perjantai 30. kesäkuuta 2023

Tyypillinen kosmetologin asiakas

Luin jostain nettijutusta millaiseksi kuvailtiin kauneushoitolan vakioasiakkaita ja en kyllä tunnistanut siitä kuvauksesta ketään omaa asiakastani. Juttu oli varmaan käännös jostain amerikkalaisesta lehdestä, jossa kuvailtiin kasvohoitoja rikkaiden ajankuluksi. 



Vakioasiakkaani ovat työssäkäyviä naisia

Yleensä, kun kotikylässäni tulee puheeksi minun asiakaskuntani, ajatellaan että asiakkaani käyvät vain meikissä ennen juhlia. Ylipäätänsä kuvitellaan, että kaikki työni liittyy juhlimiseen ja hoidan ihmisiä, jotka ovat malleja tai jotain julkkiskaunottaria. 
Luoja varjelkoon minua turhanpäiväisiltä seiskalehden tähtösiltä, koska en todellakaan osaa heitä palvella. Aika moni kauneushoitola isoissa kaupungeissa ja varsinkin Helsingissä haalii asiakkaikseen eaim. somevaikuttajia, joiden avulla saadaan näkyvyyttä. 
Se homma ei ole minua varten, vaan haluan hoitaa ihmisiä, jotka ymmärtävät pitää huolta hyvinvoinnistaan.  Miettiessäni, mikä olisi yhteinen piirre vakioasiakkailleni, niin pitkän pohtimisen jälkeen tuli mieleeni ahkeruus, työteliäisyys ja vastuullisuus.
Eniten vakioasiakkaissani on opettajia ja eläkkeellä olevia opettajia. Seuraava suuri ammattiryhmä on erilaiset hoitoalan ihmiset. Hämeenlinnassa on muutama suuri tehdas, jotka työllistävät paljon väkeä ja myös niistä käy useampia vakioasiakkaita. 
Minun asiakkaani eivät ole miljonäärien kotirouvia, vaan omalla työllään eteenpäin pyrkiviä ahkeria naisia. Moni tekee ylitöitä ja käyttää niistä saadun palkan oman terveytensä ja hyvinvointinsa ylläpitoon. Aika moni tekee vielä eläkkeelle jäätyäänkin keikkatöitä ja ovat kiinni työelämässä. Tiedän myös useita, jotka ovat eläkkeellä ja tekevät vapaaehtoishommia itseään kiinnostavissa paikoissa. 


Kasvohoidot ovat osa hyvinvointia

Olen harmissani siitä, että vieläkin kosmetologit tuomitaan turhiksi tyhjäpäiksi ja kasvohoitoasiakkaat saavat saman tuomion. Yleensä tämä on silkkaa tietämättömyyttä. Kosmetologin työstä ei tiedetä mitään ja siksi onkin helppo kuvitella siitä mitä vaan.
Sanoisin, että vakioasiakkaani ovat keskimääräistä fiksumpia, työteliäitä ja yhteiskunnan tukipylväitä. He huoltavat itseään, koska haluavat pitää yllä huoliteltua ulkonäköä ja haluavat hetkeksi pysähtyä arjen oravanpyörässä. 
Päivän mittaan käydyt keskustelut vakioasiakkaiden kanssa ovat yleensä pohdintoja sen päivän uutisista ja maailman tapahtumista. Ellen lukisi lehtiä ja seuraisi uutisia, en pystyisi keskustelemaan asiakkaitteni kanssa. Nyt keskustelut koskevat myös matkailua, kulttuuria ja muita harrastuksia, mitkä olivat koronan takia katkolla pitkiä aikoja. 
Olen oppinut vakioasiakkailtani hyvin paljon ja voin sanoa, että tekemäni asiakaspalvelu on ollut elämäni yliopisto. 





⭐️ Muista myös osallistua Tähtiarvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein.



Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti