keskiviikko 9. lokakuuta 2019

Tunnelmia Suomen Yrittäjänaisten liittokokouksesta

Olin viime viikonloppuna 4-6.10 perjantai aamusta sunnuntaihin Jyväskylässä Suomen Yrittäjänaisten kokouksessa ja seminaarissa. Edustin Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaisia ja pyrin heidän ehdokkaana liiton hallitukseen.


Yrittäjänaisten seura energisoi

Olen kuulunut Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaisiin vuodesta 1987, kun yhdistys perustettiin ja aloin sen puheenjohtajaksi. Olen tämän kolmenkymmenenvuoden aikana ollut monenlaisessa luottamustehtävässä, mutta eniten valtakunnallisissa toiminnoissa. Olen ollut enemmän kuin kukaan muu Suomen Yrittäjänaisten hallituksessa eli yhteensä kaksitoista vuotta. Nämä tehtävät ovat opettaneet minua paljon ja olen saanut tavata Suomen päättäjiä ja muita vaikutusvaltaisia ihmisiä. Ensimmäisen kerran minut valittiin valtakunnalliseen hallitukseen 1991 ja olin silloin nuorin koskaan tehtävässä ollut ja olin juuri täyttänyt kolmekymppiä. Tarkoitukseni ei ollut lähteä toistamaan edellisiä toimintatapoja tai muistelemaan menneitä vaan koen, että liitto tarvitsee nyt kaikkien voimavaroja. Henkilökohtaiset ristiriidat ja vallan halu aiheutti paljon turhaa työtä parina viime vuotena, mutta onneksi se vaihe on ohitettu. Itse otan aina hyvin tosissani, jos johonkin lupaudun ja minusta ei ole vetämään leikkiä, laulua ja liikuntaa vaan nytkin haluan panostaa edunvalvontaan. Varajäsenenäkin voin jonkin verran tuoda mielipiteitäni julki ja ainakin tehdä ehdotuksia ja ideoida. Näissä isoissa kokouksissa missä on naisia pari sataa ympäri Suomea on aina tosi hyvä tunnelma ja esitelmät ovat tasokkaita. Toisilta yrittäjänaisilta saa paljon ideoita ja vertaistukea omaan työhönkin.
Kaikki osallistujat saivat tämän raikkaan vihreän kuitukangas kassin.



Edunvalvonta on lempiaiheeni

Oma vahvuuteni on edunvalvonta ja nytkin on paljon asioita mihin pitää ottaa kantaa, että yrittäjien asema paranee. Lain säädäntö aiheuttaa vieläkin yrittämisen esteitä ja valtiovalta helposti vaikeuttaa yrittäjäksi ryhtymistä. Tällä hetkellä olen huolissani kotitalousvähennyksen pienenemisestä. Rinteen hallitus sopi jo keväällä, että 2020 vuoden alusta tuo muutenkin vähäinen kotitalousvähennys summa pienenee ja sen käyttö kriteerit hankaloituu. Moni kotipalveluyritys tai pieni remonttifirma joutuu huonompaan asemaan, kun työt vähenevät. Myös vanhukset ja lapsiperheet kärsivät tästä, koska suuret ikäluokat lähentelee kahdeksaa kymppiä ja heidän kotona asuminen edellyttää monenlaisen palvelun käyttöä. Nyt kun niiden vähennys oikeus pienenee he pystyvät ostamaan huonommin apua itselleen. Tämähän ei koske mitenkään minun firmaani enkä puhu itsestäni vaan Suomen Yrittäjänaiset ajavat kaikkien yrittäjien etua. Myös harmaa talous on monella alalla niin suurta, että se vähentää rehellisten yritysten toiminta edellytyksiä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti