maanantai 12. syyskuuta 2022

Ikimuistoinen rätti

Pitkän työkokemuksen vuosista nousee varmaan jokaisella esiin joitain työ -ja asiakaskokemuksia, mitkä jäävät mieleen lopuksi ikää. Joku yksittäinen tilanne vie niin totaalisesti maton alta ja sanat katoavat, ettei tilanteessa edes osaa tehdä mitään.


Kompressiliinan käyttö kasvohoidossa rentouttaa, lämmittää ihon ja poistaa likaa.


Kasvohoidossa jokaisella hoitovaiheella on merkitystä

Kasvohoitoon liittyy hyvin vahvasti ihon puhdistaminen ja peseminen, koska edellinen aine pitää saada pois ennen seuraavan levitystä. Koronan alkaessa laskin, että pesen käteni desinfioivalla pesuaineella keskimäärin seitsemäntoista kertaa yhden kasvohoidon aikana. Onneksi minulla ei ole herkkyysongelmia ihossani ja ihoni ei ole koskaan reagoinut millään tapaa desinfiointiaineisiin. 
Kasvohoidossa asiakkaan iho puhdistetaan tehokkaasti, mutta hellävaraisesti ja puhdistusaine valitaan aina ihotyypin mukaan. Puhdistusaine poistetaan kasvosienillä ja sen jälkeen vielä kompressiliinalla. Ne kosmetologit, jotka etsivät kasvohoidosta äärimmäistä nopeutta, ovat jättäneet pois tämän kompressivaiheen. Ilmeisesti lyhyissä kosmetologikoulutuksissa ei edes opeteta kompressin käyttöä, koska senkin opettaminen vie aikaa.
Omassa koulutuksessani kompressia pidettiin tärkeänä hoitovaiheena, koska se rentouttaa, lämmittää ihon, poistaa likaa ja vähentää stressiä. Kompressi on noin puolimetriä pitkä kapea froteepyyhe, joka rullataan määrättyyn asentoon, jotta sen käyttö on sujuvaa. Niitä saa ostaa samoista tukuista kuin kasvosieniäkin ja muita kosmetologin työvälineitä. 
Hyvin usein talvella asiakas huokaisee, miten ihanalta lämmin kääre tuntuu. Kesällä kastelen kompressin kylmään veteen ja sen raikkaus herättää kiitosta. Amerikkalaiset ovat tietysti koneellistaneet tämänkin työvaiheen ja Dermalogica myy kompressin lämmitintä, joka pitää kompressit määrätyn lämpöisenä hoidon ajan. Itse käytän nopeinta konstia ja kastelen kompressin sen lämpöisessä vedessä, kuin tarve on.


Yllätyksiä sattuu

Noin parikymmentä vuotta sitten hoidossani oli kolmekymppinen nuori aikuinen, joka oli hyvin kiinnostunut hoitovaikutuksista. Minulle on aina suuri ilo, kun asiakas kyselee hoidon merkityksestä ja vastaan kysymyksiin mielelläni. Lyhyen hiljaisuuden vallitessa poistin kuorinta-ainetta asiakkaan kasvoilta juuri tällä kompressilla. 
Asiakas ponkaisi puoli-istuvaan asentoon ja puuskahti, minkä ihmeen rätin sä heität mun naamalle kesken hoidon. Menin ihan lukkoon, kun en edes heti ymmärtänyt, että hän sanoi rätiksi minun käyttämääni kompressia. Pahoitin myös mieleni, koska hän väheksyi niin pahasti minulle tärkeää työvaihetta. 
Selitin hänelle mahdollisimman tarkasti, mikä kompressin merkitys oli ja miksi sitä käytettiin. Asiakas ei halunut kuunnella ja sanoi suoraan, että on turha selitellä mokailuani. Perustelin kuitenkin hoitovaiheen merkityksen, koska en halunut asiakkaalle jäävän käsitystä, että olen osaamattomuuttani tehnyt jotain väärin. Sen jälkeen jätin kompressin käytöstä pois ja hoito sujui viileän hiljaisuuden vallassa. 
Minun oli aika vaikea kuvitella, mitä asiakas luuli minun tekevän. Käsityksekseni jäi, että hänen mielestään nappasin tiskirätin tai lattian pesurätin ja putsasin hänen kasvonsa sillä. Olisi mielenkiintoista kohdata nyt vuosikymmenten jälkeen ja keskustella asiasta. Olisiko asiakkaan luottamus toisen ihmisen työhön jo palautunut ja olisinko minä oppinut perustelemaan työvaiheet paremmin.
Vuosien varrella tämä rätti on tullut moneen kertaan mieleeni, kun olen kompresseja taitellut ja käsitellyt. Aina se ei tule humoristisena mielikuvana, vaan mieleni pahoittuu siitä edelleen.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti