tiistai 20. kesäkuuta 2023

Ihotautilääkäri hoitaa basalioomat

Minulle on ilmeisesti tullut elämäntehtäväksi levittää tietoa uv-säteilyn aiheuttamista ihosyövistä ja aurinkokeratoosista. En ole koskaan tietoisesti päättänyt, että nytpä rupean kertomaan uv-säteilyn vaaroista joka paikassa.



Tutkin ihomuutoksia päivittäin

Ensimmäinen heräämiseni auringon vaaroihin osui 1990-luvun alkuun, kun olin Suomen Kosmetologien Yhdistyksen varapuheenjohtaja ja vastuualueenani oli meidän jatkokoulutus sekä luentopäivät. Silloin Turun Yliopistossa tehtiin uraa uurtavaa tutkimusta ihosyövästä ja kuinka aurinko edesauttaa ihosyövän syntymistä. Järjestin useampana vuonna nämä tutkijat puhumaan SKY:n luentopäiville siitä, miten solumuutokset iholle syntyvät ja miltä ne näyttävät. 
Toinen herääminen oli 1990-luvun loppupuolella, kun kumpikin vanhemmistani alkoi sairastamaan aurinkokeratoosia. Heidän kauttaan olen päässyt seuraamaan jo kohta 30 vuotta, miten aurinkokeratoosi etenee ja miten sen hoito edistyy. Äidilläni on monen asteista ihosyöpää ja kaikki on lähtöisin uv-säteilystä. Hän käy vuosittain sairaalan ihotautipoliklinikalla ja syöpäkohtiin tehdään monenlaista hoitoa jäädyttämisistä leikkauksiin.
Minulla oli myös suuri vakioasiakaspiiri 1920-30-luvulla syntyneitä, joiden aurinkokeratoosia hoidettiin 1990-luvulta lähtien. Yleensä aurinkokeratoosi ja basaliooma tulevat esiin yli kuusikymppisenä ja koska minulla on paljon sen ikäisiä asiakkaita, näen näitä solumuutoksia päivittäin. 



Niinhän minä sanoin

Välillä pahoitan mieltäni siitä, miten merkityksettömiä ohjeeni ja neuvoni ovat olleet. Vähintään kerran kuukaudessa kasvohoitoon tulee tuttu asiakas, joka on ollut ensimmäistä kertaa ihotautilääkärin tai sairaalan ihopolin hoidossa solumuutoksista. 
Kuuntelen mielelläni, mitä lääkärin puheilla on tapahtunut ja mitä siellä tehtiin, koska opin niistä kaikista. Yleensä ihmiset kertovat myös, miten lääkäri on neuvonut käyttämään aurinkosuojavoidetta viidenkympin suojalla ja sitä voidetta pitää laittaa runsaasti ja usein. Joskus tekisi mieli sanoa, että juuri sitähän minä olen toitottanut vuosikausia. Tietysti on hyvä, että oppi menee edes joskus perille. 
Seuraan nykyään huolestuneena, miten paljon yksityisillä lääkäriasemilla yleislääkärit ovat alkaneet leikkaamaan basalioomaa kasvoilta. Olin ihan järkyttynyt, kun pari vuotta sitten kuulin siitä ensimmäistä kertaa. Nyt olen nähnyt jo useita leikkausjälkiä, joita muutama paikallinen yleislääkäri on tehnyt. Minä en pidä sitä hyväksyttävänä, vaan kasvojen alueen leikkaukset tulisi tehdä aina ihotautilääkärin tai plastiikkakirurgin. Valitettavasti myös lääkärin ohjaamana on käyty ostamassa aurinkosuojavoide apteekista ja se on väärä osoite, ellei apteekissa ole työssä kosmetologia. 
Kosmetologi on ihonhoidon ammattilainen ja me tiedämme kaiken aurinkosuojavoiteista. Meidät on siihen koulutettu ja me pidämme ammattitaitoamme yllä. Hyvin usein muualla myydään asiakkaalle epämiellyttävä, paksu rasva, jonka suojakertoimen pysyvyydestä ei ole takuita. Ainoastaan amerikkalaiset aurinkosuojavoiteet takaavat suojakertoimen pysyvyyden.




⭐️ Muista myös osallistua Tähtiarvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein.



Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti