torstai 26. elokuuta 2021

Ajatuksia ajanvarauksista

Nyt, kun olin kesälomalla, minulla oli aikaa pysähtyä ajattelemaan, miten eri prosessit hoitolassa toimivat. Alkuvuosi on ollut sen verran kiireinen ja koko korona-aika, ettei pysähtymiselle ole ollut mahdollisuutta, eikä aikaakaan.


Varaa nyt aikasi tai osta lahjakortti tarjoushinnalla Ripsien kestotaivutuksiin elokuun loppuun mennessä!


Ajanvarauskirjani on aika täynnä

Kirjoitan näistä ajanvarauksista siksi, että olen kurkkuani myöden täynnä puhelinmyyjiä, jotka myyvät nettiajanvarausohjelmistoa. Valitettavasti kaikki puhelinmyyjät herättävät ärsytystä, vaikka ymmärrän sen olevan heille tärkeä työ.
Suurin ärsyyntymiseni aihe kaikissa myyjissä, jotka kauppaavat jotain yrityksille tai kauneushoitoloille on se, että he ilman muuta kuvittelevat minulla olevan pulaa asiakkaista. Yleensä myyjät haluavat tulla hoitolaan käymään ja esittelemään asiaansa ja ehdottavat käyntiaikaa parin päivän päähän. He eivät yhtään ymmärrä, että jos minulla olisi vapaata aikaa parin päivän päästä se menisi ensisijaisesti asiakkaille, eikä myyntimiehille.
Nyt, kun lähdin lomalle tilanne oli se, että aikaisintaan syyskuulle pystyisin sopimaan aikaa johonkin vähemmän tärkeälle neuvottelulle. Se ei tarkoita sitä, etteikö kasvohoitoon olisi vapaata ennen sitä, mutta niitä aikoja on sen verran vähän, etten takuulla käytä sitä turhan puhumiseen. 
Tiedän, että todella moni kauneushoitola on lopettanut ja siitä seuraa tämä maahantuojien ja muiden alihankkijoiden agressiivinen myynti meille toimiville kauneushoitoloille. Minulla nousi viime viikolla heti karvat pystyyn, kun ajanvarausohjelmaa kauppaavat myyntimiehet selittävät minulle alentuvasti, etten oikein nyt ymmärrä tuon nettiajanvarauksen tärkeyttä. Sillä asenteella ei todellakaan synny kauppoja ja puhelukin loppuu puoleltani aika tylysti. 


Nettiajanvarauksen hyödyt ja haitat

Minulla olisi ilman muuta nettiajanvaraus, jos olisi aikoja, mitä varata. Toisaalta myös sitä tarvitsisi niin harva, koska 95% asiakkaistani varaa uuden ajan lähtiessään. Enkä ymmärrä, miten voisin antaa asiakkaan itsensä varata ajan, koska eihän hän voi tietää, miten paljon aikaa varataan eri hoitoihin. Esimerkiksi ripsien kestotaivutuksiin varattaisiin puolen tunnin aika, koska yleensä on hämmästelyn asia, miten siihen voi mennä yli tunti. Sittenhän vasta pulassa olisin, jos varaus olisi puolelle tunnille ja asiakas haluaisi kestotaivutukset.
Nythän ajanvaraus toimii niin, että asiakas laittaa tekstiviestin tai sähköpostin ja kertoo millainen aikataulu hänelle yleensä sopii. Lähes aina asiakas on tuttu ja tiedän hänen aikataulunsa sekä tunnen kasvohoidon tarpeen, joten pystyn ehdottamaan aikaa niin, ettei minun päivääni jää yhtään ”luppoaikaa”. Näin, kun itse sovittelen aikataulun, saan päivään mahtumaan yhden asiakkaan enemmän ja asiakkaat pääsevät nopeammin hoitoon. 
Tähän varaussysteemiin asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä ja kokevat sen toimivan hyvin. Tietysti meille voi myös soittaa ajanvarauksen, mutta sitä tehdään enää harvemmin. Monihan ei muista tai ehdi päiväaikaan soittoa tekemään, joten helpointa on laittaa viesti juuri silloin, kun asia tulee mieleen. 
Itse käytän aina nettiajanvarausta, kun varaan itselleni aikaa johonkin palveluun ja haluaisin myös omaan hoitolaani jonkun ajanvarausohjelman, mistä asiakas voisi omia tietojaan tarkistaa. Sellaista varaussysteemiä en ole vielä löytänyt, mistä voisi tuon perusajanvarauksen jättää pois ja käyttää vain muita palveluja. 
En ole myöskään päässyt näiden myyntimiesten kanssa keskustelussa niin pitkälle, että voisin sitä kysellä, koska he vaan toitottavat varauksien lisääntymisestä. Heidän mielestään nettiajanvarauksen loistavin puoli on se, että jos päivässä ei ole tarpeeksi asiakkaita, voi aamulla laittaa nettiin alennuksen saman päivän varauksiin. Se on ilman muuta hyvä systeemi ja työtään aloittelevalle kosmetologille hieno palvelu. Minulle herää kysymys, etteikö kukaan kosmetologi ole tehnyt työtään niin pitkään, että olisi saavuttanut oman vakioasiakaspiirin. Jotain täytyy olla vialla, jos kosmetologi on tehnyt työtä yli kymmenen vuotta, eikä ole vieläkään tarpeeksi vakioasiakkaita. Itselleni vakioasiakkaat hoitolassa ja myös verkkokaupassa ovat työni perusta ja pyrin palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin.





Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti