sunnuntai 17. syyskuuta 2023

Kosmetologin työnkuva on hämärtynyt

Olen koko ikäni kipuillut oman ammattini huonon arvostuksen kanssa. Suurin osa ihmisistä ei vielä nykyäänkään tiedä, mitä kosmetologi oikein tekee ja monella on sellainen käsitys, ettei kosmetologeilla ole juuri mitään koulutusta.



Luulot korvaavat tietämättömyyden

Työurani alussa kosmetologeja pidettiin kevytkenkäisinä naisina, jotka pyörittivät bordellitoimintaa takahuoneessa. Parikymppisenä tyttönä 1980-luvulla koin kyllä seksuaalisen häirinnän koko kirjon, mutta se vain siedettiin, koska se kuului siihen aikaan työnkuvaan. 
Tietysti nuorena ja naiivin viattomana kokemus oli julma ja pelottava, mutta minkäs teit, kun se oli maan tapa silloin. Enkä usko sen täysin häipyneen nykyäänkään, mutta minua suojelee jo ikä ja terävä kieli.
Oman ikäisistä ihmisistä varmaan puolet luulevat minun tekevän meikkejä. Se tuli hyvin esiin korona-aikana, kun ihmiset päivittelivät, miten minun työni käy, kun ei järjestetä häitä, synttäreitä ja pikkujouluja, eikä käydä teattereissa ja juhlimassa.  Olin aluksi aika hämmästynyt siitä, miten teattereiden sulkeminen tai pikkujoulujen poisjäänti liittyisivät työhöni. Jouduin ihan pysähtymään miettimään näitä huomautuksia, ennen kuin yhdistin, että jotkut ajattelivat minun lähinnä tekevän meikkejä ihmisille, jotka olivat menossa juhliin.
Muutamalle sanoin, että olen edellisen meikin tehnyt 80-luvun lopulla, kun eräs kansanedustaja asiakkaani oli menossa presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Huomasin, että ihmiset menivät ihan ymmälleen, että mitä minä sitten teen, kun myönnän ääneen, etten nykyään enää edes osaa kunnolla meikata. Maskeeraajat hoitavat meikkaamiset, enkä minä. 
Ihmisillä täytyy olla hyvin erikoisia luuloja työstäni. Eräs tuttavani kertoi kahvipöydässä, että hän on aina neuvonut tyttärilleen ja tutuilleen, ettei koskaan pidä mennä kosmetologille, koska ne pilaavat ihon täysin. Ihminen tiesi hyvin minun olevan kosmetologi, mutta ilmeisesti hän omasta mielestään lausui vain oman vilpittömän totuutensa. 
Jos näiden kaikkien möläyttäjien kanssa olisi alkanut keskustelemaan tai väittelemään, olisin saanut vain pahaa mieltä itselleni. Nämä väärät käsitykset ovat niin syvällä, ettei niitä minun elinaikana korjata.


Ripsipidennykset ja kynnet

Nämä jutut tulivat mieleeni, kun edellinen keskustelu kosmetologin työnkuvasta oli juuri hiljattain. Olin luottamustehtävieni takia eräässä kokouksessa ja kahvipöydässä juttelin nelikymppisen mieslääkärin kanssa. Hän ihasteli pitkää yrittäjäuraani ja kysyi, miten fysiikkani on kestänyt kosmetologin työn. Kerroin, että olen onneksi ihan terve. Lääkäri ihasteli, että onneksi olen välttänyt allergiat ripsipidennyksien ja kynsien tekemisestä. Tähän totesin, etten tee pidennyksiä, enkä kynsiä, vaan olen kasvohoitoihin erikoistunut hoitava kosmetologi. Lääkäri oli ihan hämmästynyt ja totesi luulleensa kaikkien kosmetologien tekevän ripsipidennyksiä. Siitä keskustelu siirtyi muihin aiheisiin ja asia unohtui. 
Jäin kuitenkin miettimään, että minulle on viime vuosina useita kertoja työajan ulkopuolella puhuttu ripsipidennyksistä ja geelikynsistä. Nyt vasta ymmärsin, että ilmeisesti nykyisin luullaan niiden olevan kosmetologin työtä. 
Tämän lääkärin erehdyksen ymmärrän hyvin, koska hän näkee varmasti vain ripsiliimoille ja kynsigeeleille allergisoituneita kosmetologeja. Jos nykyisin kosmetologi menee lääkäriin yskän tai nuhan vuoksi, aina kysytään tekeekö hän ripsiä tai kynsiä. Nämä liuotinallergiat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ja moni kosmetologi on joutunut vaihtamaan ammattia näiden allergioiden takia.
Kuitenkin se on alle puolet kosmetologeista, jotka tekevät ripsipidennyksiä tai kynsiä. Valitettavasti niiden tekijöistä suurin osa on täysin vailla koulutusta.





Huom. Tähtitarjoukset enää ma 18.9. asti

⭐️ Muista myös osallistua Tähtiarvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voi osallistua 18.9.23 asti.





Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

2 kommenttia:

  1. Silja17:21

    Mukana arvonnassa ☺️ silja.sundqvist@luukku.com

    VastaaPoista
  2. Anonyymi18:25

    On uskomatonta, miten paljon ennakkoluuloja, tietämättämyyttä ja tiedoksi verhoiltuja älyttömiä luuloja kosmetologin työstä ja ylipäätään myös kosmetiikasta on.

    Jos itse olen kuullut mitään naljailua kosmetologeista, olen nasauttanut, että he nyt sentään tekevät hyödyllistä työtä: hoitavat ihmisten ihoa ja mielenterveyttä. Ja työllistävät yrittäjinä ainakin itsensä, mikä on sekin uskomattoman upea juttu.

    Leena

    VastaaPoista