maanantai 17. lokakuuta 2022

Sarjakaunistuja!

Viimeisen parin viikon ajan on Aamulehti ja iltapäivälehdet uutisoineet, että Tampereella liikkuu ”sarjakaunistuja”. Asiakas varaa ajan kauneushoitolaan ja kun maksun aika tulee, ei rahaa löydykkään ja pankkikortit eivät toimi.


Huijareita on kaikkialla

Mikään uusi juttu ei tuo Tampereen tapaus ole, vaan näitä huijareita on ollut liikkeellä jo 80-luvulla. Silloin meillä oli Hämeenlinnassa niin hyvä yhteishenki kosmetologien välillä, että asiasta kerrottiin heti toisille. Tavallaan meillä oli musta lista asiakkaista, joita ei pidä ottaa, koska siitä tulee ongelmia. Nykyään en enää juuri tunne muita kosmetologeja, eikä meillä ole yhteistapaamisia. 
Joka alalla on omat huijaustavat ja ne tulevat kyllä yrittäjälle tutuksi kantapään kautta. En oikein keksi millä tavoin tämän tyyppiseltä huijaukselta säästyisi, koska etukäteen ei kenestäkään voi tietää, kuka aikoo lähteä maksamatta. 
Itse säästyn näiltä huijareilta siksi, että ajanvarauslistani on niin pitkä. Harvoin pystyn ottamaan uuden asiakkaan kovin äkkiä ja huijarit eivät jaksa odotella montaa viikkoa. Vakioasiakkaiden kanssa tällaista ei satu, eikä ylipäätään tule mitään ongelmia. 


Nuoret naiset rikoksen tiellä

Itselleni ei ole sattunut kuin muutamia kertoja, että asiakas on lähtenyt maksamatta. Nämäkin tapahtuivat jo vuosia sitten. Pahinta niissä oli, että tekijät olivat 15-16-vuotiaita ja täysiä tekijöitä huijareina. Kaikissa tapauksissa nuori tyttö varasi ajan teinipuhdistukseen tai kulmien muotoiluun. Sitten, kun työ oli tehty he sanoivat, että äiti tulee huomenna maksamaan. Sitä äitiä ei koskaan tullut.Ymmärsin vasta jälkikäteen, että tapaus oli ihan suunniteltu ja myös nimi ajanvarauksessa oli väärä. 
Vielä 90-luvulla oli yleinen huijaustapa, että ihminen varasi ajan, mutta ei tullut. Näistä ihmisistä minullakin oli oma lista. Luulen sen liittyneen jonkinlaiseen mielenterveysongelmaan, että he pääsivät varaustilanteessa puhumaan pitkään kosmetologin kanssa ja itse hoitoon he eivät jostain syystä koskaan tulleet. 
Mielenterveysongelmat ovatkin iso osa kosmetologien hankalista tapauksista. Masennuksessa jonkun yksittäisen näpyn merkitys moninkertaistuu ja siihen haetaan apua ihan ylimitoitetulla tavalla. Mielenterveysongelmat tuovat epärealistisia toiveita ulkonäköä kohtaan ja ellei kosmetologi pysty niitä toteuttamaan, hän saa sen kyllä kuulla. Joskus nämä tilanteet voivat johtaa hankalaan kierteeseen, kun asiakas kokee, että kasvohoito on jotenkin pilannut hänen ulkonäkönsä. 
Silloin, kun mielikuva ulkonäöstä on vääristynyt, kasvohoidot eivät tilannetta ainakaan paranna ja kosmetologi voi joutua pitkään piinaan ja valituskierteeseen, jonka todenperäisyys on hämärtynyt. Kokenut kosmetologi oppii välttämään näitä asiakkaita, mutta varmaan jokainen pitkään toiminut kosmetologi on joskus joutunut perättömien syytösten kohteiksi. 





2 kommenttia:

  1. Onpa kamalaa puhetta ja yleistämistä mielenterveysongelmaisista. En olisi uskonut enää nykyaikana joutuvani lukemaan tällaista.Itse heidän kanssaan työskennelleenä tiedän, että suurin osa heistä on on niin arkoja ja hauraita, ettei uskaltaisi valittaa mistään.

    Kerrotko näille asiakkaille, etteivät he voi tulla toista kertaa asiakkaaksi, koska heillä on mielenterveysongelma?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Inkeri23:54

      Käytin nyt vääriä sanoja tuossa kirjoituksessani. En missään tapauksessa tarkoittanut asiaa noin. Olenhan lukuisia kertoja kirjoittanut miten kasvohoidot ja itsestään huolehtiminen lievittää masennusta ja alakuloa.
      Suhtaudun suurella myötätunnolla mielenterveysongelmiin ja ehkä tässä tapauksessa olisi pitänyt käyttää muuta sanaa. Kuitenkin asiakaspalvelussa joutuu joskus tilanteisiin, että asiakkaan vaatimukset ovat niin suuria ettei niitä pysty toteuttamaan.

      Poista