Kirjoitan taas ajanvarauksista. Tunnen itseni nalkuttajaksi, kun nostan esiin uudestaan ja uudestaan miten ajanvarauksia tehdään. Tämä ei koske 95% asiakkaista, mutta loppujen viidenprosentin käytös kertoo jotain myös ihmisen muuttumisesta tässä ajassa.
Alustavia ajanvarauksia ei voi tehdä
Viime aikoina on tullut muutamia kertoja vastaan ihan uusi tapa suhtautua ajanvarauksiin. Asiakas tekee varauksen sillä ehdolla, että hän tulee jos ehtii. Jotkut puhuu myös alustavan varauksen tekemisestä. Asiakas voi soittaa maanantaina ja sanoo tekevänsä alustavan ajanvarauksen torstaille ja katsoo sitten silloin pääseekö hän tulemaan. Eihän näin voi tehdä. Ajanvarauksessa ei ole mitään välimuotoja. Joko aika varataan, tai sitä ei varata, mutta mitään siltä väliltä ei voi tehdä. Nostan tämän asian esille ihan senkin takia, että minua ihmetyttää mistä tällainen ajatus alustavasta varauksesta on voinut tulla. Nämä ihmiset ovat 30-40-vuotiaita ja heillä on tietysti kiire työssä ja kotona. Ihmisen pitäisi kuitenkin pystyä ajattelemaan myös asioita toisten näkökulmasta. Miten me pystymme pitämään kauneushoitolaa pystyssä, jos ajanvaraukset ovat näin epämääräisiä. Se on myös koettu, että nämä ehdollisen varauksen tehneet eivät koskaan tule eivätkä siitä mitään ilmoita. Pahimmassa tapauksessa se ovat seuraavalla viikolla kysymässä uutta ajanvarausta, jos he sitten sattuisivat ehtimään kasvohoitoon.
Nykyihminen välttelee vastuuta
Minusta nämä epämääräiset ajanvaraukset kertoo siitä ettei ihminen enää pysty edes päättämään omista tekemisistään. Jos sattuu ilmaantumaan jotain mukavampaa ja muka tärkeämpää he voivat unohtaa kasvohoitovarauksen. Tälle muulle tekemiselle jätetään myös mahdollisuus, koska varmaa ajanvarausta ei haluta tehdä. Ihminen myös olettaa, että tämä on hyvän asiakaspalvelun nimissä mahdollista. Yleensä nämä ihmiset perään kuuluttavat suureen ääneen asiakaspalvelua ja heidän kaikkiin vaatimuksiinsa pitäisi taipua, vaikka se ei liiketoiminnassa ole edes mahdollista. Jos näiltä ihmisiltä alkaa peräänkuuluttamaan heidän omaa vastuullisuuttaan he ovat valmiita valittamaan yleisönosastoille ja ties mihin. En ymmärrä miten tällainen vastuuttomuus on päässyt syntymään. Miten nämä ihmiset pystyvät ottamaan vastuuta tärkeimmistä asioista, kun jo ajanvaraus kosmetologille on mahdoton lupaus. Kyllähän tämä vastuuttomuus näkyy jo ihmissuhteissakin ja lasten kasvatuksessa. Minun mielestäni nämä ovat muutoksia ihmisen käytöstavoissa.
Ykä-kissa heräilee päivälevolta.
Itsekeskeisyys ja välinpitämättömyys ovat tietyn kuluttamiseen keskittyneen ihmisryhmän tapa toimia. Noille ihmisille eivät sovitut asiat merkitse mitään. Ei mitään väliä mitä vaikutuksia tuolla suhtautumisesta on muille.
VastaaPoistaTämä välinpitämättömyys on alkanut näkymään meillä vasta parivuotta sitten. Nyt tulee eteen mitä oudoinpia tapoja vaatia asiakaspalvelua. Kun asiakaspalvelun merkityksestä puhutaan niin paljon niin ehkä jotkut ymmärtävät sen niin, että heitä pitää palvella ajattelematta mitään talouden, tai jaksamisen asettamia rajoja. Jotkut ajattelee, että kaikki yritykset ovat auki 24/7 ja asiakasta palvellaan, vaikka hän itse ei pidä sopimuksista kiinni ja tuottaa suurta tappiota.
VastaaPoistaOnneksi nämä on vielä ihan yksittäistapauksia, mutta hämmästelen jo näitäkin. Ihmisten käyttäytyminen alkaa muuttumaan huonoon suuntaan.
Inkeri
Tämmöiset ”asiakkaat” erottaa kyllä esim ruokakaupassakin. Ladellaan myyjälle sääntöjä ja niihin pitäisi taipua, muuten tehdään valitus eteenpäin... tämmöiset saavat kiehumaan. Miten kukaan voi olla niin itsekeskeinen..? Ajatellaan että muut ovat valmiita palvelemaan 24/7. Aspahan toki ei ole ihminen, jolla on muutakin elämää...
VastaaPoistaLisäksi tiedän näitä - yleensä varakkaita -, jotka pitävät kaikkea niin törkeän kalliina. Taustalla täydellinen tietämättömyys yrittäjän kulurakenteista. He luulevat, että joka sentti menee yrittäjän omaksi palkaksi. Niinpä he haksahtavat tukemaan harmaata taloutta, koska eivät tajua, että jokin hinta on yksinkertaisesti liian vähän.
VastaaPoistaSama ihmistyyppi myös valittaa työn laadusta, niin ettei maksa lainkaan esimerkiksi kampaajalle.Tai vaatii suuria alennuksia esimerkiksi ravintolassa - tai viinipullon ilmaiseksi, kun on antanut tarjoilijan kautta kokille mielestään hyviä vinkkejä annosten edelleen kehittämiseksi.
Ja kun vie turkiksensa säilytykseen, siinä on sopiva kohta alkaa valittaa kalliista hinnoista. Ja mennää vaatiman rahoja takaisin jo ostamistaan tuotteista, koska ne ovat jossain muualla halvempia.
Jep, jep.
Kuvailemasi ajanvarauskäytäntö kuvastaa samantyyppistä superitsekeskeistä tapaa toimia. Ikään kuin yrittäjällä olisi varaa pitää itseään varmuuden vuoksi valmiustilanteessa sellaista asiakasta varten, joka ei tule.
Leena
Tuolla ennakkovaraus ajattelu tavalla myös kyseenalaistetaan palvelun tarjoajan ammattitaito. Todella röyhkeä tapa toimia. Ja näitä huonosti käyttäytyviä, kaiken ilmaiseksi vaatijoita pitäisi sitten pokkuroida ja totella. Ikävää sanoa mutta on surullista, että osa näistä ihmisistä on päättämässä nyt ja tulevaisuudessa yhteiskuntamme asioiden hoidosta. We are doomed.
VastaaPoistaNyt huomaan ettei tämä ollut vain meidän ongelma vaan muutkin asiakaspalvelijat tähän törmäävät. Hiukan jo mietin onko minun oma suhtautumistapa pielessä. Koen nimenomaan tämän oman työni halveksuntana ja olen täysin allerginen kaikelle vähättelylle, koska olen koko ikäni kuullut sitä miten bimboja kosmetologit ovat.
VastaaPoistaAsioita mietittyäni huomaan, että omissakin tutuissani on niitä ihmisiä jotka yrittävät hyötyä kiristämällä henkilökuntaa. He voivat valittaa jostain mitättömästä asiasta ravintola-annoksessa ja sitten vaatia hyvitykseksi ilmaista viinipulloa tms. Jotkut tekevät valituksia jo ihan siksi, että saavat jotain korvausta eivätkä he yhtään mieti ovatko he rehellisiä vaatimuksissaan.
Inkeri
Ilmeisesti kysymys on laajasta ongelmasta, koska tänään PAM eli Palvelualojen ammattiliitto aloitti kampanjan Ollaan ihmisiksi. Kampanjan tarkoitus on kiinnittää huomiota asiakkaiden käyttäytymiseen. Asiakaspalvelussa olevat saavat niin paljon huonoa kohtelua, että sitä vastaan pitää jo tehdä kampanjoita. Onkohan tämä ihan suomalainen ilmiö ettei asiakkaat osaa käyttäytyä kunnolla asiakaspalvelutilanteessa. Hyvä juttu joka tapauksessa, että asia nostetaan esiin ja itsekukin voi miettiä omaa käytöstään.
VastaaPoistaInkeri