keskiviikko 1. huhtikuuta 2020

Minun on ikävä asiakkaita

Tämä tilanne ja sen mukanaan tuomat tuntemukset ovat minulle aivan uusia. Tuskin kukaan muukaan oli varautunut kohtaamaan tätä nykytilannetta. En ole tajunnut miten tärkeitä minulle on nämä asiakaskohtaamiset ja huomasin sen vasta nyt, kun asiakkaat ovat vähentyneet alle puoleen.


Meillä on pitkiä hoitosuhteita

Olemme Marin kanssa ehkä hiukan poikkeuksellisia kosmetologeja, koska meillä käy lähes pelkästään vakioasiakkaita. Hyvin harvoin tietääkseni on käynyt niin, että meillä käytyään asiakas siirtyisikin seuraavaan kauneushoitolaan. 
Me olemme tähän hyvään tilanteeseen pyrkineet suunnitelmallisesti ja haluamme antaa parastamme, jottei asiakkailla ole tarvetta vaihtaa kosmetologia. Olemme kaikin mahdollisin keinoin hioneet työtapaamme ja pitäneet yllä tietotaitoamme, jotta pystyisimme palvelemaan asiakkaat hyvin.
Me kumpikin olemme kunnianhimoisia ja haluamme tehdä Etelä-Suomen parhaat kasvohoidot.
Tämän takia minullakin on useita asiakkaita, jotka ovat aloittaneet käyntinsä 1980-luvun alussa, kun avasin hoitolani. 
Monen äiti tai isoäiti on jo käynyt minulla ja moni ikäiseni asiakas on tuonut lapsensa meille ja kohta lapsenlapsensa. Tuttuudesta hyötyy asiakas ja kosmetologi. Minä tiedän tasan tarkkaan, mitä asiakkaan iholla tapahtuu ja tunnen kaikki kotihoitotuotteet. Asiakas saa varmasti parhaan mahdollisen hoidon, eikä enää tarvitse mitään selitellä. 
Minulle hoidon tekeminen on helppoa, koska en joudu enää paneutumaan taustoihin, vaan voin jatkaa siitä mihin viimeksi jäätiin. Ihon solumuutosten takia vakiokosmetologi on elintärkeä, koska huomaan muutokset heti, ennen kuin ne ehtii pahemmiksi. 


Asiakkaat tulevat tutuiksi ja läheiseksi

Moni asiakas on käynyt 30-40-vuotta 4-12 viikon välein kasvohoidossa ja joka kerta meillä on lähes pari tuntia aikaa jutella keskenämme. Pyrin aina olemaan valppaana etten juttele silloin, kun asiakas haluaa olla hiljaa. Olen itse kokenut tosi ärsyttävänä, jos esimerkiksi hieroja pälättää koko ajan, eikä anna minun asiakkaana rentoutua rauhassa. 
Olen tullut tosi tutuksi monen ihmisen kanssa ja kokisin heidät ystäviksi, ellen pitäisi rajaa heidän oikeudestaan olla asiakas. Jos alan kohtelemaan asiakasta pelkästään ystävänä, hoidon taso voi laskea ja alan häiritä asiakasta omilla asioillani. Olen senkin kokenut joidenkin kampaajien tai hierojien taholta, että aina käydessäni he kaatoivat koko elämänsä tragedian niskaani. Tätä tilannetta vältän viimeiseen asti, etten kuormita ketään omilla asioillani. 
Nyt vasta huomaan, miten monesta asiasta juttelen vakioasiakkaiden kanssa, kun he eivät ole nyt päässeet käymään. Käyn asiakkaiden kanssa läpi päivän lehtijutut, Hämeenlinnan kuulumiset ja monet muut ajankohtaiset asiat. Nyt kaipaan kovasti näitä keskusteluja ja mielipiteen vaihtoja. Olen oppinut suunnattoman paljon kuuntelemalla asiakkaita. Tiedän monen työstä ja harrastuksista sellaisia asioita, joita tuskin muuten tietäisin. 
Pidän aina visusti kiinni siitä, että meillä kosmetologeilla on vaitiolovelvollisuus. Mikään ei olisi törkeämpää kuin levitellä jonkun asioita toisille asiakkaille. 
Toivon todella, että tämä poikkeustilanne loppuisi jo pikaisesti ja elämä palaisi ennalleen. Tosin se tuskin palaa kenellekään täysin samanlaisena kuin ennen koronaa. Tämä tilanne on opettanut meille paljon uutta, emmekä ole enää koskaan samoja ihmisiä kuin ennen koronaa. Voi olla, että tämä on vasta alkua tälle poikkeustilalle ja pahimmat asiat ovat vielä edessä. Onhan ennustettu, että moni menettää läheisiä ihmisiä ja se olisi järkyttävää.
Itse myös pelkään taloudellista selviämistäni ja Marin työpaikan puolesta haluan taistella. Tiedän, että moni yrittäjäystäväni ajautuu konkurssiin ja yritän parhaani mukaan olla heille tukena. Yritän myös tehdä ostoja pienyrittäjiltä, jotta meille tuleva raha lähtee kiertämään. 
Ei voi, kun toivoa, että kaikki selviäisimme mahdollisimman vähin vaurioin.

Ostamalla meiltä hoitolasta tai verkkokaupasta vaikutatte suoraan pienen yrityksen selviämiseen koronan aiheuttamasta kriisistä.

4 kommenttia:

  1. Anonyymi11:08

    Hei, ikävä on varmasti molemminpuolista. Hassua, että juuri eilen havahduin siihen, miten useasti olen viime viikkoina ajatellut, että tästä ja tuosta asiasta pitääkin jutella Inkerin kanssa tai että tästä täytyykin kysyä Inkeriltä. Eikä nuo asiat todellakaan aina ole liittyneet ihonhoitoon. Pysykää Marin kanssa terveinä ja voimia ❤ Terv Outi

    VastaaPoista
  2. Kiitos Outi. Huomaan itse aivan tämän saman asian. Ajattelen usein matkoillani tai muista syistä, että tuo ja tuo asia pitää kertoa jollekin asiakkaalle, kun hän seuraavaksi tulee hoitoon ja ne asiat ei liity ihonhoitoon.
    Miten tämänkin asian ymmärsin nyt vasta, kun olen sen vaarassa menettää. Ihminen on niin puupää ettei asioita oikean tajua kuin kovan kokemuksen kautta. Eli harjoittelukausi ihmisenä olemisen hienouksissa jatkuu.

    Inkeri

    VastaaPoista
  3. Hienoa kuulla, että teillä on näin hyvä tilanne asiakkaiden kanssa! Uusilla yrityksillä näin ei ole ja nyt tämä hiljaisempi aika olisi hyvä käyttää asiakaspalvelun ja markkinoinnin kehittämiseen, se tietäisi sitten asiakkaita jatkossa. Toivottavasti monet ovat hoksanneet tämän eivätkä lamaantuneet täysin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan vasta-aloittaneet yrittäjät ovat nyt pahassa tilanteessa. Aluksi on aina pula asiakkaista ja tässä poikkeustilanteessa harva hakeutuu uudelle kosmetologille.
      Rauhalliset päivät pitää hyödyntää itsensä kehittämiseen, markkinoinnin suunnitteluun myöhempiä aikojakin varten ja voimien keräykseen. Valitettavan moni kollegani kertoo facebookissa olevan poissa tolaltaan ja täysin lamassa. He tarvitsevat nyt yhteisön tukea ja meidän vanhempien ja kestokykyisempien kosmetologien tukea.


      Inkeri

      Poista