keskiviikko 3. huhtikuuta 2024

Aikuiskasvatusta kaiken ikää

Olen tietoisesti perustanut ammattitaitoni jo työni alkuvaiheessa jatkuvaan kouluttautumiseen ja uuden oppimiseen. Uusien asioiden oppiminen on tärkeä osa kosmetologin ja yrittäjän työtä, mutta tarvitaan myös ihmisenä kasvamista. 




Asiakaspalvelu hioo ihmisen luonnetta

Sanon usein, että lukuisten ihmisten kohtaaminen on ollut elämäni yliopisto. Olen oppinut jokaiselta ihmiseltä jotain ja juuri tämä asiakaspalvelu on työni rikkaus. Jokaisen ihmisen kohtaamiseen, varsinkin uusien asiakkaiden kohdalla, olen tietoisesti paneutunut. Yritän aina kuunnella keskittyneesti, mitä asiakas minulle sanoo, pystyäkseni palvelemaan häntä mahdollisimman hyvin. 
Kosmetologin ammatista ei kannata edes haaveilla, ellei ole sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut. Tässä työssä asiakkaan kohtaaminen oikealla tavalla tuo vakioasiakaspiirin. Olen toiminut paljon luottamustehtävissä erilaisissa yrittäjä- ja naisjärjestöissä ja niissäkin tehtävissä vaaditaan erilaista ihmisten kohtaamista. 
Olen halunnut edistää yrittäjyyttä osallistumalla järjestötoimintaan ja se on vaatinut esiintymistaitoa ja uskallusta kertoa erilainen mielipide. Itselläni on ollut niin vahva halu edistää yrittäjyyttä, että en kokenut nuorempanakaan esteitä julkiselle esiintymiselle. Olen ollut lapsena todella ujo ja arka ja siksi onkin erikoista, että opin niin nopeasti esiintymään isollekin joukolle. 


Vanhoja ei muistella

Tällä hetkellä koen, että olen taas uuden asian edessä ja minun pitää oppia käyttäytymään oikein. Vuodet ovat kuluneet vauhdilla ja yhtäkkiä huomaan olevani monessa kokouksessa tai koulutuksessa vanhin paikalla oleva.
Tämä on jännä tilanne, koska tuntuu, ettei siitä ole kuin hetki, kun olin kaikista nuorin. Aloitin yritykseni 18-vuotiaana ja olin vuosikausia monessa tilanteessa nuorempi kuin kukaan muu. Nyt on vaikea oppia olemaan kaikista vanhin. 
Olen tarkasti miettinyt millaisiin luottamustehtäviin lupaudun, etten vie paikkaa keneltäkään nuoremmalta. Olen nyt toista vuotta Hämeenlinnan Elinkeinopoliittisessa valiokunnassa edustamassa Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaisia. Tämä paikan koen ehdottomasti omakseni, koska harvalla jäsenistössämme on niin kattava kokemus elinkeinoelämästä Suomessa, kuin minulla. Tiedän myös, että uskallan nostaa esille vaikeitakin asioita ja minulle on luontevaa keskustella elinkeinoelämästä. 
Ensi syksynä 27.-28.9.-24 Hämeenlinnassa on Suomen Yrittäjänaisten Liittokokous sekä seminaari ja ilmoittauduin mukaan tapahtuman järjestelytiimiin. Mietin pitkään, onko minusta hyötyä asiassa vai olenko pelkkä rasite. 
Huomaan itsestäni, että sanon hyvin helposti, miten asioita on tehty joskus aiemmin tai mitä on menneisyydessä ajateltu. Tiedän tämän olevan rasittavaa, eikä välttämättä hyödyksi nykyhetken päätöksille. Olen myös vahvatahtoinen persoona ja tuon mielipiteeni näkyvästi ja kuuluvasti esille. Minun pitää olla harkitseva, etten nosta esiin vääriä tai tarpeettomia asioita. Tätä kirjoittaessa teen nyt itsekasvatusta, jotta huomioisin kaikki seikat, mitkä hyödyntävät yhteistä hyvää, enkä ajaisi liikaa omia mielipiteitäni esiin. 
Olen ollut tekemässä ainakin paria kymmentä yrittäjänaisten liittokokousta, mutta yritän olla nostamatta niitä esiin. Syksyn liittokokouksen pitää olla nykyisten tekijöidensä näköinen ja innostaa osallistumaan nykyisiä jäseniä. Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaiset ry on puheenjohtajansa Jenna Leinon johdolla lisännyt jäsenmääräänsä ihan huikeasti ja siksi yhdistyksemme valittiin vuoden 2023 parhaaksi yrittäjänaisyhdistykseksi. Jenna Leino omistaa Parolantien kukan ja hän on oman työnsä ohella tehnyt yhdistyksestämme erittäin vetovoimaisen ja innostavan.
Olen tästä hyvin onnellinen, koska yhdistyksemme alku oli niin vaatimaton. Olin puheenjohtajana 1980-luvun lopussa niin nuori ja kokematon, että oli suorastaan ihme, kun saimme yhdistykselle niin hyvän alun. Nyt hion omaa käytöstäni, enkä rasita muita menneiden muistelulla, vaan yritän kannustaa nykyistä nuorta polvea tekemään oman näköistään järjestötoimintaa.





⭐️ Muista myös osallistua arvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 2.-15.4.-24.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti