keskiviikko 21. joulukuuta 2022

Hamsteri

Uskon, että meissä jokaisessa asuu pieni hamsteri. Jos on pelkoa jonkun tavaran loppumisesta, ihminen automaattisesti hankkii sitä jopa yli oman tarpeensa. Tämä nähtiin koronan alussa, kun koko maailma hamstrasi vessapaperia.


Muista Tähtitarjoukset 26.12. asti!


Voidehamsteri

En muistaakseni ole koskaan ennen ajautunut firmassani siihen tilanteeseen, että joutuisin hamstraamaan myytäviä hoitotuotteita. Nyt sekin on tullut tehtyä ja koettua. Suosikkivoiteet Skin Smoothing Cream (100ml 67€) ja Intensive Moisture Balance (79€) olivat kolmisen viikkoa Suomesta loppu tehtaan toimitusvaikeuksien takia. 
Minulla oli pitkä nimilista asiakkaista, jotka odottivat voiteitaan ja nyt he ovat saaneet tuotteensa. Tein ison tilauksen heti, kun voiteita taas oli saatavilla ja kuvittelin pärjääväni niillä vuodenvaihteen ylitse. Sitten aikaisin alkanut talvi ja asiakkaiden muuttunut ostokäyttäytyminen yllätti minut ja nuo voiteet eivät riittäneet kuin pari viikkoa.
Tein heti uuden tilauksen maahantuojalle, josta yleensä tavara tulee heti seuraavana päivänä minulle. Kauhukseni huomasin, että taas voiteet olivat loppu Suomesta. Hyvä etten alkanut jo huutamaan kissoillekin, kun stressaannuin niin pahasti tilanteesta. :) Yleensähän minä teen tilauslistat kotona ennen nukkumaan menoa kissat sylissäni. 
Onneksi maahantuoja ilmoitti, että lisäkuorma tulee parissa päivässä. Syy tähän loppumiseen on periaatteessa positiivinen, koska voiteiden menekki on kasvanut niin suuresti. Tietysti huomaan tämän omassa hoitolassani, että esimerkiksi Intensive Moisture Balancen ja Barrier Repairin (49€) myynti on tuplaantunut viime joulukuuhun verrattuna. 


Säätila muuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä

Harva uskoisi ensi ajatuksena, miten paljon säätila vaikuttaa kosmetiikan myyntiin ja kasvohoitovarauksiin. Todellisuudessa se vaikuttaa hyvin paljon ja siksi tuotteiden menekkiä on vaikea arvioida etukäteen.
Nyt pakkaskausi alkoi jo marraskuun puolella ja aina, kun lämpötila on pakkasella muutamankin asteen, se kuivattaa ihoa. Tämän takia Dermalogican suosikkivoiteen Intensive Moisture Balancen ja iS Clinicalin Sheald Recovery Balmin (89€) myynti on moninkertaistunut. 
Syksyn aikana asiakkaiden ostokäyttäytyminen on myös muuttunut ja nyt satsataan laatuun ja luotettaviin tuotteisiin. Kiristynyt talouselämä näkyy hoitolassa siinä, että kotihoitotuotteita ostetaan huomattavasti enemmän, koska asiakkaat eivät ota enää riskiä, että sopimaton hoitotuote menisi roskiin. Kosmetiikan heräteostokset tulevat tosi kalliiksi ja ihmiset haluavat tuotteita, jotka ovat varmasti heille sopivia, jotta ne tulee käytettyä. 
Tämä sama ilmiö näkyy Dermalogican ja iS Clinicalin maahantuojillakin ja siksi tuotteet pääsevät loppumaan, kun ostomäärät ovat lisääntyneet. Maahantuojat tekevät ostosuunnitelman jo vuotta aikaisemmin ja silloin ei voi tietää, mitä loppuvuosi tuo tullessaan. 
Nämä poikkeuksellisen aikaiset pakkaset tulevat vaikuttamaan ihon hoitoon koko alkuvuoteen, koska nyt kuivahtanut iho vaatii koko talviajan erityishoitoa ja laadukkaita hoitotuotteita ja myös kasvohoitoja. Tilanteesta oppineena hamstrasin todella suuren varaston voiteita, jottei ainakaan minun asiakkaani joudu pulaan ihon kuivuuden takia.


Tänään keskiviikkona 21.12. viimeisen jouluarvonnan voitti nimimerkki ”kimaltelua”, joka oli kommentoinut Instagramissa viime sunnuntaina. Paljon onnea ja hyvää joulua!

Vaikka jouluarvonnat nyt päättyivät, niin seuraa somea, koska uusia arvontoja on jatkossa luvassa ympäri vuoden! 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti