Yhteiskunnan kriisitilanteissa ihmisten kulutustottumukset muuttuvat ja se aiheuttaa muutoksia talouselämään. Nyt on menossa pahin kriisi, mitä olen työelämäni aikana kokenut, mutta se ei kaada meitä pienyrittäjiä.
Huulipuna on iloinen ostos
Talouselämää on myös tutkittu huulipunien myynnin kannalta. Ennen toista maailmansotaa 1939-41 amerikkalaiset naiset ostivat huulipunia enemmän kuin koskaan ennen. Tämä sama toistui Vietnamin sodan aikana ja siksi puhutaan käsitteestä nimeltään huulipunaindeksi. Huulipunan menekki kertoo ihmisten mielentilasta ja ilmeisesti kriisiaikoina nainen haluaa jotain kivaa, mutta edullista ihan itselleen.
Tämä sama ilmiö toistui 1990-luvun alkupuolella, kun Suomi oli syvässä lamassa. Silloin meille tuli paljon uusia asiakkaita, koska ihmiset halusivat huolehtia itsestään ja kokea jotain mukavaa. Moni myös tuli kasvohoitoon yksistään rentoutumisen takia, koska tarvittiin lievitystä stressiin. Suurin osa tuon ajan uusista asiakkaista on vieläkin meidän vakiokävijöitä ja olen onnellisessa asemassa, kun meillä on niin paljon mukavia asiakkaita.
Tässä koronakriisissä tukeudun näihin pitkäaikaisiin asiakkaisiin, jotka taatusti ymmärtävät, miten tärkeä jokainen käynti tässä tilanteessa on.
Haluan myös kannustaa asiakkaitamme huulipunaostoksille:). Nyt on hyvä hetki hankkia itselle jotain pientä piristystä. Kaikki Joan Collins ja Youngblood huulipunat ovat NYT 23€ (33€) ja huulikiilteet NYT 25€ (38€). Käy ostoksilla verkkokaupassa tai poikkea meillä!
Haluan myös kannustaa asiakkaitamme huulipunaostoksille:). Nyt on hyvä hetki hankkia itselle jotain pientä piristystä. Kaikki Joan Collins ja Youngblood huulipunat ovat NYT 23€ (33€) ja huulikiilteet NYT 25€ (38€). Käy ostoksilla verkkokaupassa tai poikkea meillä!
Kulutustottumukset muuttuvat
Uskon, että tämän koronakriisin jälkeen ihmisten kulutustottumukset ovat muuttuneet. Ennustaisin, että tässä tapahtuu sama kuin tuon suuren lamankin myötä, että hyvinvointipalveluihin panostetaan enemmän ja tavaran haalimista vähennetään.
Se tulee muuttamaan yritysten tarjontaa ja moni joutuu kehittämään uusia myyntiartikkeleita. Sellainen positiivinen puoli varmaan tapahtuu, että kuluttajat käyttävät enemmän oman paikkakuntansa palveluja ja kauppoja. Nyt varsinkin, kun liikkumista on rajoitettu lähialueen kaupat tulee tutummiksi. Juuri tätä me pienyrittäjät olemme toivoneet, mutta näin rankasta opetuksesta ei olisi ollut väliksi.
Voi olla, että kotona tekemisen ja olemisen arvostus muuttuu. Nykyisinhän juostaan oravanpyörässä ja harrastetaan kaikkea mahdollista ja haetaan jotain extremekokemusta. Nyt kaikki saa kokea tämän saman seikkailun ja ehkä sen myötä aletaan arvostamaan tavallisempia asioita ja omaa perhe-ja ystäväpiiriä.
Tuo on kyllä hyvin sanottu: nyt saadaan elää extremekokememusta, ja ehkä sen takia tavallinen arki alkaa tuntua arvokkaalta.
VastaaPoistaHuulipunaindeksi - niin totta.
Leena