keskiviikko 22. kesäkuuta 2022

Kiitos asiakkaille!

Olen kovasti hehkuttanut, miten hoitolani selvisi kuin koira veräjästä näistä tähän astisista koronavuosista. Se ei kuitenkaan ole ihan niin, kun tarkemmin ajateltuna tein paljon muutoksia ja työtä pärjätäkseni korona-ajan ja ennen kaikkea hyvät asiakkaat auttoivat minua paljon.



Kiitos ymmärryksestä

Olen aikaisemminkin sanonut, että yritykseni selviytyminen oli hieno naisten yhteinen ponnistus. Suurin osa vakioasiakkaistani aktivoitui auttamaan minua selviytymisessä. Todella moni asiakkaani tietoisesti valitsi, että omalla ostokäyttäytymisellään he tukivat pieniä paikallisia yrityksiä. 
Voin sanoa olevani ylpeä asiakkaistani, jotka olivat valveutuneita ja tehokkaita ja ymmärsivät heti, mitä korona yrittäjille aiheuttaa. Lähes kaikki hoitoaikansa siirtäneet ostivat lahjakortteja seuraaviin hoitoihin ja siitä oli erittäin suuri apu. Itse en olisi kehdannut sellaista pyytää, mutta asiakkaani toimivat minun parhaaksi pyytämättä. 
Alkuhämmennyksen jälkeen suurin osa vakioasiakkaista kävivät hoidoissa samaan tahtiin kuin ennenkin. Mitään suurta peruutusaaltoa ei tullut, vaan ihan muutama riskiryhmään kuuluva tai yli 70-vuotias perui aikansa ja varasi uuden ajan heti, kun tilanne parani. Ne ketkä olivat riskiryhmäläisiä lisäsivät kotihoitoa ja myynnin lisääntyminen auttoi myös selviytymisessä.
Onneksi minulla oli ollut jo kymmenisen vuotta verkkokauppa, jossa on myös vakioasiakaspiiri. Siitä voin kiittää itseäni, että olen aina halunnut olla kehityksen kärjessä ja aloitin verkkokaupan jo silloin, kun muut vasta ihmettelivät koko verkkosysteemiä. Ellei toimivaa verkkokauppaa olisi jo ollut, sen kehittäminen siinä tilanteessa ei olisi auttanut. Verkkokaupan kehittäminen tuottavaksi vie noin 2-3 vuotta ja nyt vasta keväällä 2020 avatut verkkokaupat ovat kannattavia. 
Tuon kevään 2020 alkuhässäkän jälkeen ei työpäiviini tullut mitään muutosta ja tein kasvohoitoja samaan tahtiin kuin ennenkin. Silloin keväällä kuitenkin opin ymmärtämään, miten suuri merkitys minulle on asiakkaiden tapaaminen ja keskustelut. Tietysti asioita yleensä oppii arvostamaan vasta sitten, kun ne on menettämässä. Minulle olisi ollut suorastaan traumatisoivaa, jos yhtäkkiä olisinkin jäänyt kotiin ja asiakaskontaktit olisivat loppuneet. Muutenkin tuo ensimmäinen koronakevät osoitti sen konkreettisesti, miten tärkeää työni minulle on ja itse työn menettäminen olisi ollut pahempi asia, kuin taloudellinen vahinko.


