keskiviikko 22. marraskuuta 2023

Kosmetologilla on vaitiolovelvollisuus

Kosmetologin työssä mielestäni on ehdoton edellytys se, ettei asiakkaiden asioita levitellä mihinkään. Vaitiolovelvollisuuteen kuuluu, että asiakkaiden iho-ongelmista ei kerrota eteenpäin, eikä myöskään mistään siitä, mitä asiakkaan kanssa on juteltu.



Kasvohoidossa on helppo avautua

Suurin osa asiakkaistani on käynyt kasvohoidoissani kymmeniä vuosia ja monesta perheestä käy useampi ihminen. Vuosien kuluessa on selvää, että monista hyvin herkistäkin asioista on puhuttu, mutta kaikki se jää aina hoitohuoneen seinien sisäpuolelle. 
Joskus asiakkaat saattavat kysyä, mitä tuolle juuri lähteneelle asiakkaalle tehtiin, mutta sellaisiin kysymyksiin en vastaa ja sivuutan ne täysin. Välillä myös kysytään onko se ja se ihminen asiakkaani, mutta sellaisiakaan asioita en kerro. 
Minä en ole kerännyt asiakkaiksi ketään julkkiksia tai mallimaailman ihmisiä, vaikka moni hoitola kerääkin mainetta julkisuuden henkilöillä. Näistä hetken julkkiksista olen sen verran oppinut, etteivät he pidä ajanvarauksistaan huolta ja yleensä koko päivän aikataulutus voi pettää heidän takiaan. Pyrin välttämään sen tyyppisiä asiakkaita, jotka eivät arvosta minun ja muiden asiakkaiden aikaa. 
Asiakkaissani on mielenkiintoisia ihmisiä, esiintyviä taiteilijoita, tunnettuja toimittajia ja kirjailijoita sekä useita valtakunnantason politiikkoja ja ministereitä sekä nykyisiä että entisiä. Useampi heistä on sanonut, että saan kertoa heidän olevan asiakkaitani, koska he haluavat minun voivan hyödyntää heidän julkisuuttaan. Arvostan sitä kovasti, mutta teen sitä vain sopivissa määrin. 
Pyrin myös hoitamaan ajanvaraukset niin, että heidän ei välttämättä tarvitse kohdata muita asiakkaita. Haluan antaa jokaiselle asiakkaalleni oikeuden yksityisyyteen oli heidän asemansa mikä hyvänsä. Jokainen asiakas on minulle tärkeä ja teen kaikkeni, että palveluuni oltaisiin tyytyväisiä.


Olen kiinnostunut ihmisistä

Voin vilpittömästi sanoa, että olen kiinnostunut ihmisistä ja heidän tarinoistaan. Minua ei koskaan rasita asiakkaiden puheet ja koen kaikki keskustelut mielenkiintoisiksi. Työni paras puoli on ehdottomasti nämä keskustelut ja kohtaamiset ihmisten kanssa. 
Sanon sen olleen elämäni yliopisto, mitä olen oppinut toisten ihmisten ajattelutavoista ja kokemuksista. Usein asiakkaat pahoittelevat lähtiessään, että ovat kuormittaneet minua asioillaan. Sitä ei pidä koskaan pahoitella, sillä en koe rasitukseksi syvällisiäkään keskusteluja. 
Keskusteluissa puhutaan usein surusta ja kuolemasta ja olen jo oppinut omassa mielessäni käsittelemään näitä raskaitakin asioita. Minulla on paljon itseni ikäisiä asiakkaita ja tähän elämänvaiheeseen kuuluu läheisten menetykset. Yleensä omat vanhemmat menetetään yli viisikymppisenä ja myös omat ystävät alkavat sairastaa ja kuolla. 
Minulle on ihan luontevaa osallistua asiakkaiden suruun, enkä välttele kuolemasta puhumista. Joskus asiakkaat kysyvät, että kuormitunko liikaa heidän surunpurkauksista. Voi olla, että nuorempana jäin liikaakin kiinni toisten suruun, mutta nykyisin osaan asennoitua siihen jo paremmin. Ei siis tarvitse pahoitella minulle puhuttuja asioita ja siihen voi luottaa, että vaitioloni pitää.



Tähtitarjoukset 27.11. asti:



⭐️ Muista myös osallistua arvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voi osallistua 27.11. asti.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti