tiistai 16. heinäkuuta 2019

Pakkomyyntiä

Käyn mielelläni koulutuksissa koskee ne sitten kosmetologin työtä tai yrittämistä. Koen saavani todella paljon energiaa ja työmotivaatiota uuden oppimisesta. Aina on myös varaa parantaa työnsä laatua ja kerätä lisätietoa.

Markkinointikoulutusta

Käyn kahdenlaisissa koulutuksissa ja osa on suunnattu vain kosmetologeille ja osa kaikille yrittäjille. Nykyisin näissä kosmetologien koulutuksissa on usein kansainvälisiä kouluttajia ja ne ovat englannin kielisiä. Myyntikoulutuksista olen sitä mieltä, että jonkun jenkin on vaikea tulla sanomaan miten suomalaista ostajaa pitäisi kohdella. Meillä on kuitenkin omanlaisia tapoja ja käytäntöjä ettei jenkkityylinen päällekäyvä myynti tunnu oikein hyvältä, tai tämä on ainakin minun mielipiteeni. Dermalogican koulutuksissa meille on jo monta vuotta neuvottu soittamaan asiakkaalle ellei hän ole pitkään aikaa käynyt kasvohoidossa. Samoin pitäisi soittaa ja kertoa hyvistä tarjouksista. Tämä tuntuu minusta ja Marista hyvin vastenmieliseltä enkä usko, että ikinä siihen lähdemme. Jos asetun asiakkaiden asemaan niin en oikein tykkäisi, jos esimerkiksi hierojani soittaisi ja kyselisi miksi en ole aikoihin käynyt. Kokisin sen jotenkin tunkeilevaksi ja asiakkaan painostamisesksi. Ajattelisin myös hierojalla olevan huonosti töitä ja hänen on pakko soitella asiakkaiden perään. Uskoisin, että meidänkin asiakkaat ihmettelisivät, jos alkaisimme heille soittelemaan. Onneksi tilanteemme on sellainen, että lähes kaikki asiakkaat varaavat uuden ajan lähtiessään. Eikä meillä olisi aikaa soitella joten sitä ei tarvitse enempää pohtia. Kertokaa mikä teidän mielipide asiasta on. 


Asiakasta pitää kuunnella herkällä korvalla

Näissä Dermalogican myyntikoulutuksissa keskustellaan myös kotihoidon tärkeydestä. Kotihoito onkin todella tärkeä asia ja joskus tuntuu ikävältä jos kuulee asiakkaan käyttävän kotona aivan vääriä hoitotuotteita. Tulee tunne turhaan tehdystä työstä jonka vaikutuksista puolet menee hukkaan, kun kotihoito on vääränlaista. Pyrin aina selittämään tämän uusille asiakkaille, että saman hoitosarjan kotihoituotteet kuin millä kasvohoitokin on tehty jatkavat hoidon tehoa merkittävästi. Yritän selittää sen mahdollisimman neutraalisti ettei sitä pidetä myyntipuheena, koska se on tosiasia. Dermalogica neuvoo, että kannattaa kartoittaa ja kysellä mistä asiakkaat yleensä ostavat kotihoitotuotteensa jotta pysyy selvillä markkinoista. Onneksi suurin osa asiakkaistamme käyttää iS Clinicalia ja Dermalogicaa, koska kokisin kiusalliseksi tivata asiakkaiden ostotapoja. Itse hämmästyin kovasti, kun yksi tuttu putiikin pitäjä näki minut kadulla ja ensimmäiseksi kyseli mistä ostan nykyisin vaatteeni. Pidin sitä hyvin röyhkeänä tapana tuoda esiin omaa firmaansa. Minusta asiakkaan pitää rauhassa saada valita mitä hän ostaa vai ostaako mitään. Enkä ikinä mitenkään suutu, vaikka suosittelemiani tuotteita ei ostetakaan. Katson kuitenkin velvollisuudekseni kertoa jokaiselle meidän tarjouksista ja uutuuksista. Mikä teidän mielipiteenne näistä asioista on ?

7 kommenttia:

  1. Anonyymi09:32

    Voi apua! Jos mulle soittaisi kosmetologi, kampaaja tai hieroja, että tulisinko hoitoon, niin en ikinä enää menisi kyseiselle palveluntarjoajalle. Olet aivan oikeassa myös siinä, että luulisin asiakkaiden kaikonneen, koska pitää soitella.

    Tuosta vaateputiikin pitäjästä tulee mieleen, että olisi varmaan tehokkaampaa ollut sanoa sulle esimerkiksi niin, että meillä on nyt sellaisia ihania oransseja paitoja, jotka sopisi minun mielestä sulle tosi hyvin, poikkea ihmeessä katsomaan... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä miten paljon amerikkalaiset soittavat asiakkailleen, mutta minulle se on täysin vieras ajatus. Amerikassahan on erinomaisen hyvä ja ystävällinen asiakaspalvelu mistä kyllä kannattaa ottaa esimerkkiä.
      Ehkä tässä eroaa suomalaisten ja jenkkien tavat, koska luulen lähes kaikkien ärsyyntyvän tällaisista puhelin soitoista.
      Dermalogican kouluttaja kertoi, että hän soitti yrittäjänä ollessaan asiakkaille, jos esimerkiksi oli tullut uusia huulipunasävyjä. Luulen, että asiakkaat ei pitäisi minua täyspäisenä, jos soittaisin kertoakseni meidän huulipunaväreistä. No, onneksi ei tarvitse kaikkia neuvoja totella. Nämä tyrkytyspuhelut ei sovi minulle ja Marille eikä meidän asiakkailekaan.

      Inkeri

      Poista
  2. Anonyymi11:32

    Voi sentään. Omat asiakkuuteeni päättyisivät sillä sekunnilla kun minulle lähdettäisiin kotiin soittelemaan. Tunkeilevaa ja yksityisyyteen puuttuvaa.

    VastaaPoista
  3. Nyt, kun aiheen on asiakaspalvelu pitää ihan julkisesti kiitellä iS Clinicalin toimintaa. Tänään oli kyllä nopeusennätys, kun tein eilen klo 14.30 tilauksen niin se oli meillä tänään 10.30. Tämän vuoden aikana, kun olen tilannut iS Clinicalia en muista tulleen yhtään virhettä pakkaamisessa. Virheet on tietty ihan inhimillisiä, mutta heillä on kyllä hyvin toimiva systeemi ja tosi kiva henkilökunta.

    Inkeri

    VastaaPoista
  4. Tänään on Hämeenlinnassa Metalican konsertti ja kaupunki oli täynnä väkeä. Minun piti mennä postiin viemään meidän verkkokaupan paketteja, mutta peräännyin, kun autoja ja ihmisiä oli joka paikassa. Jalankulkijat tuli ajokaistoille, kun jalkakäytävät oli niin täynnä. Huomenna varmaan kaikki on ohitse ja paketit lähtee silloin. Harmi, että alkoi satamaan, mutta sää oli kuitenkin lämmin.

    Inkeri

    VastaaPoista
  5. Anonyymi20:54

    Sehän olis ihan kamalaa, jos kosmetologi soittelis perään. Jos soittaisit minulle en varmaan ekas ymmärtäisikään miksi soitat. Olisin niin äimän käkenä etten taatusti varaisi aikaa. Pitäisin sitä niin outona tapana, että kauhistelisin sitä kaikille kavereillekin. Enkä oikein usko, että jenkeissäkään tuo olisi hyvä tapa saada lisää asiakkaita.

    VastaaPoista
  6. Monet nettikaupathan lähettävät muistutusviestejä, kun arvelevat tilattujen tuotteiden olevan loppumaisillaan. Siis täysin automatisoituja massaviestejä, ei mitään henkilökohtaista. Ne ovat ok, mutta kyllä olisin tosi hämilläni, jos kampaajani tms. soittelisi perään.

    VastaaPoista