maanantai 29. marraskuuta 2021

Tinkiminen on taitolaji

Länsimaissa, niin kuin Suomessa, toimii markkinatalous, joka perustuu kysynnän ja tarjonnan lakiin. Silloin, kun kysyntää on paljon ja tarjontaa vähän hinnat nousevat ja kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, hinnat laskevat.




Laatutyö ei ole alennuksessa

Black Friday ja joulu saa liikkeelle yleensä isomman joukon ihmisiä, jotka ajattelevat, että heidän pitää saada kasvohoito halvemmalla kuin muiden. Tämä ajattelu on myös lisääntynyt muutenkin merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana.
Oman hoitolani tilanne on se, että 95% asiakkaistani ovat vakioasiakkaita, jotka käyvät säännöllisesti ja asiakassuhde on kestänyt vuosikymmeniä tai ainakin vuosikausia. Myös verkkokaupassa on vakioasiakkaat, jotka tunnistan ja tiedän mitä he yleensä tilaavat. Minun yrittäjämoraalini sanoo, että tässä tilanteessa nämä vakioasiakkaat ansaitsevat ne kaikki alennukset ja edut, mitä pieni yritys voi antaa. Pitäisin törkeänä, että haalisin uusia asiakkaita kasvohoitoalennuksilla, jotka kohdistuisivat vain näihin uusiin.  Näkökantani on myös se, että mistä sen alennuksen voi hoidon hinnasta antaa, kun työ ja hinta on kunnolla kohdistettu. Miksi minä lähtisin tekemään ilmaista työtä uusille asiakkaille, jotka käyvät ehkä sen yhden ainoan kerran? Ainoa kohta, mistä alennuksen voi antaa, on oma palkka, koska ainekulut ja muut sivukulut ovat vakiot. Se siis tarkoittaa, että luopuisin omasta palkastani jonkun satunnaisen asiakkaan takia.
Tämä on selkeä perustelu sille, miksi en pidä kasvohoitoja alennuksessa koskaan. Ne edut, mitkä vakioasiakkaani saavat, kohdistuvat hoitotuotteisiin ja niissä olevat alennukset ovat kaikille aina samat. Tosin vakioasiakkaiden kohdalla joustan siinä, että jos tarjoushinta on juuri loppunut tai vasta tulossa, annan sen hinnan, jos se minulle on mahdollista. Pyrin myös pitämään asiakaspalvelun niin hyvänä ja joustavana, että se tyydyttäisi vakioasiakasta, koska he ovat yritykseni kivijalka. 
Koko ajan haen edullisia ja laadukkaita vaihtoehtoja myyntiin ja neuvottelen tukkuihin päin tarjoushinnoista, jotka siirrän sitten asiakkaille. Voin sanoa olevani niin hyvä asiakas monelle tukulle, että saan enemmän etuja kuin muut hoitolat ja se kaikki tulee asiakkaitten hyväksi. 


Itsekkyys lisääntyy

Voitte varmaan kuvitella tilanteen ja minun reaktioni seuraavassa tapahtumassa. Hoitoajat ovat yleensä täynnä 1-2 viikkoa eteenpäin ja ilta-ajat kello kolmen jälkeen ovat varattuja 4-8 viikkoa etukäteen. Teen yleensä kymmentuntisia työpäiviä, jotta voin pitää lauantain ja sunnuntain kokonaan vapaata. 
Sitten joku loppuviikon iltapäivä ovikelloa soittaa kolmekymppinen kukonpoika, joka sanoo haluavansa ihonpuhdistuksen jonka hinta on 93€, mutta hän maksaa siitä 50€. Tiedän jo etukäteen ennen kuin hän jatkaa, että hoitoaika pitää saada samalla viikolla kello neljä ja mielellään nyt heti. Voitte uskoa, että vain pitkä kokemus ja ammattitaito asiakaspalvelussa saa hymyn pysymään naamallani. Kuitenkin sisäisesti kiehun ja tekisi mieli huutaa Kuka luulet olevasi? 
Yleensä nostan heti esiin, vaikka asiakas ei kysykkään, että seuraavat vapaat ajat menevät vähintään kuukauden päähän. Vähänkin fiksu tyyppi tajuaisi tästä, että hän tuli väärään hoitolaan määräämään hoitojen hintaa. Valitettavasti nämä harvoin ovat fiksuja, eikä heillä ole mitään kiirettä. Eikä heitä myöskään kiinnosta onko minulla hoito kesken tai kassalla olisi joku muu odottamassa. Yleensä ruinaaminen vaan jatkuu, että jos hän tulisi minulle hoitoon, hän voisi jopa tulla joskus toisenkin kerran, vaikka parin vuoden päästä. Lupaus ei tee minuun mitään vaikutusta, koska ainakin puolet vakioasiakkaista on käynyt yli kolmekymmentä vuotta kerran kuukaudessa kasvohoidossa. Katson kuitenkin, ettei ole minun velvollisuus opettaa markkinataloutta kukonpojalle, koska uskon, että hän vielä joskus sen ymmärtää. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti