tiistai 27. elokuuta 2024

Arvoisa maatalouskosmetologi käynnistäkää traktori!

Loppukesän aikana olen paljon pohtinut ihmisten suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden sietokykyä. Suvaitsevaisuus on vähenemässä ihan koko maailmassa ja äärioikeiston nousu Euroopassa vie politiikkaa aina vain ahdasmielisemmäksi.


Henkisesti kehittynyt ihminen on suvaitsevainen

Olen vahvasti sitä mieltä, että ihmisen henkiseen kehitykseen kuuluu myös suvaitsevaisuuden lisääntyminen. Mitä kapeampi ihmisen ajattelumalli on sitä helpommin osoitellaan sormella erilaisia ihmisiä ja paheksutaan heitä. 
Pidän myös suvaitsemattomuutta suurena esteenä luovuudelle ja ihmisen henkinen kehitys kapeutuu. Mieleeni tulee useita esimerkkejä, joihin olen itse elävässä elämässä törmännyt. Minua kirvelee vieläkin, että jälkikäteen on selvinnyt minun työntekijöiden huono käytös monessa tilanteessa. Olin niin naiivi, että kuvittelin kaikkien olevan yhtä suvaitsevaisia kuin itse olen. 
Hoitolassani kävi 1980-luvulla jalkahoitoasiakkaita monista laitoksista esimerkiksi Hattelmalan mielisairaalasta ja Hämeenlinnan vankilasta. Niihin aikoihin ihmiset jo uskalsivat tuoda esiin homoseksuaalisuutensa. Itselleni on itsestäänselvyys kohdella ihmisiä tasavertaisesti tulivat he mistä hyvänsä. 
Näin ei ollut työntekijäni kohdalla ja minulle oli järkytys, miten rumasti hän käyttäytyi vankeja kohtaan. Nämä vangit olivat aina hiljaisia ja rauhallisia ja heillä oli tietysti vartija mukana. Tässä tilanteessa huonosta itsetunnosta kärsivä työntekijäni oli valtansa huipulla, kun sai pomottaa ja karjua asiakkaalle. Jälkikäteen kuulin, että sama käytös kohdistui myös Hattelmalan potilaisiin, joilla myös oli hoitaja mukana. En pystynyt muuttamaan toisen käytöstä, vaikka kuinka selvitin hänelle hyviä asiakaspalvelutaitoja. Muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tehdä itse nämä asiakkaat, jottei hän päässyt pörhistelemään ylimielisyydellään. 
Onneksi työntekijä irtisanoutui aika pian ja lähti opiskelemaan sairaanhoitajaksi. En voi kuin toivoa, ettei hän päässyt siinä työssä tuottamaan lisää mielipahaa.


Erilaisuuden sietäminen on monelle ongelmallista

Itselläni on monia kokemuksia siitä, miten ihmiset suhtautuvat erilaisuuteen. Olen koko työelämäni ajan ollut monen mielestä omituinen ja erikoinen tapaus. Suurin syy ihmisten hämmästelyyn on se, etten mahdu streotyyppiseen käsitykseen kosmetologista. Joudun aina todistamaan, että osaan lukea ja kirjoittaa, eikä minua pidä kohdella blondi bimbona. 
Se, että olen ollut vuodesta 1987 sivutoiminen maanviljelijä on monelle ihan käsittämätön asia. Monen oli vaikea ymmärtää, että voin oman työpäiväni jälkeen mennä traktorilla äestämään niin kuin nuorempana tein. Luovuin pari vuotta sitten maataloudesta, mutta edelleen mietin, miten viljat nousevat oraalle, sataako oikeaan aikaan tai onko syksy liian märkä puimiseen. 
Toinen outous minussa monen mielestä on tämä sotahistoriaharrastukseni. Olen kokenut jopa, että se herättää vihaa joissakin ihmisissä. Joskus olen kuullut arvosteluja mielenterveydestäni ja siitä, uskaltaako minulle tulla kasvohoitoon, kun harrastukseni on sellainen. Ilmeisesti jotkut pelkäävät, että tempaisen konekiväärin kaapistani kesken kasvohoidon. 
Varmaankin rasittavin tilanne erilaisuuteni takia oli eräässä työryhmässä 2000-luvun alussa, missä oli jäseniä ympäri Hämettä. Itse edustin yrittäjänaisia ja ryhmässä oli mukana miehet Pro Agrialta ja maatalousministeriöstä. He tiesivät maatalousyrittäjätaustastani ja tulivat aina lounaalla viereeni keskustelemaan asiasta. 
Työryhmän vetäjä oli minua kymmenkunta vuotta vanhempi virkamies, joka ei ymmärtänyt maataloudesta yhtään mitään. Hän myös kuvitteli, etten minäkään ymmärrä ja olen jotenkin muutenkin vajaaälyinen. Ryhmän vetäjä änkesi aina mukaan tuohon maatalouskeskusteluun ilmeisesti tarkoituksenaan auttaa minua ymmärtämään, mitä nämä kaksi maa- ja metsätieteen tohtoria puhuivat. Tilanne oli todella kiusallinen, koska hän itse ei ymmärtänyt puheenaihetta ja aina kun jompi kumpi miehistä kysyi minulta jotain, hän ikäänkuin käänsi sen minulle ja väänsi rautalangasta kysymyksen ja vastasi siihen puolestani. 
Kumpikin miehistä huomasi tilanteen ja he yrittivät kohteliaasti sanoa, ettei minun puolestani tarvitse puhua, mutta hän jatkoi tuota ne pari vuotta, mitä työryhmässä olin. Minä olen siis ilmielävä maatalouskosmetologi ja olen ylpeä tästä nimityksestä.




⭐️ Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 20.8.–2.9.-24.



Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti