tiistai 28. elokuuta 2018

Kosmetiikkamaailman sanasto muuttuu

Suomenkin kieleen tulee uusia sanoja mitkä aikaa myöden jäävät joka päiväiseen kielenkäyttöön. Moni sana vääntyy englannin kielestä  ja varsinkin tietotekniikan parissa näitä sanoja on runsaasti. Kuitenkin tämä omakin ala kehittää, jos jonkinlaisia uusia termejä ja käsitteitä.

Väkisin keksittyjä sanoja

Aika usein käy niin, että kun kuulen jonkun uuden sanan ensimmäistä kertaa se kalskahtaa korvaani tosi pahasti ja aika usein ärsyynnyn siitä. Viimeisen vuoden aikana olen seurannut sanan tekstuuri leviämistä työkäsitteisiin. Kuulin sanan ensimmäistä kertaa Dermalogican koulutuksessa, kun kouluttaja kuvaili ihon pintaa ja hän sanoi ihon tekstuurin siliävän ja tasoittuvan. Siinä vaiheessa pidin sanaa turhakkeena jolla tehdään asia hienommaksi kuin se onkaan. Toisen kerran näin sanan iS Clinicalin koulutuskansiossa missä tekstuurilla myös tarkoitettiin ihon pinnan rakennetta. Nyt kesän aikana jo toimittajat ja bloggarit käyttävät sanaa ja luin Finnairin mainoslehdestä, että heillä on myynnissä huulipuna jossa on mattatekstuuri. Nyt sana vielä herättää ärtymystäni, kun itse olen mieltänyt tekstuurin askartelujuttuihini missä kuvaillaan paperin pintarakennetta tekstuurisanalla. Ensi vuonna en varmaankaan enää huomaa koko juttua ja alan itsekin käyttää tätä termiä. 


Asiakkaalle pitää puhua ymmärrettävästi

Itseäni harmittaa kovasti, jos asiakaspalvelussa joku käyttää niin hienoja sanoja, tai tuntemattomia
slangitermejä ettei asiakas niitä ymmärrä. Pyrin itse aina puhumaan selvästi niillä sanoilla mitä asiakas ymmärtää. En puhu fluideista, putsareista, tai rippareista kuin korkeintaan parikymppisille. Joistakin ammattiasioista voidaan käyttää montaa eri nimitystä. Noin parikymmentävuotta sitten keksittiin kosmetiikan uudeksi raaka-aineeksi hedelmähapot. Samasta asiasta käytettiin nimitystä AHA ja näitä aha-mainoksia oli joka paikassa. AHA tulee sanasta alfahydroksihappo mikä on juuri tämä hedelmähappo. Itse en koskaan käytä näitä vieraampia sanoja vaan yritän löytää niille suomenkielisen vastineen. Muutama vuosi sitten mainostettiin uutena arbutiinia sisältäviä hoitovoiteita. Varsinkin apteekkikosmetiikassa se nostettiin suorastaan ihmeitä tekeväksi raaka-aineeksi. Tosiasiassa tuo arbutiini on sianpuolukasta saatu aineosa ja sianpuolukkaa on käytetty jo vuosikymmeniä kosmetiikassa poistamaan tulehduksia ja rauhoittamaan punoitusta. Kuulostaa vaan paljon hienommalta myydä arbutiinivoiteita kuin kaupitella sianpuolukkarasvoja. 

5 kommenttia:

  1. Itseäni ärsytti suunnattomasti L'Orealin viimeisimmässä mainoksessa termi "Castor-öljy", joka siis tuttua risiiniöljyä (Castor oil). Castor-öljy kuulostaa jännemmältä, kuin ei niin hyvän maineen omaava risiiniöljy :)

    VastaaPoista
  2. Anonyymi12:56

    Hei,
    olen seurannut blogiasi jo hyvän aikaa ja olen monesta asiasta samaa mieltä kanssasi. Olen myöskin kosmetologi, työvuosia takana jo reilut 25 vuotta. Niistä osa selektiivisen kosmetiikan puolella, reilut 10 vuotta hoitolatyössä ja nyt viimeisinä vuosina apteekissa kosmetologina. Se, mikä tässä kirjoituksessa särähti korvaani, oli apteekkikosmetiikka ja arbutiini. Aivan samanlaista mainontaa käytetään hyvin yleisesti kaikenlaisessa kosmetiikassa, myös apteekissa ja Tuubitoleranssin bloggaajan mainitsemassa "risiiniöljyä hienommalla nimellä" mainonnassa. Mutta usein huomio kiinnittyy juuri apteekkikosmetiikan mainontaan.Onko apteekki kosmetiikan ostopaikkana niin uusi, että muut myyjät (hoitolat, selektiivinen- ja päivittäiskosmetiikka)kokevat sen suureksi uhaksi omalle toiminnalleen? Mainitsemaasi arbutiinivoidetta myydään nykyään myös suurimmissa tavarataloissa. Itse en kokenut, että arbutiinia olisi hehkutettu ihmeitä tekeväksi, raaka-aine muiden joukossa. Kuitenkin juuri se, että sitä myytiin tuolloin vain apteekissa, sai sen ehkä kuullostamaan eksoottiselta ja toki paremmalta kuin sianpuolukka.Pointtini tässä kirjoituksessa kuitenkin on, että asiakkaita on erilaisia hyvin erilaisine tarpeineen. Joku saa rahoilleen ja tarpeilleen vastinetta teiltä, toinen aivan muualta ja molemmat asiakkaat ovat tyytyväisiä. Rakentava kritiikki on usein paikallaan mutta olisiko arbutiinista voinut kirjoittaa mollaamatta apteekkikosmetiikkaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ollut mitään tarkoitusta mollata apteekkikosmetiikka ja olen pahoillani, jos sait sen käsityksen.
      Itselläni on ainutkertainen kokemus tästä arbutiinista, koska se on ainoa raaka-aine mikä on minun asiakkaillani jäänyt niin nopeasti mieleen. Mainitsin apteekkikosmetiikan siksi ettei arbutiinia vielä markkinoitu muussa kuin apteekkikosmetiikassa siinä vaiheessa, kun ensimmäisiä kertoja siitä kuulin asiakkailta. Arbutiini oli iskostunut kuluttajille hyvin nopeasti mieleen ihmeaineena ja olen vastannut lukuisten asiakkaiden kysymyksiin siitä mitä se on. Tuskin näin olisi käynyt, jos olisi puhuttu vaan sianpuolukasta. Tekstini tässä kohtaa perustuu aivan omiin kokemuksiini hoitotyötä tekevänä kosmetologina.
      Mielestäni kosmetiikan mainonta on monessa kohtaa hyvin epäselvää enkä nyt tarkoita tuota arbutiinia. Kuluttajille luvataan niin hienoilla ja suorastaan kummallisilla sanakäänteillä asioita joista ei ammattilainenkaan ota selvää mitä siinä tarkoitetaan.

      Inkeri

      Poista
  3. Ihan samat asiat saa minulla karvat pystyyn. Varsinkin kosmetiikan mainonta on niin kummallista, että sitä ei aina ammattilainenkaan ymmärrä saati sitten kuluttaja. Kosmetiikkamainosten teksti on aivan oma lukunsa ja niiden kummalliset lupaukset vie kosmetiikan uskottavuutta eikä suinkaan lisää sitä.

    Inkeri

    VastaaPoista
  4. Anonyymi16:36

    Kiitos nopeasta vastauksesta. Ollaan tässäkin siis samoilla linjoilla. Blogiasi on mielenkiintoista seurata ja on hyvä pysyä tilanteen tasalla minkälaisia hoitoja on tarjolla, vaikka en niitä itse tällä hetkellä teekkään. Asiakkaat kyselevät paljon kaikesta kosmetiikkaan ja hoitoihinkin liittyvistä asioista. Ja ihonhoidon ja kauneuden trendeistä on myös hyvä olla perillä.

    VastaaPoista