maanantai 27. joulukuuta 2021

Yrittäjien koronajoulu 2021

Minut valittiin taas Suomen Yrittäjänaisten edunvalvontatoimikuntaan vuodelle 2022 ja se on nyt kolmas vuosi tässä pestissä. Siinä roolissa kuulen paljon, miten yrittäjillä menee ihan ympäri Suomea ja koronahan se edelleen tuottaa ongelmia.



Joulukiireet tuovat kiukun esiin

Voin sanoa, että tänä jouluna olen saanut negatiivista palautetta enemmän kuin monena vuotena yhteensä. Suurin osa koskee verkkokauppatilauksia ja perinteisesti hoitolan joulukoristeet tuottavat ärsytystä. Tähän joulukoristeiden arvosteluun olen jo vuosien aikana tottunut ja tiedän, etteivät ne miellytä kaikkia. Aina myös joku katsoo asiakseen kertoa sen suoraan minulle ja saankin kuulla, miten mautonta ja hölmöä hoitolan joulusomistus on. Tämä kokemus toistuu joka joulu ja siihen alkaa jo tottumaan.
Kuitenkin olen tänä jouluna kuullut yrittäjätutuilta ihan poikkeuksellisen paljon tilanteista, joissa asiakas kaataa pahoinvointinsa myyjän niskaan. Korona on osasyynä maailman laajuiseen rahti- ja tuotanto-ongelmaan. Nyt varmaan jokaisessa kaupassa on joku tuote kokonaan loppu, eikä lisätilausten saapumisesta tiedä kukaan. Tietysti tämä tuottaa asiakkaille pettymyksiä, mikä helposti puretaan myyjään, vaikka hän ei asialle voi mitään. 
Itseäni hämmästyttää, kun kerron verkkokaupan asiakkaille, että paketit viivästyvät Postin ja Matkahuollon jouluruuhkan takia ja he ovat kuin olisin ensimmäinen, joka paljastaa heille, että kuljetuspalvelut ovat ruuhkautuneet joulun vuoksi. Ilmeisesti osa ihmisistä ei osaa huomioida, että liikkeellä on valtavasti muitakin paketteja, kuin hänen omansa. 
Ehkä ihmiset ovat niin stressaantuneita pitkään jatkuneesta koronasta, että eivät enää kykene hillitsemään itseään. Ainakaan en ole koskaan ennen jouluna kuullut vastaavia tarinoita asiakkaiden agressioista kuin nyt kuulen. 


Koronapassi kiukuttaa

Itselläni on kaksi rokotusta ja ajanvaraus kolmanteen on muutaman päivän päästä. Käytän työssäni suusuojaa ja pyrin kaikin tavoin välttelemään ihmisjoukkoja, enkä käy juuri missään työni lisäksi. Teen siis kaiken mahdollisen, mitä koronaa välttääkseen voi tehdä. 
Koko loppuvuosi on julkisuudessa keskusteltu koronapassista ja itse pidän sen käyttöä hyvänä asiana. Siitäkin huolimatta korona on levinnyt ja taas paikkoja on alettu sulkemaan. En ymmärrä miksi tuo koronapassin käyttöönotto aiheutti niin paljon kiukkua ja vastustusta. Joka paikassa missä koronapassi on käytössä on saatu kuulla natsinimittelyjä ja muuta turhaa suunsoittoa. Minusta on ihan käsittämätöntä, että tällainen turvallisuusasia on antanut joillekin luvan syytää suustaan ihan mitä vaan. Ravintola-ala on muutenkin saanut kärsiä pahimmat rajoitteet koronan takia, joten he eivät kyllä ansaitse enää mitään ilkeämielistä suunsoittoa. 
Olenkin huolissani yrittäjien kestävyydestä ja hyvinvoinnista. Nyt, kun omikron-muunnos lähti leviämään vauhdilla se vaikuttaa jokaisen yrittäjän toimintaan. Toivonkin asiakkailta ymmärrystä ja pitkämielisyyttä. Tietysti yrittäjän velvollisuus on tarjota hyvää asiakaspalvelua, mutta eivät hekään ole teflonia.







Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!

1 kommentti:

  1. Näinhän se on että jouluna oli todella ruuhkaista kaikilla kuljetuspalveluilla, mutta onneksi se oli vain piikki ja nyt paketit kulkevat aivan normaalisti Suomen sisällä. Toivon kovasti että myös yrittäjyys kuviot alkavat elpyä vaikeiden aikojen jälkeen. Hyvää alkanutta kevättä!
    https://kolliveikot.fi/kuljetuspalvelut-kemi-keminmaa

    VastaaPoista