perjantai 9. heinäkuuta 2021

Kokemusta on!

Juttelin erään tutun kanssa pitkän työkokemuksen merkityksestä ja hän sanoi valitsevansa minut kosmetologikseen pitkän työkokemukseni takia, jos asuisi lähiseudulla. Jäin miettimään onko tuo pitkä työkokemus aina hyvä asia.


Työhönsä kyllästynyt ja väsynyt yrittäjä

Olen itse aina suhtautunut hyvin varauksellisesti pitkän työkokemuksen mainostamiseen. Itselleni tulee siitä helposti mieleen, että onkohan tuo vielä ajantasalla ja joko työ on ruvennut kyllästyttämään. Olen ehkä siksi epäluuloinen asian suhteen, koska olen nähnyt niin paljon yrittäjiä ja kosmetologeja, jotka elävät ihan menneisyydessä ja kehuvat kolmekymmentä vuotta vanhoja oppejaan. Itse varon tätä hyvin tietoisesti ja pysähdyn usein miettimään koulutustarjonnan kohdalla, mitä uutta todella pitäisi tietää ja mikä on jo opittua. 
Olen aina ollut hitaalla ottamaan uusia hoitokeinoja käyttöön ja se ei ole muuttunut iänkään myötä. Katselen aina vähän aikaa mikä on tulos uudesta menetelmästä ja sitten vasta tarjoan sitä asiakkailleni. Joten mikään muodin huippu en ole koskaan pyrkinyt olemaankan. 
Oman mielikuvani mukaan moni kuusikymppinen yrittäjä on kiukkuinen väsymyksestä ja purkaa omaa pahaa oloaan jopa asiakkaisiin. Sitä varon tekemästä ja onneksi en työpaikallani koekaan huonoja päiviä. Kotoa lähtiessä voi joskus tuntua, ettei olisi edes pitänyt herätä, mutta jo ajomatka hoitolaan saa mielen kirkastumaan. Enkä muista kokeneeni koskaan tunnetta, että miksi hiivatissa minun pitää tänne työhöni tulla. 

Maailma on tietoa tulvillaan

Joka alalla tarjotaan uutta tietoa jatkuvasti ja minäkin saisin päiväni kulumaan koulutuksissa, jos sitä haluaisin. Kuitenkin olen hyvin kriittinen, mihin koulutukseen osallistun, koska ne ovat kalliita ja joskus ihan turhia. Toisaalta olen aina ollut kunnianhimoinen osaamiseni suhteen ja haluan olla täysin ajan hermolla. 
Omat koulutustarpeeni ovat selkeästi kaksijakoiset, koska tarvitsen tietoa kosmetologin työstä ja ihonhoidosta, mutta myös yrittämisestä, markkinoinnista ja taloudesta. Mielestäni olen löytänyt aika hyvän tasapainon näiden välillä ja käyn kummassakin koulutuslajissa 2-3 kertaa vuodessa. 
Näiden lisäksi iS Clinical, Dermatude ja Dermalogica pitävät hyvin huolta kosmetologiensa ammattitaidosta ja kumpikin firma järjestää erinomaisia koulutuksia ja tapahtumia. Ilman näitä loistavia työvälineitä eli iS Clinicalia, Dermatudea ja Dermalogicaa, ei työni juuri toisi tuloksia. Siihen olen tosi tyytyväinen, että koen vielä oppimisen iloa ja uteliaisuutta uusia asioita kohtaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti