torstai 19. joulukuuta 2019

Saako kosmetologi itkeä?



Alkuun joulukalenterimme 19. luukku sekä tiedot arvonnasta ja tarjoustuotteesta: Arvomme joka sunnuntai ja keskiviikko 50 € lahjakortin. Voittajat ilmoitetaan torstaisin ja maanantaisin. Kortin voi käyttää hoitolassa hoitoihin tai tuoteostoihin ja ulkopaikkakuntalaiset voivat käyttää sen verkkokaupan ostoksiin (verkko-ostoksen arvon oltava vähintään 50 euroa). Arvontaan voi osallistua Purkkiarmeijan komentaja blogissa, kauneushoitolamme Facebookissa tai Instagramissa kommentoimalla ja tykkäämällä. Löydät linkit websivultamme.

Tämän viikon tarjoustuote on Dermalogican tuplapakkaus: MULTIVITAMIN POWER RECOVERY MASQUE (norm. 58 €) ja matkakoko DAILY MICROFOLIANT (norm. 22 €) jauhekuorintaa NYT yht. 65 €!
_________________________________________


Mietin hyvin usein meidän tapaamme palvella asiakkaita ja yritän koko ajan kehittää sitä parempaan suuntaan. Asiakaspalvelussa tulee eteen niin monenlaisia tilanteita ettei niitä kaikkia voi sivuuttaa ja siksi minä itkin asiakkaan sanomisia.


Asiakaspalveluun kuuluu toisen ihmisen kunnioittaminen

Olemme oppineet Marin kanssa hyvinkin pitkälle sietämään hankalia palvelutilanteita. Emme ole kumpikaan mitään itkuherkkiä emmekä sekoita omia tunteita työasioihin. Itse pidän kunnia asiana etten koskaan anna omien asioiden vaikuttaa hoitotyöhöni ja omat vaikeudet pitää pysyä asiakaspalvelusta poissa. Marin kanssa me voimme keskustella hyvinkin vakavista aiheista ja olemme sen verran läheisiä, että kotiasiatkin puhutaan perusteellisesti. En usko, että olemme mitenkään kovettuneet, koska kyllähän itku silmään tulee asiakkaan kertoessa oikein tunteisiin vetoavaa asiaa. Pyrin myös kaikin tavoin suojaamaan Maria ettei asiakkaat pääse loukkaamaan häntä ja sehän on työnantajan velvollisuus. Olen aina ajatellut, että minulle saa sanoa mitä tahansa, mutta Maria kohtaan pitää olla asiallinen. Yhdessä me kuitenkin käymme läpi kaiken sen palautteen mitä saamme ja mietimme tosissaan miten voimme korjata kritisoituja asioita. Silloin, kun negatiivinen palaute annetaan asiallisesti ja neutraalisti olemme siitä kiitollisia, koska joitakin epäkohtia ei vaan itse aina huomaa. Valitettavasti silloin, kun kritiikki tulee vihan voimalla se menettää vaikutustaan, koska helposti jää kiinni loukkaantumisen tunteeseen. 


Muutos aiheuttaa vastarintaa

Sen olemme huomanneet jo aikoja sitten, että joidenkin ihmisten on tosi vaikea sopeutua muutokseen. Jos hoitolassa jokin pöytä tai koriste on eri kohdassa kuin ennen se saattaa herättää hyvinkin agressiivista sanomista. Nyt olemme joutuneet selittelemään meidän joulukoristeita ja parvekkeen tonttuja, koska ne eivät ole samassa paikassa kuin muina vuosina. Tänä jouluna en ole ottanut hoitolaan esille itse tekemiäni joulukortteja joita myyn Kissakoti Kattilan hyväksi, koska ne aiheuttavat aina hyvin loukkaavaa kritiikkiä. Välttääkseni sen olen antanut noin 200-400 korttia Kattilan omiin myyjäisiin. Suurin muutos vuosikausiin on ollut minun uusi hoitotuoli ja tiesin jo etukäteen siihen sopeutumisen tuovan hankaluuksia. Minua lähes neljäkymmentävuotta palvellut hoitotuoli sanoi sopimuksen irti lopullisesti eikä sitä enää pystynyt korjaamaan. Olin tähän jo varautunut ja ostanut uuden sähköllä toimivan hoitotuolin varalle, koska eihän tuo vanha tuoli mikään ikuinen ollut. Hoitotuoli on kauneushoitolan suurimpia investointeja ja on aina harmillista, kun joku menee rikki ja on pakko maksaa uusimisesta suuret summat. Kunnolliset hoitotuolit maksavat 3000-15000€ ja niitä ei osteta harkitsematta asiaa tarkoin. Muutoksia kammoaville asiakkaille olen selvittänyt perusteellisesti miksi tähän uudistumiseen päädyin ja vakuuttanut sen olleen välttämätöntä. Erään asiakkaan kanssa kävin kasvohoidon alussa pitkän keskustelun siitä miten tuo vanha hoitotuoli rikkoutui, olinko varma ettei sitä voinut korjata ja olinko varmasti paneutunut uuden hoitotuolin hankkimiseen kunnolla. Tiedän, että hänen on erityisen vaikeaa sopeutua muutokseen ja pyrin rauhoittamaan hänen olotilaansa. Sitten, kun hoito oli ohitse asiakas työnsi kasvonsa ihan minun kasvoihini ja kertoi selvin sanoin miten tyhmä olin ostaessani uuden tuolin. Hän käyttäytyi hyvin agressiivisesti ja melkein huusi miten hänen hoitonsa oli mennyt ihan pilalle ja olen ollut ihan tollo valitessani uutta tuolia. Siinä kohtaa minulle tuli kyyneleet silmiin enkä sitä edes peitellyt. Olisin varmaan pystynyt estämään kyynelien valumisen, mutta jotenkin tuntui ettei ollut tarvetta sopeutua tilanteeseen enempää. Vetäydyin hoitohuoneesta pois silmiäni pyyhkien ja kassalla olin jo rauhoittunut, mutta sydän juuriani myöden loukkaantunut. Asiakas ei ilmeisesti itkuani edes huomannut tai sitten hän oli tyytyväinen saadessaan hyvitystä omasta suuresta kärsimyksestään. Tämä oli ensimmäinen kerta työurani aikana, kun itken asiakkaan nähden. En sitä mitenkään häpeä, koska jokaisella ihmisellä on katkeamispiste. 

8 kommenttia:

  1. Anonyymi09:08

    Voihan nenä, ihan pölhöä käytöstä (a)asiakkaaltasi.
    Miten ihmeessä joku hoitotuoli voi pilata hoidon, tuskin nyt mitään huonoa hoitotuolia (jossa olisi epämukavaa nököttää) edes olit hommannut.

    Tottakai, jos paikallaan oleminen aiheuttaa jäsenten puutumista tai jotain kipua, siitä saa sanoa. Muttei hoitotuolin vaihdos nyt mikään syy ole solvaavaan käytökseen.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi09:09

    Ja saa itkeä.

    Kuvaamallesi asiakkaan käytökselle en näe mitään oikeutusta.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi10:04

    Voi apua, en tiedä, mitä sanoa.Itselleni olisi aivan sama, vaikka istuisin kovalla jakkaralla Dermatude-hoidon aikana, koska hoidolla saa niin upeat tulokset.

    Mutta on moitittu erikoisliikkeesta ostamani joulukukka, että "tuollaisia tekevöt, mustaa laittavat", kun paperi on erilainen kuin on yleisintä. Tai eivät ole kelvanneet firenzeläisestä suklaakaupasta ostamani käsintehdyt suklaat, koska eivät ole "tutunoloisia".

    Arvelen että tällaisilla henkilöillä on valtava uuden ja muutoksen kammo. Se ei liity välttämättä liity edes tapaan, joilla juuri -he- vanhenevat ja kutistavat ympyränsä. Kaikki eivät vanhene siten vaan pitävät ympyränsä laajoina. UUden ja muutoksen kammoajia on sitä paitsi kaikissa ikäluokissa.

    Inkeri, olet varmasti ostanut erittäin hyvän hoitotuolin tarpeeseen.

    Leena

    VastaaPoista
  4. Saa itkeä❤ Kun tuttu ja turvallinen tuoli vaihtuu, osalle asiakkaista varmasti vaikeaa, ei silti päin naamaa saisi huutaa... käytöstavat pitäisi muistaa.
    Osallistun arvontaan.
    Katja

    VastaaPoista
  5. Anonyymi11:44

    Itse olen aina saanut teiltä hyvää ja asiallista palvelua. Siinä on aina sellainen hyvän olon fiilis kun teille tulee ja teiltä lähtee hoidon jälkeen. Ikävää, että hyvä käytöstavat unohtuvat asiakkailta. Kaikkea ei tarvitse sietää, asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa. Ilahdun aina teidän parvekkeenne mukavista vuodenaikoihin sopivista somistuksista. Ne ovat todella nätisti laitettuja. Tonttumaa oikein houkuttelee kurkistamaan kadulta parvekkeen suuntaan. Olette ihan parhaita. Hyvää joulua Inkeri ja Mari.

    VastaaPoista
  6. Samoja ajatuksia, mutta aivan eri syistä. Kohtaan työssäni suruasiakkaita, käydään läpi hautajaisjärjestelyjä ja muita akuutteja asioita. Asiakas voi olla hyvinkin tuttu. Pääsääntöisesti tunteet on pidettävä kurissa ja se onnistuukin hyvin, mutta toisinaan haastavat tilanteet tuntuvat ylivoimaisilta...

    Mukana arvonnassa.
    postin.tuomaa@gmail.com

    VastaaPoista
  7. Anonyymi09:25

    Onkohan tällä asiakkaalla jokin muistisairaus, tai ainakin alkava sellainen? Tuohan ei tosiaan ole normaalia käytöstä.

    VastaaPoista