perjantai 13. lokakuuta 2023

Hoitoala ja liiketoiminta

Vuosi alkaa olla niin pitkällä, että pitää miettiä jo joulunaikaa ja tehdä yhteenvetoa menneestä vuodesta. Yrittäjän pitää olla koko ajan valppaana ja analysoida tekemäänsä ja tehdä suunnitelmia tulevaisuuteen, jottei yritys vain ajelehdi. 



Hoitoala on vaikea liiketoiminnan ala

Olen niitä harvoja kosmetologeja, joka on pystynyt elättämään itsensä kauneushoitolan palveluilla ja vieläpä pysynyt terveenä ja tyytyväisenä omaan työhöni. Minua surettaa, kun näen miten usein kauneushoitola lopetetaan muutaman työvuoden jälkeen. Sanoisin, että jopa puolet yrittäjistä poistuu alalta pettyneenä ja kyllästyneenä. Riski on myös sairastumiseen, koska kosmetologin työ on raskasta ja yrittäjällä on jatkuva stressi. 
Kymmenien työvuosieni aikana on ollut monta kriisivaihetta, kun olen syönyt kaurapuuroa viikkotolkulla, jotta selviäisin laskuistani. Minulla ei ole ollut rikasta puolisoa, joka voisi minut elättää, vaan olen aina ollut perheeni tärkeä tulontuoja.
Suurimpia virheitä heti yritystoiminnan aluksi on antaa alennuksia omasta työstään sukulaisille ja tuttaville. Jos olisin lähtenyt alennuksiin työn hinnasta, minulla ei olisi tällä hetkellä yhtään normaalihinnalla maksavaa asiakasta. Lähes kaikki asiakkaani ovat tuttuja vuosikymmenien takaa ja koen heidät asiakkuuden lisäksi myös ystäviksi. 
Onneksi tein 18-vuotiaana sen päätöksen, etten koskaan myy työtäni alennuksella, vaan annan asiakkaille muita etuja. Nämä muut edut ovat näytteet, kaupanpäälliset ja nämä tarjoustapahtumat. Pyrin pitämään kaiken mahdollisimman oikeudenmukaisena, jotta vakioasiakkaillani on eniten etuja ja heidän kannattaa pysyäkin asiakkainani. 


Uusasiakashankinta on haastavaa

Nykyisin joka paikassa kilpaillaan hinnalla. Lääkäritalot tekevät tarjouksia leikkauksista, apteekit antavat alennuksia ja kuntosalit myyvät agressiivisesti vuosikortteja. 
Olin lievästi sanoen hämmästynyt, kun tein ajanvarauksen yleislääkärille puhelimella ja paikka oli iso yksityinen lääkäriketju. Ajanvarauksen tehtyäni en päässytkään lopettamaan puhelua, kun asiakaspalvelija kertoi heillä olevan hyvän tarjouksen silmälääkäri- ja optikkokäynnistä. Kieltäydyin siitä, mutta nainen vain jatkoi kyselyä, milloin olen viimeksi käynyt hammaslääkärissä, kun siitäkin saisi nyt jonkun edun. 
Myönnän, että olin jo vähän ärtynyt, kun puhelu ei ollenkaan loppunut ja en halunnut tilailla mitään muita palveluja. Toivottavasti en ikinä itse joudu siihen tilanteeseen, että asiakkaita pitäisi hankkia näin agressiivisesti.
Minulla on jo vuosikymmenet ollut ajanvaraus täynnä viikoiksikin eteenpäin, mutta välillä tulee vaiheita, että tarvitsen uusia asiakkaita. Yleensä syy on ns. luonnollinen poistuma eli ihmiset muuttavat paikkakunnalta, elämän tilanteet muuttuvat ja myös kuollaan.
Nyt on se vaihe, että ottaisin mielelläni muutaman asiakkaan lisää. Noin vuoden aikana hoitolani asiakkaissa on käynyt kato yli kahdeksankymppisissä vakioasiakkaissa. Tavallaan olen kokenut voimakkaan ikärakennemuutoksen asiakaskunnassa. Tällä hetkellä vanhimmat asiakkaat eivät enää ole paljoakaan itseäni vanhempia. Ne ihmiset, jotka aloittivat asiakkaina noin viisikymppisinä 80-luvulla ovat nyt joko kuolleet tai niin huonossa kunnossa, etteivät enää jaksa käydä. 
Monia heitä minulla on ikävä, koska yli 40 vuotta parin tunnin keskustelu kerran kuussa kasvohoidon aikana teki heistä minulle ystäviä. Monen perhe, tytär, miniät ja lastenlapset ovat nyt asiakkaitani. Edelleen minulla on myös todella paljon asiakkaita, jotka ovat käyneet jo 80-luvulta asti, mutta he olivat teini-ikäisiä aloittaessaan. 
Sellaista uusasiakashankintaa en ikinä tekisi, että joku uusi tulokas saisi paremmat edut kuin vakioasiakas. Enkä tarvitse kuin muutamia uusia vakioasiakkaita, joten mihinkään massiiviseen mainoskampanjaan en ryhdy. 
Olen elämäni aikana käynyt monenlaisia yrittäjäkoulutuksia ja niistä aina on tullut joku hyvä oppi. Jari Sarasvuo on eräässä koulutuksessaan sanonut, että kosmetologin uudet asiakkaat tulevat sieltä mistä entisetkin. Hän tarkoitti sitä, että tyytyväinen vakioasiakas kertoo kosmetologista työpaikallaan, harrastuksissaan ja perheessään. 
Tässä opissa on vinha perä, koska minulla on paljon asiakkaita samoista työpaikoista tai ihmiset ovat sukulaisia keskenään. Toivoisinkin, että jos olette tyytyväisiä työhöni vinkkaisitte tutuillenne kauneushoitolastani. Tällainen ”viidakkorumpu”-markkinointi on paras tapa uusasiakashankintaan.



Tähtitarjoukset 16.10. asti:

⭐️ Muista myös osallistua arvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voi osallistua 16.10. asti.



Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti