hintaan tuli 25% lisää brexitin takia.
Hetki sitten uutisoitiin, että Suezin kanava oli tukossa, kun yksi laiva oli siellä poikittain. Nyt jo osasin höristää korviani ja aloin heti miettimään, onkohan siellä meidän tavaroita jumissa. Näin pieni asia kuin yhden laivan kiinnijääminen pysäytti satojen laivojen liikkumisen, mutta se ei onneksi minun yritykseeni vaikuttanut. Viime viikolla Hämeen Sanomissa oli iso juttu, miten laivarahti on ongelmissa konttipulan vuoksi. Tätäkään ei olisi kukaan osannut ennustaa puolitoista vuotta sitten. Tuo konttipula on ollut jo viime keväästä lähtien ja ne pienyritykset, joilla on omaa tuontia esimerkiksi Kiinasta, ovat sen takia pulassa.
Nyt en keksi, mitä muita ongelmia vielä voisi tulla, mutta koko ajan pitää olla varuillaan, ettei ihan ylläty uusista muutoksista. Korona on syössyt yritykset niin epävakaaseen tilaan, että monen kestokyky on jo loppumaisillaan.
Hoitolan varastossa on noin kaksisataa eri artikkelia
Yritykseni on pieni, mutta siltikin hyllyissäni on noin kaksisataa erilaista tuotetta. Pelkästään Youngbloodin meikkejä on kymmeniä eri vaihtoehtoja. Minulla on vakiosopimukset yhdeksän eri maahantuojan kanssa ja siksi tavaraa tulee sisään lähes päivittäin.
Tähän asti olen pystynyt pitämään varastoseurannan omassa päässäni ja toivon selviytyväni sillä tavoin viimeisetkin kymmenen vuotta. Tilauksia teen melkeinpä joka päivä ja pakettien purkaminen sekä hinnoittelu on jatkuvaa. Joskus asiakkaat ihmettelevät, mitä teen sillä aikaa, kun asiakkaalla on naamio vaikuttamassa. Ilmeisesti moni kuvittelee, että istun tylsistyneenä odottamassa naamion vaikutusajan loppumista. Kyllä kaikki pienetkin tauot menevät yrityksen hoitamiseen, enkä todellakaan ehdi tylsistyä.
Suurin osa tilauksista pitäisi tehdä ennen puoltapäivää, jotta ne ehtivät lähteä saman päivän aikana. Ellen ehdi tilauksia hoitamaan päivän aikana, teen sen sitten illalla kotona.
Minulla tietysti nämä asiat menevät vanhalla rutiinilla, enkä niillä juurikaan vaivaa päätäni, mutta uudelle yrittäjälle on todella haasteellista tehdä oikeat sisäänostot. Ellei ne ole tarkkaan harkittuja, voi tulla suuriakin tappioita. Olen aina tehnyt sisäänostot itse, koska ne ovat sen verran monimutkaisia, ettei niitä helposti opeta työntekijöille. Lomamatkoillakin teen tilauksia melkein päivittäin, eikä se ole millään tavalla vastenmielistä. Toivotaan, että korona alkaisi jo hellittämään tai ettei ainakaan tulisi mitään uusia suuria yllätyksiä.
- Dermalogica PURE NIGHT NYT 72€ (norm.85€) yövoide ja
- Youngblood CC PERFECTING PRIMER NYT 43€ (norm.53€) meikinpohjustusvoide
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!
Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta. On täysin ymmärrettävää, että yrityksesi myydessä lähes kahtasataa eri tuotetta logistisesti voi esiintyä vaikeuksia. Etenkin kun lentorahtien määrä on vähentyny. Täällä Kemissä olen huomannut, että monet ystävieni yritykset hyödyntävät paikallista kuriiri- ja kuljetuspalvelua tuottamiensa tavaroiden kuljetukseen lähialueille. Palvelu on toiminut hyvin myös koronan keskellä. Ymmärrän toki, että tämä ei toimi yrityksillä, mitkä ovat riippuvaisia ulkomaisesta tuonnista. Toivottavasti ulkomaan rahdin tilanne paranee.
VastaaPoistaToivottavasti logistiikka toimii taas paremmin ja tuotteiden tilaaminen ja toimitukset onnistuvat taas. Luulen, että monikaan ei ole ymmärtänyt, miten monimutkainen prosessi tuonti- ja vientilogistiikka lopulta on ja mihin kaikkeen se vaikuttaa. Itsekin sain vähän enemmän tietoa alasta, kun serkkuni alkoi etsimään tietoa ja neuvonantoa merioikeuteen. https://www.larpes.fi/asianajopalvelut/meri--ja-kuljetusoikeus
VastaaPoistaMuistan myös tuon Suezin kanavaan juuttuneen laivan. Oli uskomatonta seurata kuinka herkkä tämä koko maailmankaupan rakenne on, kun yksi kanavaan juuttunut laiva saa kaiken sekaisin. Olisi varmaan hyvä aika tarkastella vaihtoehtoisia kuljetuspalveluita, jottei se olisi niin haavoittuvainen ja kiinni niin pienestä.
VastaaPoista