Suurin osa kosmetiikan tuottajista on tehnyt päätöksen vähentää näytteiden määrää. Tällä tavoin pyritään pitämään kosmetiikan hintojen nousu aisoissa. Kosmetiikka, niin kuin kaikki muukin, kamppailee hintojen nousun kanssa ja kaikki keinot käytetään, jottei nostoja tarvitse tehdä.
Näytteet ovat hyvin kalliita
Kaikki varmaan ymmärtävät, että kuluttajat maksavat loppupelissä kaiken markkinoinnin ja mainonnan, mitä tuotteisiin liittyy. Tämä on ihan normaalia talouselämää kaikilla aloilla ja niin sanottuja ilmaisia lounaita ei ole olemassa.
Näytteiden valmistaminen on hyvin kallista ja minä ostan kaikki jakamani näytteet maahantuojalta, enkä saa niitä ilmaiseksi. Näytteissä ei niinkään maksa itse tuotemäärä, vaan niiden pakkaus. Pieni tuubi on lähes samanhintainen kuin iso tuubi. Myös näytepussit ovat kalliita valmistaa.
Minä maksan Dermalogicalle ja iS Clinicalille näytepusseista noin 2-7€/kpl ja pikkutuubit tai seerumipullot maksavat noin 6-15€/kpl. Yleensä näytteiden osto on myös sidottu myyntikokojen ostoon ja aika usein kahta myyntikokoa kohden saan ostaa 2-4 näytekokoa. Kyse ei siis ole mistään pienestä kuluerästä. Otan esimerkin uudesta Awaken Peptide Eye Gel silmänympärysvoiteesta, joka maksaa asiakkaalle 58€. Jos annan siitä 4-5 pussinäytettä asiakkaille, minun myyntivoittoni on kadonnut siihen. Silloin tuotteen myynti on täysin kannattamatonta ja sellaista kauppaa ei yrittäjä voi tehdä.
Ellei näytteiden tekemistä vähennetä, tuotteiden hintaa pitää nostaa ja se ei ole minusta ollenkaan hyvä ratkaisu. Kun tuotteiden hinnat nousevat, myös ammattituotteet nousevat ja sen myötä kasvohoitojen hintoja pitää nostaa. Tämä on valitettavaa, mutta täysin totta. Nämä ovat asioita, mitä kuluttajat harvoin tulevat ajatelleeksi ja varsinkaan, jos ei ole yrittäjyyden kanssa tekemisissä, tämä on outo maailma.
Näytteiden tarpeellisuus on vähäistä
Koen itse, että näytteet eivät ole edes kovinkaan tarpeellisia. Minulla ei ole mitään vaikeutta neuvoa asiakkaalle oikeaa tuotetta, eikä hänen tarvitse sitä erikseen kokeilla. Suurin osa vakioasiakkaista hankkii tuotteen suosituksestani ja äärimmäisen harvoin valinta on väärä. Korkeintaan kerran vuodessa ilmenee, ettei tuote jostain syystä ole paras mahdollinen.
Ainoastaan moniongelmaisella iholla, jossa näkyy stressi ja elämänmuutokset heti, on hyötyä kokeilla tuotetta etukäteen. Verkkokauppa-asiakkaat ovat ihan toinen asia, koska heitä en näe ja he tarvitsevat kokeilupakkauksia. Kuitenkin varsinaiseen kokeiluun näytteiden tarve on aika vähäistä.
Itse koen, että asiakkaalle on hyödyllisintä saada käyttöön jokin matkakoko käyttämistään tuotteista, jonka voi ottaa mukaan viikonlopuksi tai kesälomareissulle. Minulla on erittäin hyvät välit maahantuojiin ja pystyn neuvottelemaan asiakkaitani varten tavallista enemmän näitä pikkukokoja. Sitä en juurikaan pysty päättämään, mitä ne tuotteet ovat ja otan sitä, mitä on saatavilla. Näistä pyrin antamaan asiakaslahjoja, jos niitä on.
Asiakkaiden toivomuksia määrätystä tuotteesta en pysty aina toteuttamaan, koska kaikista tuotteista ei ole olemassa pikkukokoja tai näytteitä. Tulevaisuudessa näytteitä on siis saatavilla vähäisesti ja se ei johdu minun pihiydestäni, vaan tämän hetkisestä taloustilanteesta.
- Dermalogican silmänympärysgeeli BioLumin-C Eye Serum NYT 59€ (norm.74€)
- Dermatuden entsyymikuorinta Enzyme Peel NYT 34€ (norm.42€)
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje TÄSTÄ
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaInkerin toimituksissa on ollut niin mahtavasti näytteitä, että jos määrä tippuu puoleenkin niitä on vielä paljon muihin kauppoihin verrattuna, tietenkään en voi kiistää etteikö vähän tavaksi ole tullut odottaa pakettia kun joululahjaa mitä on keksitty pussukkoihin pakata :) Olet totuttanut meidät verkkokauppatilaajat jo tähän :D mielestäni on ollu mahtavaa kun olet niputtanut tuotteet aina jonkin teeman ympärille. Timo
VastaaPoistaSamaa mieltä, kuin Timo. Mitähän kivaa Inkeri on nyt lisännyt pakettiin: on tilauksen avaamisen jännin vaihe. Mieskin aina tsekkaa kaupanpäälliset😂. Näytteet on siis itselle ollut tosi tärkeitä, kun tilaan verkkokaupasta kaiken ja oon atoopikko. Tosin Dermalocigan tuotteista yksikään ei oo ollut virheostos, ISS Clinicalilista puhumattakaan.
VastaaPoistaSuuret kiitokset kommenteistanne. Yritän ilahduttaa verkkokauppa-asiakkaita joita en muuten tapaa. Tosin tunnen jo hyvin verkkokaupan vakioasiakkaat nimeltä.
VastaaPoistaPienen yrityksen on vaikea kilpailla megaluokan kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan, mutta yritän omalla tavallani antaa asiakkaalle elämyksen. Haluan myös auttaa verkkokaupan asiakkaita löytämään sopivia tuotteita ja paras tapa siihen on, että asiakas voi niitä itse kokeilla.
Hyvää kesän jatkoa!
Inkeri