Sisua ja sinnikkyyttä

Silloin, kun poikkeustila alkoi maaliskuun puolessa välissä 2020 koin varsinaisen adrenaliiniryöpyn. Olin kuin kilpajuoksuun lähdössä, että nyt Inkeri näytät, mistä aineista olet tehty. Jokin vahvassa kilpailuvietissäni aktivoitui ja minulle oli itsestään selvää, etten taistelutta kaadu. 
Luotin myös siihen, että pystyn tekemään äkkinäisiä muutoksia ja ideani eivät ihan heti lopu. Edesmennyt yrittäjäisäni sanoi usein, että kun keinot loppuvat, niin konstit jäävät. Tämä oli juuri se hetki, kun piti kehittää uudet konstit, eikä jäädä turhia voivottelemaan. Painoin tuon kevään kovalla draivilla ja puristin itsestäni irti kaiken energia. 
Voisin sanoa, että selvisin keväästä 2020 paremmin kuin moni muu pitkän kokemukseni takia ja hyvän itsetuntemuksen ansiosta. Tiesin itsestäni sen, että kestän stressiä ja muutostilanteita erittäin hyvin. 
Siirsin lennossa kaiken markkinoinnin nettiin ja kehitin uuden Fresh-Up -kasvohoidon, joka houkutteli paljon uusia asiakkaita. Koko kesä 2020 oli todella kiireinen ja osoitti sen, että hoitolani kehittäminen meni oikeaan suuntaan. 
Muistan, että ensimmäiset viikot suunnittelin yökaudet uusia hoitoja ja menetelmiä, jotka sopivat tilanteeseen. Satsasin paljon Ripsien kestotaivutukseen (88€), joka onkin ollut koko maskiajan suosituin kaunistus. Luulen, että ilman tätä maskipakkoa, olisi asiakkaiden innostus kestotaivutukseen ollut huomattavasti hitaampi. 
Yksi todella merkittävä onnenpotku oli se, että minulle tuli uusi henkilö hoitamaan visuaalista puolta, digimarkkinointia ja verkkokauppaa eli Kaisa Kauppila Kaisavisiosta. Siinä oli kerrankin sattuma onnellisesti pelissä. Näitä digiasioitani oli jo monta vuotta hoitanut Annukka, joka oli päätyökseen Stadin ammatti- ja aikuisopiston opettaja Helsingissä. Hän oli hyvin työllistetty ja kiireinen, eikä enää oikein kerennyt paneutumaan minun töihini. Kuitenkaan hän ei halunnut jättää minua pulaan, vaan pyysi saada delegoida tehtäviä hyvälle aikuisopiskelijalleen eli Kaisalle ja tämä tapahtui vuoden 2019 lopulla, jolloin kenelläkään ei ollut vielä hajuakaan koronasta. 
Vuoden 2020 alussa sovittiin, että Annukka jättää tehtävän ja kaikki hommat siirtyvät Kaisan vastuulle. Ellei tätä olisi tehty, olisin ollut pulassa, kun korona alkoi. Minun tarve nettimarkkinoinnille moninkertaistui ja jos työ olisi ollut vielä Annukalla, kun hänen opettajan työnsä lisääntyi valtavasti etäopetuksen myötä, niin eihän hän olisi kerennyt enää hoitamaan minun asioitani. Se olisi ollut katastrofi ja lisäapua olisi pitänyt yrittää hankkia koronakaaoksessa, mikä oli lähes mahdotonta.
Nyt Kaisa juuri ehti edes vähän tutustua tehtäviinsä ja pystyi nopeasti saamaan ”juonesta” kiinni, mitä pitää tehdä. Onneksi hänellä oli myös sopivasti aikaa hoitaa lisääntyneet työt. Ellei tätä muutosta olisi tehty, en uskalla edes ajatella, mitä olisi seurannut. Kerrankin sattumalla oli täydellinen ajoitus. 
Me ehdimme Kaisan kanssa kerran tavata, mutta sen jälkeen kaikki on hoidettu sähköpostilla. Kaisa teki valtavan työn, kun hän joutui aivan ”pystymetsästä” syventymään firmani asioihin tilanteessa, kun kaikilla oli tavallaan veitsi kurkulla. Ihmetellä täytyy, ettei siinä kohtaa tapahtunut mitään suuria kommelluksia ja asiat sujuivat hyvin.
En ole kovin vaatimaton ihminen ja voinkin tunnustaa tehneeni hyvää työtä, mutta en tehnyt sitä yksin, kiitos kuuluu myös Kaisalle ja ihanille asiakkailleni. 






Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti