keskiviikko 17. huhtikuuta 2024

Dementikko asiakkaana

Olen vuosikymmenien käytännön kokemuksen kautta oppinut palvelemaan monenlaisia asiakkaita ja myös niitä, joiden kohdalla vaaditaan erityistä tahdikkuutta. Olen myös hyvin huolissani siitä, miten esimerkiksi dementikot ja vanhukset selviävät yhteiskunnassa.




Vanhusta pitää kohdella arvostavasti

Olin todella nuori ja kokematon, kun aloitin työurani ja joitakin asioita en ymmärtänyt ollenkaan. Onneksi olin kasvanut maalaistalossa, missä asui isovanhemmat ja isoisomummu, joten olin oppinut ymmärtämään vanhuksia ja kunnioittamaan heitä.
Itselleni oli kova koulu työnantajana, kun ymmärsin, ettei työntekijäni automaattisesti arvosta ja ymmärrä vanhuksia, vaan he saattoivat hermostua ikäihmisen asioiden jankkaamiseen. Minulle oli suorastaan järkytys, kun jouduin tiukasti neuvomaan, miten hoitolassani kohdellaan vanhuksia. En ollut ymmärtänyt, ettei joku jo kolmekymppinen ihminen tiedä, että vanhus saattaa kysellä samat asiat moneen kertaan tarkoittamatta sillä mitään pahaa. 
Senkin sitten opin, että työntekijöitä pitää neuvoa, miten hidastelevaa ja asioita unohtelevaa asiakasta pitää kohdella. Alkavassa muistisairaudessa asiakas saattaa puhua ja kysyä asioita moneen kertaan, eikä siihen pidä hermostua tai saati sitten loukkaantua. Iäkäs ihminen on myös helposti hidas liikkeissään ja pukemisessa ja sekin pitää vain hyväksyä, eikä sen enempää hoputtaa. 
Opin jo varhaisessa vaiheessa aavistamaan, koska kyse on asiakkaasta, jolla on alkava muistisairaus. Tietysti vakioasiakkaan kohdalla sen huomaa selvästi, kun käytös alkaa muuttua. Ne ovat pieniä asioita, joita läheinenkään ei välttämättä huomaa, mutta kokemus on ne minulle opettanut. 
Kirjoitan tästä siksi, että kaikki huomaisivat olla valppaampia, jos lähipiirissä joku alkaa tarvitsemaan apua. Nykyään on paljon yksin asuvia ihmisiä ja jos he alkavat sairastua dementiaan jo alle 70-vuotiaana, kukaan ei sitä välttämättä huomaa, kun ollaan jo pois työelämästä.


Muuttunut ulkonäkö

Lähiaikoina olen kohdannut parikin ihmistä, jotka ovat hakeneet kosmetologilta apua muuttuneeseen ulkonäköönsä. Tiedän, että joillekin voi jossain dementian vaiheessa tulla kokemus, etteivät he tunnista itseään peilistä. Tämä on täysin eri asia, kuin tavalliset kosmetologille kuuluvat ihonhoitoasiat. 
Tilanne on hyvin hankala, kun asiakas toivoo kasvohoidon auttavan kyseiseen tilanteeseen. Yleensä pyrin ohjaamaan asiakasta lääkärille, jossa voisi kertoa tuosta erikoisesta kokemuksesta, ettei tunnista omaa ulkonäköään.
Voin kuvitella, että tunne on ahdistava, jos peilikuva tuntuu vieraalta. Ymmärrän myös sen, että vanheneminen tekee varmaan kaikille joskus tunteen, ettei peilikuva ole oma itse. Tämä on kuitenkin ohi menevä ajatus ja ihminen itse ymmärtää, että kyllä tuo rypistynyt vanheneva nainen olen minä. 
Kokemus on varmaan myös pelottava, jos kokee, ettei ole yhtä peilikuvansa kanssa. Varmaan vähän vastaava tilanne on, jos omainen alkaa näyttää oudolta. Isälleni tuli jo ihan dementian alkuvaiheessa kokemuksia, että minä näytin jotenkin oudolta. Varsinkin, jos olin menossa johonkin juhlaan ja olin käynyt kampaajalla ja päällä oli juhlavaatteet, isäni käyttäytyi, kuin ei olisi minua oikein tunnistanut. Silloin en ymmärtänyt, mistä oli kysymys, koska hänellä ei ollut vielä dementiadiagnoosia. Muistisairauksia pitäisi oppia ymmärtämään asiakaspalvelussa, koska sairastuneita on paljon ja heidänkin pitää saada hyvää palvelua.





Tähtitarjoukset 29.4. asti:

⭐️ Muista myös osallistua arvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 16.-29.4.-24.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

2 kommenttia:

  1. Anonyymi13:43

    Tärkeä aihe, hyvä kun tuot asiaa esiin. Muistidiagnostiikkaa työkseni tekevänä ammattilaisena kuitenkin toivoisin, ettei stigmaa aiheuttavaa "dementikko"-termiä enää nykypäivänä käytettäisi.
    Dementialla tarkoitetaan laaja-alaista aivotoimintojen häiriötä, joka haittaa merkittävästi selviytymistä jokapäiväisistä haasteista. Kyse on oireyhtymästä, jonka taustalla on aina jokin sairaus. Näin ollen voidaan viitata muistisairaaseen tai (mikäli diagnoosista ei ole varmuutta) henkilöön, jolla esiintyy muistivaikeuksia.

    VastaaPoista
  2. Kauneushoitola21:49

    Kiitos hyvästä kommentistasi. En ole tiennyt, että tällainen muutos sairauden nimeämiseen on tullut. Muutan tapaani puhua muistisairaista, kun nyt tiedän miten asiasta pitäisi kertoa.
    Olen nostanut blogijutuissani usein esiin tämän muistisairaan kohtaamisen, koska kokemus oman isäni sairaudesta opetti mitä kaikkea eteen voi tulla.
    Yhteiskunnassamme on yhä enemmän ikäihmisiä jotka tarvitsevat herkkävaistoista asiakaspalvelua, että he saavat haluamansa asiat ja sekin pitää huomioida ettei muistisairaat ole kaikki ikääntyneitä vaan sairastua voi myös nuorenpana.
    Ylipäätänsä hyvä asiakaspalvelija pystyy kohtaamaan jokaisen asiakkaan yksilönä.


    Inkeri

    VastaaPoista