tiistai 9. huhtikuuta 2024

Sternocleidomastoideus

Juttuni aihe on kosmetologien koulutus ja omat koulumuistoni. SKY-kosmetologin koulutukseen kuuluu anatomia sekä fysiologia ja kaikki lihakset ja luut opetellaan suomeksi ja latinaksi. Tämä sternocleidomastoideus on päännyökkääjälihas. 




Hyvä koulutus on ammattitaidon perusta

En ole ollut koskaan mitenkään hyvä koulussa ja tämän olen kertonut ennenkin, että olin aina oppositiossa auktoriteetteja vastaan. Näin jälkikäteen ymmärrän olleeni aika rasittava oppilas, joka oli liikaakin oman tiensä kulkija. Toisaalta siihen aikaan 1970-luvun lopulla opettajat eivät arvostaneet erilaisuutta ja asioiden kyseenalaistamista. 
Valmistuin kosmetologiksi keskinkertaisilla papereilla, mutta en sitä todistusta ole koskaan tarvinnutkaan. Minulle ei tullut muistaakseni koskaan edes mieleen, että olisin hakenut jonnekin työhön, vaan tähtäsin aina yrittäjäksi. Se oli minulle niin itsestäänselvyys, etten sitä koskaan sen erityisemmin pohtinut. 
Sen muistan, että koin suurta ylpeyttä, kun olin 1990-luvulla Suomen Kosmetologien Yhdistyksen varapuheenjohtaja ja kävin tuolla vanhalla omalla koulullani jakamassa SKY:n merkkejä kevätjuhlassa. Silloin kai koin, että olin päässyt pitkälle omassa työssäni. 
Nyt, kun kouluajoistani on kohta puoli vuosisataa arvostan opetustani aina vain enemmän. Sen ajan kosmetologikoulutus oli hyvin perusteellista pänttäämistä. Kuitenkin perusasiat, kuten anatomia ja ihotautioppi, jäivät päähäni niin vahvasti, että sen varaan voin vieläkin turvautua. 
Olen työnantajana voinut verrata omaa koulutustani monen työntekijäni osaamiseen ja näin monta kertaa, miten paljon perusteellisempi oma oppini oli verrattuna näihin 1990-2010-luvulla koulutettuihin. 


Ihmisen anatomia ja fysiologia ei muutu

Erittäin kiitollinen olen siitä opista, mitä sain anatomiasta, fysiologiasta, ihotaudeista ja raaka-aineista. Varsinkin ihotautioppia olen tarvinnut käytännössä jatkuvasti. Meillä oli ihotautia opettamassa koululääkäri, joka erikoistui ihotauteihin. Voi olla, että oppimisintoa lisäsi sekin, ettei hän ollut montaakaan vuotta meitä oppilaita vanhempi.
Ihmisen anatomia ei muutu miksikään ja siitä saadut tiedot eivät juurikaan vanhene. Niillä perustiedoilla olen pystynyt paneutumaan eri sairauksiin ja lääkityksiin, mitkä vaikuttavat ihoon. Tuo musculus sternocleidomastoideus eli päännyökkääjälihas tai päänkiertäjälihas on kosmetologeilla vähän sisäpiirin vitsi. Se on sanahirviö, joka yleensä oli kaikissa teoriakokeissa kysymyksenä. Päännyökkääjälihas on parillinen kaulan sivuilla oleva pitkä ja ohut lihas, joka pitää päätä pystyssä ja sen avulla päätä kierretään sivuille. Se on myös hengityksen apulihas ja usein se on asiakkailla kiristynyt ja jännittynyt. Sternocleidomastoideus vaikuttaa myös kaulan rypistymiseen ja ihon veltostumiseen. 
Sen verran anatomian sanasto on muuttunut, että minä olen oppinut pään takana takaraivossa olevan kohdan nimeksi pääkopan reuna, mutta nykyään käytetään sanaa kallon pohja. 
On suuri sääli, ettei nykyään ole enää aikaa niin perusteelliseen teoriaopetukseen ja oppilaat saavat paljon opiskella vain itsekseen, eikä se ole niin tehokasta. Koulutuksen taso on laskenut ammattikouluissakin ja opetusryhmät ovat isoja. Yksityisissä kosmetologikouluissa taso on todella heikko, enkä niistä valmistuneita kosmetologeja ottaisi töihin omaan hoitolaani. Olen kauhukseni jopa kuullut, että kasvohieronta harjoitellaan styroksipäihin, joka ei taatusti anna palautetta. Usein kasvohieronta on opetettu vain leuan kärkeen asti ja kaula sekä dekoltee jää käsittelemättä. Tällainen ei vastaa ollenkaan käsitystäni kasvohieronnasta.




⭐️ Muista myös osallistua arvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 2.-15.4.-24.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti