Siirry pääsisältöön

Asiakaspalvelulla on suuri merkitys

Asiakaspalvelu on pienyrityksen tärkein kilpailuvaltti. Viime vuosina olen tiedostanut sen aina vaan enemmän ja samalla olen kiinnittänyt huomiota muiden asiakaspalveluun. Valitettavasti mieleen jää eniten, kun palvelu on ollut huonoa ja se voi aiheuttaa asiakas suhteen katkeamisen.

Lääkäriaseman asiakaspalvelu

Minulla on ollut parissa viikossa useita kokemuksia huonosta asiakaspalvelusta ja olen pohtinut mistä se johtuu ja mitä se asiakkaalle eli minulle merkitsee. Kohdallani oli kyse eräästä lääkäriasemasta ja nehän on Hämeenlinnassa jo kaikki isoja ketjuja. Työnantajan pitää aina järjestää työterveyshuolto työntekijöilleen ja sen voi ottaa myös itselleen. Se on hyvin kallis järjestelmä, mutta onneksi me Marin kanssa käytämme sitä harvoin. En ollut aikoihin käynyt missään kokeissa tms.ja työterveyshoitaja huomautti siitä ja teki ajanvarauksen laboratorioon. Minulla oli ajanvaraus kokeisiin kello 11.00 ja siihen asti piti olla syömättä. Lääkäriasemalla oli heti ovensuussa pömpeli mihin piti ilmoittautua kelakortilla. Koneeseen tuli viesti, että ilmoittautuminen tulee tehdä palvelutiskillä. Menin jonottamaan tiskille ja kun selitin asiani hän sanoi ettei ilmoittautumista labraan tarvita ja voin vaan istua odottamassa. Kello tuli jo 11.30 ja odotin aina vaan ja lopulta koputin labran oveen, mutta mitään ei tapahtunut. Kello 11.45 menin palvelutiskille sanomaan, että en enää ehdi odottamaan. Hetken päästä minut haettiinkin kokeen ottoon ja henkilö oli erittäin vihainen, kun en ollut ilmoittautunut tullessani. Yritin selittää, että yritin ilmoittautua kahteenkin kertaan, mutta sitä ei otettu vastaan. Hän ei kuunnellut ollenkaan vaan marmatti koko kokeen oton ajan miten tyhmiä asiakkaat ovat, kun luulevat hänellä olevan röntgenkatse joka näkee potilaat ilman ilmoittautumista. Sen kokemuksen jälkeen päätin etten mene enää ikinä siihen laboratorioon.


Hoitotyökin on asiakaspalvelua

Seuraavalla viikolla minulla oli aika lääkärille kello 12.30 tulosten kuulemista varten. Taas istuin odottamassa ja kello 12.50 ohitseni pyyhälsi mies joka sanoi menevänsä lounaalle. Olin ihan äimän käkenä kahden muun odottajan kanssa ja päivittelimme herran käytöstä. Onneksi hän lounasti kohtuullisen nopeasti ja kello 13.30 pääsin vastaanotolle. Hän ei mitenkään selittänyt miksi on myöhässä tunnin saati sitten pyytänyt anteeksi. Tämän lääkärin palvelusta ja labrakokeista sain 400€ laskun ja pahan mielen. Sitten minun piti vielä mennä johonkin keskusteluun siitä mitä työterveys voi tarjota. Sinne aika oli varattu kello 10.00 ja taas istuin odotushuoneessa. Nyt ketään ei näkynyt missään ja paikka oli eri rakennuksessa kuin asiakaspalvelu oli enkä viitsinyt enää sinne kiertää. Laitoin kyseiselle ihmiselle tekstarin, että odotin häntä aamulla. Vastaus tuli heti ettei hän ollut merkannut aikaani tarpeeksi selvästi ja hän oli työpaikka käynneillä ja tarjosi minulle uutta aikaa. Mitään anteeksi pyyntöä ei nytkään tullut ja en ole minäkään varannut uutta aikaa. Näillä lääkärireissuilla tapahtui vielä yksi muukin erikoinen palvelumoka. Kävin apteekissa ostamassa meidän seitsemälle kissalle matolääkkeet ja punkkikarkotteita ja ne laitettiin isoon muovikassiin missä oli apteekin logo. Poikkesin vielä eräässä kahvilassa ostamassa sämpylän mukaani työhön. Maksaessani kassarouva sanoi, että kai tuo leipä vielä mahtuu tuohon apteekin kassiin ja kysyi samaan hengen vetoon, että meinaatko yksin syödä tuommoisen kassin lääkkeitä. Olin taas ihan ihmeissäni ja änkytin jotain kissoistani. Näiden kokemusten jälkeen ihmettelen eikö kukaan näistä ihmisistä ymmärtänyt, että heidän käytöksensä vaikuttaa siihen tuleeko asiakas uudestaan. Lääkäri ehkä vielä voi ajatella, että hän saa tehdä mitä vaan ja häntä odotetaan. Näin se ei nykyään enää ole, koska kilpailu lääkäriasemien välillä on tiukkaa ja asiakkaat voivat helposti valita toisen firman.

Kommentit

  1. Apua...tosi huonoa asiakaspalvelua! Itse olen asiakaspalvelu ammatissa ja minusta tärkeimmät sanat on kiitos ja anteeksi ja tervetuloa uudelleen. Joka päivä tulee vastaan asioita joita en tiedä tai osaa. Silloin sanon asiakkaalle reilusti: anteeksi nyt en tiedä, kysympä apua.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi11:33

    Uskomattoman hölmöä käytöstä henkilöiltä, jotka kuitenkin myyvät palveluaan. Ei taida tulla mieleen, että asiakkaat kaikkoavat lopullisesti.

    Ärsyttävää on tuo(kin), että ei yhtään kuunnella.

    Tällainen täysin piittaamaton tyyli on kovin yleistä Suomessa - onneksi sentään hyvää käytöstä ja palvelua voi myös ainakin joskus saada. Silloin siitä oikein iloitsee.

    Leena

    VastaaPoista
  3. Se on suuri ilo, jos jossain saakin hyvää palvelua ja siitäkin tulee kerrottua monelle, mutta huonosta kerron taatusti useammalle. Ne jotka ovat itse asiakaspalvelutyössä ja tekevät sen hyvin ovat varmaan pahoillaan näiden tökeröiden mokailijoiden puolesta. Joskus minun tekisi mieli ihan neuvoa miten tilanne pitää hoitaa. Anteeksi pyyntö ja pahoittelu on aina hyväksi ja auttaa tilanteessa, vaikka itse ei olisikaan mokannut.
    Tuon lääkäriaseman kohdalla mietin, että siellä ei hoitohenkilökunta vielä tiennyt, että heidänkin pitää palvella asiakasta. Jos työnantajat lakkaa ostamasta työterveyshuoltoa ja siirtyvät muualle loppuu lääkärilläkin palkka juoksemasta. Pienessä kaupungissa sana kiirii nopeasti eikä kannattaisi väheksyä pientä kauneushoitolayrittäjääkään.

    Inkeri

    VastaaPoista
  4. Anonyymi15:02

    Onpa kamala asiakaspalvelukokemus. Miksi ei voinut kuunnella, että yritit ilmoittautua. Tuossa olisi kyllä asiakaspalvelussa kehittämistä. Itselle on muutamia huonoja asiakaspalvelukokemuksia tullut vastaan. https://www.pedacom.fi/asiakaspalvelun-kehittamishankkeet

    VastaaPoista
  5. Anonyymi13:20

    Lääkäri vielä myöhässä ja palvelusta 400€ lasku, onpa hintava. Asiakaspalvelu mielestäni pitää olla kohtuullisen hyvää, että asioin uudelleen. Myös palvelun saatavuus pitää olla helppoa. https://www.annanpura.fi/konsultointi-ja-koulutus

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Mitä tarkoittaa ammattinimike Sky-kosmetologi?

Olen hyvin tottunut siihen, että ihmiset sekoittavat sanan Sky ja sky toisiinsa. Moni ääntää Sky-kosmetologin skaikosmetologiksi englannin kielisen taivas sanan mukaan. Minkään taivaan kanssa nimike ei ole tekemisissä, vaan tulee sanasta Suomen kosmetologien yhdistys. Sky-kosmetologi tarkoittaa sitä, että me kuulumme Suomen kosmetologien yhdistykseen. Siihen ei voi kuulua ellei ole suorittanut kosmetologitutkintoa, tai saanut pitkää opetushallituksen hyväksymää koulutusta. Me vanhemman polven kosmetologit, niin kuin minäkin saimme liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen, kun meillä oli päästötodistus ammattikoulusta. Nykyään suoritetaan tutkinto koulutuksen lopuksi ja kun sen läpäisee voi liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen. Tämä Sky-kosmetologi nimitys on ainoa ammattitaidon tae mitä kosmetologeilla on. Sitä valvoo Suomen kosmetologien yhdistys ja periaatteessa sitä ei voi käyttää ellei ole tutkintoa suorittanut. Kosmetologien ammattikunta on kuitenkin " villilänsi...