torstai 29. huhtikuuta 2021

Puolipekkanen

Monet työssäkäyvät kertovat, että heillä on saldovapaita, puolipekkasia, tykypäiviä ja muita työajan lyhennyksiä. Yrittäjän työssä tällaisia vapaita ei tunneta, mutta päätin nyt omatoimisesti ottaa tänään torstaina 29.4. puolipekkasen ja suljen liikkeen klo 14.00.


Koronasta eroon nopeasti!

Tämä puolenpäivän vapaa johtuu siitä, että sain tosi nopeasti tiedon mahdollisuudesta saada koronarokote tänään. Minulla oli alunperin rokotevaraus toukokuun lopulla, kun Janakkala on ollut hiukan hitaampi rokotuksissa kuin Hattula. Nyt Janakkalaan olikin saatu isompi rokote-erä ja ne eivät säily kuin pari päivää. Sieltä soitettiin kaikille, joilla oli jo ajanvaraus olemassa, että pääsisikö tulemaan aikaisemmin. Minulla oli poikkeuksellisesti iltapäivä ilman asiakkaita, kun tarkoitukseni oli tehdä alkukesän tilauslistat. Nyt saa tilauslistat odottaa, kun pidän rokotusta niin tärkeänä ja olin todella iloinen aikaistuneesta ajanvarauksesta. 
Hyvin moni asiakas onkin jo rokotteen saanut, kun käsittääkseni nyt rokotetaan yli viisikymppisten ryhmää. Tämä on hieno asia, kun talvella kuvittelin, että menee varmasti loppukesään ennen kuin minun ikäluokkaa rokotetaan. Ainoa asia, mikä ihmetyttää ja harmittaakin, ovat nämä rokotevastustajat ja mikrosiruhuuhaata selittävät. Ihmettelen miten paljon terveydenhoitohenkilöstö on itse liittynyt näihin rokotevastustajiin. Olen katsonut useita videoita youtubesta, missä saarnataan tästä mikrosirusta ja uudesta maailman järjestyksestä. Niistä tulee ihan huono olo, koska kuvitelmat ovat niin absurdeja.

Lomasuunnitelmia

Samalla kerron kesälomani ajankohdan, kun sen jo tiedän. Aikomukseni on pitää heinäkuun lopussa 22.7.-4.8. välisen ajan kesälomaa. Siinä menee kymmenen työpäivää eli kaksi viikkoa, mikä on yleensäkin ollut kesälomani pituus. Nyt joudun sulkemaan liikkeen siksi ajaksi, koska en ota sijaista missään tapauksessa. Työurani alkuaikoina olin yksin parikymmentä vuotta ja hoitola oli aina loma-ajat kiinni, eikä se silloin tuottanut mitään ongelmia. Myöskään liikevaihdon kannalta se ei tuo suurta muutosta, koska tähänkin asti minun poissaollessani liikevaihto putosi noin kymmeneen prosenttiin siitä, mitä se oli minun työssä ollessani. Luovun myös mielelläni liikevaihdosta, koska loman pitäminen on tärkeää. Minua ei viitsi kukaan katsella, jos olen yliväsynyt ja kiukkuinen rissaaja. 
Tietysti minäkin toivon vilkasta kesää ja koronan väistymistä. Omaan työtilanteeseeni ei korona ole erityisesti vaikuttanut, mutta epävarmuus on jatkuvaa. Yrittäjä joutuu aina sietämään stressiä ja epävarmuutta, mutta korona on vielä lisännyt sitä moninkertaisesti. Olisihan se mukava, että voisi jo tehdä suunnitelmia muutamankin viikon päähän pelkäämättä kaiken kariutumista. Ainakin nämä rokotukset antavat toivoa, että pääsisimme takaisin normaaliin elämään. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti